Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2015

Av Malin wiper - 14 april 2015 08:00

  

God Morgon på er kära läsare. Vi har ett otroligt fint väder just nu men i går kom jag inte ut alls för jag var så trött så jag kände mig medvetslös. Min man är inte heller i form för han har sån pollenallérgi nu och fast han har medicin så hjälper det inte fullt ut. Han hörde på sitt jobb i går att det är extra aggressivt i år vad gäller pollen. Jag blir mest trött och får lite ögonbesvär. Inte hörde man talas om sånt förr, och jag själv har inte haft såna besvär förrens dom senaste åren. Kom ändå ihåg ett uttryck: hösnuva och det är nog samma sak men det har blivit fler som drabbas. Undrar om träd och växter är stressade...  . 

 

 

Det enda jag fick gjort i går var att städa sovrummet och bäddar rent men sen tog det stopp. I dag har jag gått upp jättetidigt för jag är som piggast då och får mer gjort. 

 

   

Vi köpte denna korg som man kan ha både tidningar och ved i på Jul-Ljus för ett tag sen men det är så bökigt när man inte ser tidningarna så min man fick ta med sig den till arbetet istället där den funkar jättebra.

 

   

För ett tag sen då vi var till Frejas Bod second hand så dök denna tidningskorg i smide med knoppar i mässing upp för endast 40 kr. Den passar jättebra till våra gula fotöljer. 

 

  

Ha en skön dag i tisdagslandskapet

 


         


Denna animering hade Lena i ett av sina mejl, gulligt. Jag knyckte det


#Frejag #Tidningsställ #Pollenallérgi 

Av Malin wiper - 13 april 2015 17:00

   


    

Jag har sett filmen Honeydripper som är från 2007, det är ett drama, crime, history. För regin står John Sayles. I rollerna ser vi  Danny Glover, LisaGay Hamilton, Yaya DaCosta, Charles S.Dutton, Vondie Curtis-Hall, Mable John, Stacey Keach, Nagee Clay mfl. Dom flesta av dessa skådespelare har man sett i många bra filmer och tv-serier genom åren

 

 

     

 

Handlingen

 

Den handlar om en man i Alabama som äger en blues klubb som stagnerat och mist en massa besökare till en klubb i närheten där dom inte har livemusik. Sen anställer han en ung gitarrmusiker som kommer åkande med tåg och sen blir det lite förvecklingar och besvärliga situtationer som barägaren får ta itu med.  

 

Filmen är en finstämd historia som osar blues, än om jag tycker att det kunde ha varit med mer bluesmusik för filmen kommer musikmässigt inte igång rejält förrens närmare slutet. Ibland var den lite för långsam men miljöer, foto och skådespel var på topp. Jag roades ändå av den mysiga och lite annorlunda filmen. Den var så visuellt vacker, sen var ju musiken häftig och tiden är 1950-talet. 

 

Jag kan inte annat än ge den 4 blues cigarr gitarrer av 5 möjliga i betyg

 

 

       

Delta Blues Box 

   

Här ser ni Mable John som var med i filmens scener från början och sjöng med stor känsla. Hon är född 1930 och är en amerikansk blues sångare. Hon är nu 84 år och hon spelade sig själv. Hon fick en Pioneer Award från Rhythm and Blues Foundation 1994. Klicka här för att komma in och läsa en längre biografi över henne 

 

Honeydripper soundtrack

 

 

 

Stickers 

 

#Honeydripper #Danny #Mable #John

 

Av Malin wiper - 13 april 2015 12:45


  

När vi var ute och åkte på småvägarna i lördags så bestämde vi att inte åka längre än till Taberg. Kolla här så lyriskt det ser ut


  

Här ser man Taberbgstoppen och dess röda hus där det går att både äta, fika och njuta av utsikten. När vi flyttade till Småland för 15 år sedan så var stugan mindre och hade då ingen veranda utan bara möbler utomhus. Nu har dom även byggt ut med annat bakom serveringen som jag har fotat förut   

 

                    

Klicka på bilderna så blir dom större 

 

Bilder från 16 september 2010 då min min son och hans pappa var med oss till Tabergstoppen där vi vandrade omkring och njöt. Fattar inte att det är så länge sen nu, känns som i går. 

 

 

                                     

 

 

 




  

Sen hade vi då parkerat i närheten av Konditori Rosetten i Taberg där vi kände för att ta en fika. Det såg ut som dom bytt ägare igen.  


Dom såg ut att ha ett jättefint matbröd och många sorter att välja på, mer än på denna ställning


  

Frestande bakelser så fina med gult papper och massor av grädde


  

  

Jag tog en smörgås med skinka och ost, den var så frasig god. Min man tog en räksmörgås som blev som en hel lunch. Han sa att det var en av dom godaste han ätit. Dom hade gjort en egen dressing som var lite över det vanliga


  

Jag ser helt plötsligt en liten pojke som står en bit från dörröppningen med sin nya fina kikare så jag fotade honom på håll men tänkte inte på att halva min mans ansikte kom med också...  Pojken var så gullig och han verkade gilla sin kikare till tusen. 


  

Mitt emot parkeringen så ser man detta gamla fina hus där det numera finns en frisering 

 

 

 

#Rosetten #Taberg #Kikare #Räksmörgås #Frisering #Tabergstoppen #Arne

Av Malin wiper - 13 april 2015 08:00

  

I går gjorde min man och jag nåt vi aldrig gjort förut, vi skypade och det med en kusin till mig. Det gick jättebra och numera är en sån kamera inbyggd i datorn så det är mycket bekvämare. Det var jättekul och givande för det var länge sen jag träffade Mr B,vi bor ju en bit ifrån varandra och har så gjort hela livet. Han är en jättetrevlig man och jag hoppas vi kan träffa honom nån dag i sommar då vi befinner oss i närheten av där han bor med sin fru. Han har haft ett företag i Stockholm i många år. Jag har inte Instagram heller för jag blir bara snurrig när det blir för mycket. Fast jag blir nog tvungen för många av dom jag känner och även företagare är ute på Instagram, så ibland missar man saker som händer.

 

 

lampa (foldy lamp) som passar bra som både sänglampa eller på skrivbordet  


Nu är det ny vecka och tiden går så fort, vädret är bra än så länge och i år hoppas jag på en lagomt varm sommar. Jag brukar inte se fram emot sommaren för jag har svettats i ansiktet så otrolig dom senaste åren. Nu fryser jag istället så jag antar att den sjuka sköldkörteln var boven i dramat. Jag har två förskrivna och tidsinställda inlägg i dag för jag är inte säker på att jag hinner ut på bloggen i dag, har för mycket att göra som ligger efter 

 

  

Denna elbil som var med på Bilmässan Elmia 7-9 april kom inte med i dom aktuella inläggen och jag har fler bilder sparade. Det är Chalmers i Göteborg som haft detta som projekt  

 

 

Klicka här för att komma in på sidan Chalmers Formula Student 

 

 

 #Skypade #Kusin #Chalmers #Elbil

Av Malin wiper - 12 april 2015 12:00

   



  

Sen fick vi komma in på Ulfs fina verkstad och där stod en Oldsmobile från 1955 som han höll på att arbeta med. Den kommer han att få färdigt den till i sommar. Vi fick lov att komma dit och kolla upp hur det utvecklar sig och jag skall försöka vara på plats då han premiäråker den tjusiga bilen. Han berättade hur han fick tag på denna bil och vet även vilka den tillhört och allt runtomkring. Tyvärr hade jag inte papper och penna med mig så jag kom inte ihåg allt men paret som ägt bilen dog för några år sedan och dom blev långt över 96 år gamla. Sen tog ett av deras barn över bilen och sen kom Ulf över den efter många om och men.


  

Jag gillar den blå färgen som har en tilltalande färgton. Han skall till sist putsa upp den.


       

Klicbilder


  

Alla detaljer är så snygga motför dagens bilar som ser nästan likadana ut. Jobbet dessa entusiaster lägger ner är beundransvärt 


  

Bilstolarna är inlämnade för omklädning och Ulf visade upp riktigt skinn och i färger som dom skall kläs med. Ursnyggt säger jag bara.


  

Ninety nine står det baktill på bilen 


  

Sen fick vi komma in i ett annat rum och där hade han ett helt bord fullt med skruvar, muttrar och annat som skall sitta i bilen, allt i orginal som han snyggat till och eloxerat 


  

Han drog av presenningen så vi fick se bilden bakifrån


  

I rummet där han hade många av annat som skall in i bilen så fanns dessa höga barstolar i 1950-talsstil. Ovanpå ett skivalbum för singelskivor och EP-skivor. Sånt var det länge sen man såg men jag vet att vi hade nåt sånt hemma då jag växte upp


   

Klicka på bilderna så blir dom större


Från min tändarsamling. Bild 1 tändare som fanns i gamla bilar, man drog ut den från panelen och då var den glöhet så man kunde trycka cigaretten mot tändaren. Bild 2 kamera från den tiden. Bild 3 små tändsticksaskar med äkta äkta svavel så dom luktar på ett visst vis


  

I ett annat rum längre in så låg många av orginaldelarna så snyggt upplagt för att sen monteras på bilen. Cromet glänste så man nästan blev bländad.  

 

   

Utanför hans verkstad kan man se resterna av ett fundament till den linbana som förr fanns till torvmosse. Av dessa hade han gjort en formation och på stenarna skall han sen göra hällristningar och allt lyses upp på kvällen med strålkastare. 

 

 

Det är inte slut med detta för Ulf har andra projekt på gång också men det tar vi sen när det är aktuellt. Tack Ulf för att vi fick en härlig upplevelse...  




#Oldsmobil #Flakmoped #Kromet #Fundament Barstolar #Bar #Tändarsamling #Ulf

   

Av Malin wiper - 12 april 2015 09:33

      

  

I går när vi var ute och åkte utefter dom mindre vägarna så såg vi detta från vägen och då kan inte jag låta bli att stanna och gå ut och kolla och fota. Det låg en verkstadsbyggnad i närheten och jag såg att det fanns folk där så jag gick och frågade om jag fick fota. Jag var inte den enda som  tvärbromsat av synen och velat ta foton för detta har blivit en sevärdhet. Han som skapat detta är en veteranbilsentusiast och denna motorcykel Yamaha och den rostiga Forden har han begravt i marken.

 

   

Till och med en gravsten och lykta ingår i installationen. Vilken fantasi och humor den mannen har.

 

  

En närbild av den rostiga Forden. Inuti bilen så är det lite hö och på detta ligger en döskalle så han har inte lämnat nåt åt slumpen. Det är både bizarrt och innovativt. 

 

   

Skylten som hängde från bilen

 

       

Klickbilder 

 

   

Sen har vi då skelettdamen som valt att stanna kvar på sin motorcykel in i graven.      

 

   

Nätstrumpor och skor

 

 

Här ser man att baken på motorcykeln är begravd in i marken eller som min man säger så kan hon vara på väg upp ur graven för att ta sig en tur i vårsolens glans. 

       

Klickbilder


  

Här ser ni mannen som skapat installationen och han heter Ulf Lindbom. Han är en mångkunnig person som dessutom var jättetrevlig att prata med och vi fick komma in i hans verkstad och kolla vad han höll på med. Han slipar här sin moderna bil men bakom står en veteranbil som han också höll på att arbeta med.

 

 

                                                  

 

 


Fortsättning följer i nästa inlägg ang hans verkstad och dess överraskningar.... 

 

 

I dag har jag fullt upp så vi hinner nog inte åka ut nåt. Skall fortsätta sy, skypa, svara på mejl, bloggvandra och göra lite annat. Ha nu en skön solig söndag mina härliga bloggläsare...  

 

 

 

 

#Ford #Yamaha #Grav #Dam #Skelett #Ulf

Av Malin wiper - 11 april 2015 18:00

                      


  

 I dag skulle vi egentligen ha varit inne och fixat hemma och jag skulle sy klart en sak men vi blev så rastlösa så vi tog bilen och åkte ut. Vi ville inte till storstan utan tog dom små vägarna där det alltid dyker upp nåt att kolla på och det händer saker som inte motorvägarna kan bjuda på. Fast dom är bra när man har bråttom och resan bara blir en transportsträcka. Om man vill ha avkoppling och bara få skönhetsupplevelser som gör att man känner lycka då skall man ta dom små vägarna och min man som är en bra kartläsare hittar många såna. Sen jag blev utbränd så har naturen betytt mer och mer och jag har upptäckt sånt jag inte såg förut. Jag förlorade en del men fick annat istället. 

 

   

 En traktor med hölass dyker upp framför oss och bara det är en skönhetsupplevelse 

 

   

En kille på en gammal Puch moped var ute och åkte, jag stoppade honom och frågade om jag fick ta en bild på moppen, det fick jag men den unga killen ville inte vara med.

 

   

I samma område fanns denna gamla rostiga bensinpump att skåda. Kul när folk tagit tillvara på gamla saker och använder dom på sina tomter så vi andra kan få njuta av åsynen.

 

   

Vi körde vidare och såg några hästar som stod och åt.

 

   

På en annan gård gick flera hästar omkring och myste och åt. Denna var otroligt vacker

 

       

Klickbilder

 

     

 


The Rolling Stones med Wild Horses. Klicka här för att höra en äldre version med dom

 

   

Vi träffade på lite får också utefter vägen

 

   

 Min man får ofta stå så här och vänta på mig utefter vägar medans jag fotar. Senast till hösten skall jag köpa antingen en systemkamera eller en sån som finns på min mans arbete, en Canon G1 x för den är suveränt bra och har en fullstor sensor 

 

   

Gamla traktorer gillas också   

 

   

   

Gamla rostiga skyltar är så häftiga

 

   

Det är så härligt att såna här gamla byggnader bevaras så dom inte försvinner helt ur naturrummet  

 

   

När det sen helt plötsligt dyker upp nåt sånt här vid en öde väg på en äng då är lyckan fullkomlig. Nån med humor och fantasi har satt ut denna toalettstol, tvättställ med lampa. Tyvärr så var det svårt att få en bra bild för solen lyste från fel håll och det var ett högt staket så jag kunde inte gå nära och få bild från rätt håll

 

 

När vi sen åkte vidare så dök det upp nåt riktigt häftigt som blev en verklig upplevelse det kommer in in nästa inlägg 

 

 

 

#Rastlösa #Hölass #Moped #Bensinpump #Hästar #Byggnader #Toalettstol #Rostiga 

 

Av Malin wiper - 11 april 2015 15:34

 


Helt plötsligt kom jag ihåg att min svåger fyller år i dag. Jag hade skrivit upp detta i almanackan men glömt att kolla i den på flera dagar. Hjärnkontoret är ur funktion...  . Det är inte ofta jag glömmer sånt och det känns inte bra. Jag ringde upp direkt när det dök upp i skallen och han får sin present till veckan. 

 

 

                      

 

 

Hörde över telefon att du haft en fin dag. Grattis från Malin & Mr T

 

 



Här kommer John Fogerty som är en av dina favoriter. Låten heter Down on the corner

 

 

 

#Svågern #Födelsedag #John

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards