Öppen Ridå

Alla inlägg den 24 november 2012

Av Malin wiper - 24 november 2012 17:45

  

Hej på er bloggläsare....  .  Vi gick en sväng genom samhället och sen ner till Ingelund och promenerade på "Ellen Nybergs promenad". Det känns mer som tidig höst.

 


ifs paradise

Det ser nästan ut som min man matar änder men det är jag som sa till honom att vinka lite... . Vi glömmer jämt att ta med oss lite bröd till dom. Så fort man visar sig därnere vid Lagan som komer hela högen emot oss. 


 


   

Denna bild blev lite otydlig för jag fick zooma rejält. Jag gick in på en gård och stod likt en paparazzi och parerade med kameran ovanför en hög häck. 

    

På torghandelns bord satt denna katt och myste. 



Sen träffade vi på denna hund  som var jättefin och så snabb så det blev bara denna bild. Det är en hund av rasen "Chiwawa". Klicka här för att läsa om hundrasen. 


    

  


Vi gick även in till Butik Ingelund som säljer ut allt just nu för dom skall lägga ner. Det är 50% på allt men det börjar se lite tunnsått ut. Jag skriver om det i nästa inlägg. Jag instruerade min man att ta tag i den lilla barncykeln så det blev lite liv i bilden...  Jag är krävande.


Här jobbas det på men i lite ultrarapidtakt....  . Nu bökar min man i köket igen för det är ju inte så mycket kvar men det tar emot på nåt sätt just nu. Jag syr mina klänningar och har snart 6 klara men måste också ta en massa pausar. Måste gå ner i källaren för att hämta lite vit lakansväv som jag skall ha till förkläden. Vi har inte tagit upp några adventsljusstakar och annat än för det är ju en hel vecka kvar till första advent.


  

I går kväll myste vi lite i "Likörhörnan" igen och tog varsit glas vitt...   och som tilltugg lite mangomarinerade kycklingskivor till en sallad.  Nu önskar jag er alla en härlig lördagskväll.

Av Malin wiper - 24 november 2012 13:45

  

Blev ledsen när jag såg att Larry Hagman gått ur tiden han fick 2011 diagnosen strupcancer. Det är så många minnen förknippade med just kultserien "Dallas".  Min pappa älskade den serien och när han fyllde 60 år  så köpte jag en cowboyhatt till honom, och sen satt jag min pappas initialer på hatten istället för JR. Jag skrev en text till ledmotivet och sjöng den för pappa. Det märkte man att han gillade för han hade på sig hatten hela kvällen och vi hade en jättekul födelsedagsfest för honom med god mat, musik och många skratt. Min pappa dog i samma ålder som Larry Hagman dom blev båda 81 år.  Fast det var nästan väntat att Larry Hagman skulle gå bort för han har inte varit frisk dom sista åren och har även haft stora problem med alkohol.

     

Lawrence Martin "Larry" Hagman föddes 1931 i Fort Worth, Texas, död 23/11 2012. Han var en amerikansk skådespelare som under 1980-talet blev världskänd genom sin roll som oljemagnaten J.R i TV-serien Dallas. Serien sändes 1978-1991 och han var den ende skådespelaren som var med i alla avsnitt. Han var gift med en svenska som hette Maj, det stod på Wikipedia att hon dog i år men min bloggvän Maya talade om att hon lever och dom skrivit fel på flera sajter. Hon har alzeimers sjukdom sen flera år.


  

Jag satt själv bänkad framför tv:n när Dallas sändes.  Klicka här för att se vad som skrivs i en tidning ang. detta. 

  

Några av huvudpersonerna i serien "Dallas" från orginalet. Klicka här för att se vart jag hittade bilden. Tänker på pappa extra mycket i dag men vet ju att allt tar slut en dag men det är inte lätt att acceptera.


  

Detta är en bild från en annan serie som Larry Hagman var med i, och som min pappa aldrig missade. Den heter "I dream of Jeannie". Klicka här för att komma in på en sida där det står om den och mycket annat.



Tyärr så är alla orginal theme inbäddade på Youtube just nu så klicka här för att höra inledningsmusiken till Dallas.



R.I.P  

Av Malin wiper - 24 november 2012 09:00




Sonny Criss med "Saturday morning". Han är en amerikansk jazzmusiker som spelade altsaxofon inom bebop och jazz genren. Han är influerad av Charlie Parker, och jag gillar denna låt där det är lite rasp i skivan. Det finns massor med honom på Youtube men just nu kände jag för denna låt. Han föddes 1927 och dog 1977 i magcancer och som en följd av detta smärtsamma tillstånd så begick han självmord genom att skjuta sig, och det känns så tragiskt.


 


 


 


Klicka här för att komma in på Jazz Blues Club. Klicka här för att läsa mer om honom.



 

 


Klicka här för att se vart jag hittade bilden på denna gamla altsaxofon från 1950-talet. Den importerades av Hagströms Musik under 50-60-talet. Den är till salu på sidan. Klicka här för att läsa om saxofon som är ett träblåsinstrument.  När jag ser bilden så tänker jag på min sons pappa som spelade saxofon i hela sitt liv i både små band och storband, och det var både alt, tenor, barryton och sopransax plus tvärflöjt. Han var även en duktig ljudtekniker.  Vi saknar dig...  


Av Malin wiper - 24 november 2012 08:00


I går blev det rätt mycket gjort i köket, och här står min man och försöker få upp en våd medans hans fru fotar honom i hemlighet...  


 

Här sätter han upp sista väven ovanför köksskåpen. Det skall bli härligt att få börja måla så det blir nåt slut på detta.


 

Här är det nu helt klart 


    

Nu är det bara detta kvar men då måste vi först dra ut kyl och frys för att komma åt. Det gör min man i dag och då kan vi börja måla i eftermiddag eller på söndag.


  

Själv har jag sytt ihop 8 klädnypeklänningar varav två i detta tyg som ser lite "Picasso" ut. Köpte det för halva priset hos Gretas Butik. Förklädena är i svart lakansväv. Jag sydde lite mönster på maskinen framtill på förklädena sen skall jag pynta ut dom lite mer. Nu håller jag på med 6 till i andra tyger som snart är klara.  Jag skall kanske ha dessa klänningar till ett visst tillfälle så det är därför jag syr så många. Jag hade tänkt sluta sy såna och hitta på nåt nytt men jag har inte kommit på nåt än.      


Vi kämpar på för fullt just nu för att få ordning på köket så det blir prioritet ett i helgen. Fast lite uteliv måste vi unna oss ändå så vi skall gå på en långpromenad och ev ta en fika på Ritz....  nåt roligt måste man unna sig också. 


Ni mina kära bloggläsare önskar jag allt gott med förhoppning om att ni får en njutningsfull dag...  


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards