Öppen Ridå

Alla inlägg den 18 november 2012

Av Malin wiper - 18 november 2012 17:00

  

I går la min man papper över hela köksgolvet för att förbereda för målning. Vi kom igång båda i dag så vi har fått lite gjort. Tyvärr hinner jag inte bloggvandra i dag för tiden räcker inte till.


  


Det är  inte bara att måla på en gång när man måste ha väv under. Här stryker han på ett medel som måste vara på innan klister och väv kommer upp för annars kan tapeten under buckla sig. När det är torkat och klart kan han lägga på lim och sätta upp väven. Man får inte bara måla numera när man bor i hyreslägenhet utan det måste göras så att det håller och går lätt sen att måla om. Lukten från detta medel var inget vidare för oss två allergiker så vi har fått öppna fönstren överallt och överväger att sätta tillbaka dörren till köket tillfälligt. Vi har inte kunnat laga nån mat så min man fick åka ut och köpa thaimat från blå kiosken. Jag skulle ha bakat i dag men får vänta tills han har satt upp väven. Då kan jag baka innan han börjar måla. 


         


Nu har han äntligen börjat sätta upp väven som skall på innan vi kan måla. Jag får nog vänta med att baka tills hela väven är uppe och även fondväggen målad. Jag sa till min man att vi fått för lite väv men han sa att det ser mindre ut än det är. Jag fick rätt för den räckte bara till fondväggen så nu måste vi hämta mer i morgon.  


   

Nu ser vi att denna vägg blir färdig i dag så vi kan måla till veckan. 

  


Istället så började jag sy färdigt 5 st julpostklänningar som jag hade klippt till före. Här ligger 3 av dom på sängen nålade för att sys ihop.


  

Detta är några av dom julpostklänningarna jag sydde förra året.  I år skall jag sy en till mig själv också för jag har aldrig haft nån....  tycker det är så roligt att ge bort dom.


 

Det kritiska momentet är att sy på snedslåband i halsringningen för blir det sytt snett eller hackigt så blir det inget vidare men efter att ha sytt så många i flera år så brukar det bli bra på första försöket för mig. Så här ser det ut på nära håll. Detta tyg köpte jag billigt förra året på fd Mimmis Magasin, och det är lite skotte över det men passar till julpost och jag har även lite mer tyger sparade. Tar dessa först och går vidare sen till dom andra. 


    


Här är tre som är nästan klara, nu fattas bara förklädena lite utsmyckning som jag visar senare. Det blir samma färg på snedslåbanden på förklädena så det passar bra ihop. Dom andra två klänningarna hade jag ingen passande sytråd till i halsringningen så jag får göra klart dom senare.




Enya med "Amid The Falling Snow" Nu vill jag ha snö så det blir lite vinter och julstämning. Ute är det blött och grått och det blir ingen glad av. Klicka här för att komma in på Enyas hemsida.


Av Malin wiper - 18 november 2012 14:00

Glitter Words
[Glitterfy.com - *Glitter Words*]


Jag tål inte Aspartam som är ett konstgjort sötningsmedel som jag trodde dom bara hade i saft, tuggummi, halstabletter och lightläsk. Jag läste på min bloggvän Ninas blogg att Aspartam är tillsatt i många fler av våra livsmedel. Själv får jag ballongmage av det ämnet så jag trodde jag hade hållit mig ifrån detta. När man läser vilka symptom och sjukdomar man kan få så blir man mörkrädd. Jag känner dessutom igen många av symptomen. Min bloggvän har blivit sjuk av detta och läser numera på alla förpackningar när hon handlar och efter det har hon blivit mycket bättre. Det tar lite tid att handla när man skall plöja igenom alla innehållsförteckningar och ibland står det aspartam men ibland E951. 



  

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild och se vad dom skriver där.

  


Klicka här för att komma in och läsa på hennes sida ang detta med Aspartam. När man kollar nätet så är det delade meningar om detta och då undrar man vad skall man tro?. Fast samtidigt så tror jag på att alla ämnen som tillsätts är farliga för oss. Det är bara pengar det handlar om för industrin, och dom kommer aldrig att bry sig om folks hälsa. Klicka här för att läsa vad Livsmedelsverket skriver ang detta.  Själv dricker jag varken vanliga läskedrycker eller lightdrycker och har så gjort rätt lite under mitt liv utom när man varit på krogen och tagit sig en drink eller två....  . När man var barn så fick man ibland en Fanta eller sockerdricka, och sen fick man använda flaskan till saft när man var ute på badstranden med föräldrarna. Fast vi bodde bredvid en Coca Colafabrik i Sundsvall när jag var barn så blev det sällan att vi drack nåt sånt. På den tiden fanns det inga lightdrycker och jag tror inte man går ner nåt i vikt av att dricka sånt heller. Det är samma med allt som det står light på.


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild och läsa mer ang detta. 


Tarja Turunen med Alice Coopers låt "Poison", den passar bra tycker jag.  Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Klicka här för att läsa om henne.


Av Malin wiper - 18 november 2012 08:00

  

Jag visade denna bild häromdan från min sons skolklass när han gick i nian på 80-talet. Glömde berätta att i hans klass gick även en som sen blev kändis. Jag har markerat honom med en svart ring och han står längst upp som andra man från höger. Det är nämligen Fredrik Wikingsson från "Filip och Fredrik". Klicka här  för att komma in på deras hemsida. Min son sitter längst ner till vänster. Fredrik var då en lugn kille som inte gjorde mycket väsen av sig och jag tycker man känner igen honom från kortet. Klicka här för att läsa inlägget jag skrev förut ang denna bild


  

Filip & Fredrik, är en svensk underhållningsduo. Hammar och Wikingsson, båda journalister, författare och programledare, driver sedan vintern 2001 handelsbolaget Framgångsfabriken tillsammans, som utvecklar TV-program. De har uppmärksammats för sin avslappnade och spontana stil framför kameran: "Vi sätter bara på en kamera och kör", som Filip Hammar har sagt i en intervju. Källa wikipedia          



Filip och Fredrik hos suveräna "Robins"   



Glitter Words
[Glitterfy.com - *Glitter Words*]

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards