Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 15 november 2014

The Speakeasy Tree, lax och lite julminnen.....

Av Malin wiper - 15 november 2014 10:00

  

I går var nog den piggaste dagen jag haft på länge. Jag måste ha fått mer djupsömn på natten och vilken skillnad på hur man känner sig när man får sova. Min man blev så överraskad när han kom hem och jag hade dukat lite finare och var pigg för en gångs skull. Jag hade inte varit ute och handlat så vi hade mest kyckling och lax i frysen. Jag gillar verkligen lax så jag ungsstekte varsin laxfile där man vi brukar lägga dill ovanpå och i botten varm grädde när laxen varit inne ett tag. Som smaksättare till det en halv fiskbuljongtärning i botten innan vi häller på grädden. Tillbehör av buljongkokta rostsaker och som kall sås blandar jag rysk yoghurt med hjortronsylt och svartpeppar. Låter det stå en stund i kylen innan servering. Laxen gifter sig med denna kalla goda sås. Jag har skrivit om denna lax förut och då är det bloggtorka.... 

 

Klicka här för att komma in på Moheda Sylt som säljer kravmärkta produkter 


  

Det ser lite lite ut men tallrikarna är stora och vi la inte upp allt på en gång 

 

   

Till detta drack vi kall mousserande vita vinbärsdryck från Rudenstams. Sen lägger man i massor av isbitar och det känns som man dricker vitt mustigt vin men alkoholfritt. Klicka här för att se isbitar i form av en gitarr 

 

The Speakeasy Three med låten "When I Get Low, I Get High". Det är kul att hitta grupper man inte hört förut och det verkar som det blivit revival på mycket av musiken från längre tillbaka och klubbar där dom klär sig som på 40-talet, det blir lite kabare. Klicka här för att läsa om gruppen.  


  

Det är den längst till höger vi drack. Klicka här för att komma in på deras hemsida och läsa om dessa drycker     

 

  

Julgardiner vi hade förra julen i dåvarande lägenheten i köket, med mönster av "julbockar". Dom köpte vi på Sam Hjälp jättebilligt men vi satt i öljetter själva. Vi behöver inte köpa nåt sånt i år för vi har även till köket och jag har en kappa till vardagsrummet som jag bara skall sy färdigt den är inte så julig men har skarpa färger som passar ändå.  Vi hann fira två jular i den förra lägenheten en för oss själva och en då min son och min mans bror var till oss. I år är det första julen vi firar i denna lägenhet så det blir verkligen omväxling för oss i livet...     

 

Grattis på födelsedagen Maria


    

 

#Lax #Yoghurt #Buljongkokta #Julgardiner # Speakeasy 

 

 
 
Inger Rozén

Inger Rozén

15 november 2014 11:52

Hej!
Såg mycket gott ut det där.Åt lax härom dagen.Kram,Inger

http://Chintohs.blogspot.se

Malin wiper

15 november 2014 15:36

Ja du det är gott

Ha en fin lördag
kram

 
Inger Rozén

Inger Rozén

15 november 2014 11:55

Hej!Får mig att tänka på Totte Wallins Enköpingståget.Finns fortfarande på you tube.
Kram,Inger

http://Chintohs.blogspot.se

Malin wiper

15 november 2014 15:37

Då får jag gå in och kolla på Youtube

kram

 
Ingen bild

SmålandsJenny

15 november 2014 12:31

Å idag va ni tydligen törstiga ;-)

Malin wiper

15 november 2014 15:39

Ja gott var det. Rudenstams har goda muster och denna passade till fisk

Ha en fin helg

 
Annelie

Annelie

15 november 2014 13:55

Ååååå,,, lax är ju bar så gött.
Det är en rätt vi äter väldigt ofta på sommarhalvåret då vi grillar det.
Nu har vi "kört fast" på ugnsbakad torskrygg också en gudomligt god fisk.
Fisk över huvud taget är ju gött.. :-P

Mysigt att överraska din man på det viset, när du orkade.

Julen ja,, usch i år är jag otroligt sen med ALLT,, julklapparna brukar vara klara vid denna tidpunkt,, har inte alls köpt många.
En del julmat kan också var inhandlad, nu är det bara lite godis som är inhandlat (som jag köpte i Tyskland).

Nu till veckan får Göran putsa alla fönster och sen så får vi hjälpas åt att byta till julgardinerna.
Sen på lördag ska alla julsakerna fram och granen ska kläs.

Ha en jätte jätte fin fortsättning på helgen.. // Varm Kram Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

15 november 2014 15:42

Lax är verkligen en god fisk och det är en av mina favoriter. Min man har ätit kokt torskrygg. Jag blir nyfiken nu ;)

Får man sova så funkar hjärnan bättre och man tänker till lite extra

Vi är tidiga i år för annars har vi varit ute i sista minuten. Ni hinner nog för det är ju en hel månad kvar

Härligt att din man putsar fönstren till veckan, det får min man göra också. Jag kan inte för nacken

Ha en fin helg själv
kramar

 
Ingen bild

SmålandsJenny

16 november 2014 08:44

Menade vattnet från Lidl ;-).

Malin wiper

16 november 2014 10:53

Då måste du ha sett min man när han var in dit då jag fått ett krampanfall och måste ha dricka ;) Du får gärna ge dig till känna om du vill. Du verkar se oss lite överallt ;) Vattnet var jättebra så det köper vi fler gånger.

Ha en fin dag
Malin

 
Ingen bild

SmålandsJenny

16 november 2014 19:07

När jag vände mig om i kön såg jag någon som såg bekant ut men kopplade inte förrens jag såg eran bil. Han såg väldigt gullig ut när han gav dig dricka.
I vanliga fall brukar jag ju bara möta er i bilen.
Gillar inte kolsyrat vatten,men det verkar poppis, många köper mängder ser jag. Billigt e det ju.

Malin wiper

17 november 2014 08:32

Vad häftigt att du var så nära oss ;) Ja du min man är väldigt gullig och omtänksam, man känner sig trygg med honom och han är min stora kärlek.

Jag dricker kolsyrat vatten på sommaren mest men nu hade jag såna besvär med magen och det hjälpte. Vi köper aldrig mängder utan dricker för det mesta vanligt vatten. Detta kolsyrade vatten vi köpte på Lidl var faktiskt jättbra kvalitet på.

Synd att jag inte kollade mig omkring för du verkar ha varit så nära

Ha en fin måndag
Vänlig hälsning
Malin

 
Ingen bild

SmålandsJenny

17 november 2014 09:01

Du hade nog lagt märke till mig ja, bebis i bärselen å en sittvagn lägger man ju märke till,haha.

Malin wiper

17 november 2014 09:20

Då är du ju jätteung och läser min blogg ;) grattis till att du nyligen fått barn.

Roligt att du läser min blogg och har gjort det ett tag, det glädjer mig. Tack även för dina lite kluriga och roliga kommentarer

Ha en fin dag
Vänlig hälsning
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards