Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 20 november 2012

Gästbloggare, Skrivmoster.................

Av Malin wiper - 20 november 2012 11:00

 



Gästbloggare: Skrivmoster


 


En hustru steker ägg  till frukost åt sin make. Plötsligt kommer maken

inrusande i  köket.

- Försiktigt! skriker  han, FÖRSIKTIGT! Sätt i mer margarin! Du steker

för många åt gången.  FÖR MÅNGA! Vänd dem! VÄND PÅ DEM NU! Det behövs

mer margarin. Åh,  herre gud! VAR ska du få plats med MER MARGARIN? De

kommer att fastna!  Försiktigt... FÖRSIKTIGT! Jag sa FÖRSIKTIGT! Du

lyssnar ALDRIG på mig  när du lagar mat! Aldrig! Vänd dem! Skynda dej nu!

Är du tokig? Har du  mist förståndet? Glöm inte att salta dem. Du vet att

du alltid glömmer att  salta dem. Använd saltet. ANVÄND SALTET!

SALTET!!!

Hustrun stirrar på  honom.

- Vad i hela friden  är det för fel på dig? Tror du inte jag vet hur man

steker ett par  ägg?

Maken svarar då  lugnt:

- Jag ville bara visa  hur det känns när jag kör bil.


 


 

 

  


 

Jag gissar att det är  många som känner igen sig. Mannen kör och kvinnan sitter bredvid och hon kör  också – fast så mycket bättre! Vi kvinnor har en tendens att lägga oss i och se  faror innan det överhuvudtaget finns anledning. Kvinnor har simultankapacitet  och ligger steget före med en man. Han kan inte läsa tidningen och samtidigt  svara på en fråga. Be inte en man att passa en panna på spisen och även hålla  ett öga på det som är i ugnen. Det blir för mycket!


 


 




Skillnaden mellan  kvinnor och män är markant i vissa avseenden. Han vet att folk fyller år men  behöver aldrig hålla reda på när och vad som ska köpas till present. Barnen går  i skolan, det vet han men inte olika tider och annat som ska passas. Kvinnan är  spindeln i hemmet och hon har en förmåga att hålla många bollar i luften och  hennes minne är som en dator av högsta klass. Kvinnor har sitt eget språk och  det förstår inte mannen. Hon talar i gåtor och har rätt många slingor att  passera innan hon kommer fram till vad hon vill säga rakt ut. Ett exempel ...  Ute på en bilresa säger hon plötsligt – “det skulle vara gott med kaffe.” Mannen  hör det men förstår inte riktigt hur han ska kunna göra nåt åt hennes önskan. De  kommer fram mot en söt kaffestuga vid vägkanten och hon ropar till. “Så söt, där  skulle man ha gått in”. Då har mannen redan gasat förbi och är ett antal  kilometer bort. Hon menade att hon skulle ha velat stanna och fika just där.  Mannen missade det totalt och utbrister – “varför sa du inte det då?” Vi måste  lära oss att tala klarspråk. Det blir för svårt annars att förstå varann. “Stanna vid första bästa ställe där man kan dricka kaffe!” Ett rakt och klart  besked som inte går att missförstå.

Mina slutsatser är helt klart inte vetenskapliga  (tror jag) och man får ta allt med en nypa salt. Håll med om att vissa  påståenden har en viss sanningshalt i sig i alla fall!


 


   




 

“Inget ont om männen, de är ju det bästa vi har i  den vägen”. (Maj Fant)

“Varken män eller kvinnor är ofelbara. Skillnaden  är att kvinnor vet om det”. (Eleanor Bron)

 

 

Signhild “Skrivmoster



 




Klicka här för att komma in på Skrivmosters blogg

 
 
skrivmoster

skrivmoster

20 november 2012 11:16

Så fina bilder du lagt in - väldigt passande! Tack för hjälpen!
Det var roligt att få vara med i din blogg!!

Varm kram!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Malin wiper

20 november 2012 12:49

Vad bra att du tyckte om bilderna. Kul att du gillade att gästblogga hos mig. Tack!

Ha en fin dag
kramar

 
Ingen bild

Systern

20 november 2012 11:27

Visst kan vi tala olika språk än männen ibland, men vi kan även tala olika språk kvinnor emellan. Jag tror alltså inte på att det handlar om kvinnor kontra män, jag tror det handlar om uppväxt och kulturell bakgrund.

Är ingen stor fan av stereotyper helt enkelt. Vi är alla människor formade av vår bakgrund och vårt sociala sammanhang.

Med vänlig hälsning
Maria

Malin wiper

20 november 2012 12:47

Håller med dig fullständigt. Vi har ju vuxit upp med en pappa som gjorde lika mycket som mamma vad gäller sånt. Sen är man olika som personer.

Ha en fin dag
kramar

 
skrivmoster

skrivmoster

20 november 2012 13:21

Jag hade hoppats att man inte skulle "ta så allvarligt" på min text som var till för att mera trigga igång tankeverksamheten. Och det har den kanske gjort ... som jag säger i texten så får man ta det med en nypa salt. Den är mera för att roa och peka på sånt som många nog känner igen utan att för den skull vara normen för hur det är! Min pappa var helt med i hemarbetet och lagade oftast mat. Så har jag vuxit upp och har det fortfarande så i mitt eget liv. Vi delar på sysslorna.

Med ett leende /Skrivmoster bakom pennan!

Hoppas ni kan skratta åt det hela och förstår min mening!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Malin wiper

20 november 2012 13:35

Det var inte meningen att såra dig för den texten beskriver ju situationen för många familjer och visst kan vi prata olika språk som gör att vi missförstår varandra män och kvinnor emellan. Du fick igång oss ordentligt ;)) och det är kul med disskusioner. I grund och botten är det ett allvarligt problem som du belyser på ett humoristiskt sätt. Tack för det

Ha en skön dag
kramar

 
Annelie

Annelie

20 november 2012 13:34


Hahahaha,,, så sanna ord. Jag sa en gång när jag och gubben var ute och åkte hojj.
Jag är hungrig,, ville vi skulle stanna på första bästa ställe,,, gubben åkte hem åså fick vi äta där.

Jag tror vi kvinnor inte säga rakt ut,, för vi vill inte vara den som bestämmer allt.

Ha dä bäst.. // Kram Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

20 november 2012 14:12

Tack för din roliga kommentar. Ibland är vi lika och ibland olika varandra. Skrivmoster ville få en komisk tousch på det hela. Jag är den som har mest temperament av oss båda så jag hittar på saker och han hänger med ;))

Ha det bäst själv
kramar

 
skrivmoster

skrivmoster

20 november 2012 18:08

Hej och tack Annelie för din kommentar och ditt skratt! Det var det jag ville uppnå med texten - att roa och peka på vissa små saker som vi nog kan känna igen trots allt. :)

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

 
Helga

Helga

20 november 2012 18:53

Skrivmoster skriver bra som alltid. Jag läser ju hennes blogg också!

http://www.helga1.bloggplatsen.se.

Malin wiper

20 november 2012 19:14

Ja! hon är bra på att skriva och även dikta.

Ha en fin kväll
kramar

 
skrivmoster

skrivmoster

20 november 2012 21:46

Tack Helga och Malin för alla fina ord ni skriver om mig! Kram!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Malin wiper

20 november 2012 23:44

Varsågod!;)

Hoppas du haft en fin kväll med Mr E

kramar

 
Cattis

Cattis

21 november 2012 07:53

Nu fick man sig ett gott skratt så här på morgonkvisten.
Känner precis igen det där med att "stanna till"
När man sen blir arg för det ena efter det andra far förbi som fikaplatser eller dassplatser så får jag alltid ursäkten:
- ville hitta någon riktig fin plats där vi kunde stanna men det fanns ju ingen.

Men ibland stannar min man i ilfart och det är när jag skriker,
-STANNA, det där måste jag fota.
Då blir det tvärnit i rena skräcken. :)))))

Nu vet jag varför det tar sådan tid här för honom att laga mat.
Han måste ju göra en ska i taget när han lagar.
Klart det inte går att koka potatis samtidigt som man steker fisk.
:))))
Skämt, min man är jätteduktig på att laga mat men tid tar det.

Kul att läsa ett gästinlägg.
Kram och ha en bra dag.

http://jagmenjag.se

Malin wiper

21 november 2012 09:11

Känner igen detta med fotandet för jag skriker till också när jag ser nåt jag vill fota och han får bromsa så gott det går ;))

Min man är långsammare än mig men det kan vara olika. Jag har så bråttomt jämt men jag är ju den personligheten. Bra att han är duktig på att laga mat också, det är bara att ge dom tid och att dom får vara för sig själv i köket.

Kul att du gillade gästinlägget.

Ha en fin dag själv
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards