Öppen Ridå

Alla inlägg under maj 2011

Av Malin wiper - 14 maj 2011 18:44

  

Det blev ett besök hos Ritz också eftersom det var ett tag sen sist. Nu hade dom fullkorns tekaka med gravad lax på. Det vita ovanpå var nån slags god röra. Smörgåsen var jättegod. Vi träffade en massa folk vi lärt känna som vi stannade och pratade med. Vi åkte ner till Butik Ingelund för att fota lite både inne och ute och just när vi skulle kliva in i butiken så kom två damer ut därifrån som var med i samma promenadgrupp som mig för några år sedan. En av dom bjöd hem oss på kaffe i morgon och det skall bli kul.

  

  


  

Det ser alltid så härligt och gemytligt ut när man ser en sån här plåtvagn utställd.     


  

På torget sjöd det av liv men inga satt på dom fina Byarumsbänkarna i dag. Dom flesta satt ute och fikade på Ritz. Det har varit mycket varmare i dag med 17 grader som mest.


  

En häftig bil susar förbi som jag inte hinner se vilken modell det var.


  

  

Här ser man den framifrån.


   

Här en ny pakbänkskombination som jag inte sett förut på torget.


            

  

Orkut Good Evening Scraps



Av Malin wiper - 14 maj 2011 16:36


 


Detta kommer att bli priset i min gissningstävling. Köpte denna cultljushållare Mimmis Magasin i dag. Klicka här för att komma in på gissningstävlingen inlägg som avslutas på måndag 16/5


  


Detta inlägg som sitter i mitten går att byta ut om man vill förändra ljushållaren.  Det finns hur många som helst att välja på.


    


  

  


Här sjunger Sting ledmotivet till filmen "The Thomas Crown Affair". Klicka här för att läsa om filmen


Klicka här för att komma in på Stings hemsida

  


 


Före detta tulpan...    Numera Alien...  

Av Malin wiper - 14 maj 2011 07:40

 


 


Detta är en pryl som jag hittade på second hand sist jag var där. Den som kommer med rätt gissning först vad detta kan vara för nåt och dess användningsområde får ett pris som jag inte bestämt än. Om ingen kommer på vad det är så lägger jag ut en ny bild på söndag där man ser lite tydligare.




Ni får tid på er tills på måndag 16/5 kl 13.00.  Man behöver inte han en blogg för att vara med i tävlingen utan alla är välkomna.

    

Klicka här om ni är intresserade av att köpa en bra och väskött motorbåt.

Av Malin wiper - 13 maj 2011 12:43

 

Klicka här för att komma in på sidan där jag hittade detta compact livingtips. På en liten yta ryms det både soffa bord och pallar. Sen en trappa upp ett litet datarum med byllor. Antar att man kan sätta ihop pallar och soffa på nåt vis för att sova där. I mina förra bloggar så hade jag många inlägg med just compact living. Jag själv trivs bäst på små ytor för jag vill ha kontroll, jag har dessutom en livlig fantasi så jag skulle aldrig kunna bo i ett slott eller jättestor lägenhet...    


  

Är man sen ensam hemma så sätter man dom små pallkuberna under soffan.


  

Kommer det lite mer folk så bygger man på med kuber så det blir en liten svängd soffa.


  

Klicka här för att se vart denna soffa och mycket annat i möbelväg finns


  

Denna läckra stol hittade jag på en sida som heter "Home Lab" det finns mycket mer att kolla på där. Klicka här för att komma in på sidan


 

 Jag blev inspirerad när vi var till våra grannar och fikade sist. Hon som jag träffade på Mimmis Stickcafé Mrs A. Hon hade fixat så snyggt på deras rumsbord med intressanta böcker på ena sidan av bordet och sen en Cultljushållare från Mimmis Magasin i mitten. Jag har inte själv nåt stort bord utan ett litet glasbord så jag la 4 böcker i olika storlekar på undre delen av bordet som är i trä. Det gäller att ha böcker med lite bilder att kolla på och inte alltför mycket text.


Dessa böcker valde jag från min bokhylla:


  

Stora Nostalgiboken om godis och glass...   som jag köpt på Butik Ingelund för nåt år sedan. Den är skriven av Annica Triberg & Eva Kallhed. Det är rena rama nostalgivandringen att kolla i den boken. Klicka här för att komma in på Annica Tribergs hemsida. Klicka här för att se vilka böcker Eva Kallhed skrivit.


   

Detta är glasspinnar som dom såg ut på 60-talet. Klicka här för att se fler på "Chokladbloggen"        


  

Ovanpå den boken la jag denna som jag köpt på second hand "Funky" av Natalia Marshall. Den är verkligen en färgexplosion vad gäller inredning.  Klicka här för att komma in på en sida som handlar om denna bok och dess författare. Boken kom ut 2001 men ack så aktuell fortfarande när man kollar i den häftiga boken.


  

Som nr 3 blev det en bok som min man fått efter sin pappa och den heter "Filmstjärnor" skriven av Bengt Forslund. Jättekul att bläddra igenom och se alla gamla skådespelare som många av dom inte finns längre. Klicka här för att se vilka böcker han har skrivit. Denna bok kom ut 1995


    

Ingrid Bergman är en av dom kvinnliga filmstjärnorna man får se och läsa om i boken.  Klicka här för att komma in på hennes hemsida


  

Till sist en mindre bok längst upp som ger inspiration. Skriven och illustrerad av Helena Boberg Oscarsson. Hon bor i denna kommun så dom säljer hennes alster på Mimmis Magasin. Klicka här för att komma in på Helena Boberg Oscarssons hemsida.


Vi har varit ute och jobbat i trädgården men nu började det först hagla och sen regna.  Vi har fått en hel del gjort ute och nu skall jag upp på vinden om en stund och sopa. Jag hade bara halva baksidan av huset kvar att klippa så det var ingen höjdare. Jag har dessutom använt trimmern så trädgården skall se så fin ut som möjligt. Hoppas ni alla har en fin fredag...  

  Kolla in detta! wow!...  


Av Malin wiper - 13 maj 2011 08:51

 


Jag fick en fråga av min ungdomsväninna Anki om jag kunde spela låten "The young ones" med Cliff Richard and The Shadows. Det är väl klart jag vill uppfylla den önskan som jag själv också kommer att njuta av att höra. Anki och jag var kompisar i tonåren och då var bl.a denna låt på allas skivtallrikar...  Vi hade jättekul under den tiden och det blev många skratt och tokigheter...  Vi kom ifrån varandra senare för hon träffade en kille och fick sitt första barn av 4 st. Dom flyttade ut på landet i ett eget hus som hennes man fixade till och har underhållit sen dess. Jag har själv varit där och hälsat på både när jag hade fått barn själv och sen på 90-talet då vi tog upp kontakten som inte brutits sen dess. Dom har varit till oss flera gånger då hon varit härnere för att besöka sin mamma. Denna gillar nog ert USA främmande också.


  


Klicka här för att komma in på en sida där man får se massor av bilder på Cliff Richard and The Shadows. Klicka här för att komma in på Cliff Richards hemsida. Klicka här för att läsa om The Shadows


       


Nu diggar vi Anki och drömmer oss tillbaka en stund till forna tider...  


  

Ha en fin fredag Anki min kära ungdomsvänninna (även nuvarande). Ni andra läsare önskar jag en fin fredag också, naturligtvis...   Det är fredagen den 13:de i dag så  take it easy

 


Av Malin wiper - 13 maj 2011 08:11

  

Jag har suttit under partytältet och fikat på förmiddagen i går och bara insupit det fina vädret och omgivningen. Sen har jag arbetat på vinden och nu är det bara att sopa och torka. Detta skulle in i bloggen i går men jag hade för mycket att skriva om...  nu får jag lugna ner mig lite med att ta bilder för jag har så mycket annat att göra.


  

Jag försökte  ta en bild själv genom spegeln...  på en poncho jag fick av syrran sist jag var där. Inte lätt att ta en bild på sig själv för man gör en massa miner. Jag har haft den på mig ute för det har inte varit så varmt som förut.

  

  


Två såna här blomsterprydnader i form av en häger har vi i två av våra krukor på gården. Köpte dom hos Mimmis Magasin förra året och dom har blivit lite rostiga nu. Dom var inte så dyra heller och finns även i år hos Mimmis. Hägrarna finns i två storlekar. Vill man inte att dom skall bli rostiga så kan man polera dom med cromlistpasta. Vårt hus kallas för "Hägersro" tänk så passande...  .   


Häger är en fågelfamilj inom ordningen storkfåglar. Familjen består av ett 70-tal arter. Kategoriserade i de båda släktgrupperna rördrommar och hägrar.    

  


  


Så här kan man göra också om man är lat. Mannen har lagt matjorden och lekakuler på vår snöskottare...  då blir det en installation helt plötsligt...   


   

Nu blommar det för fullt på våra äppelträd. Ett av dom har vi fått såga ner för det var så dött.

  

  


  


   

ett annat träd har mer rosa äppelblom.

     

Min man var ute och jobbar med att få undan bråte och även klippa gräset ner mot ån. Såg då att han pratade med en tjej som jobbade på Ritz när dom förra ägarna hade stället. Hon var alltid så glad och vänlig. Hon fick barn för nåt år sedan och bor inte långt ifrån oss.


   

Jag själv höll på med maten och i dag blev det rostade rotsaker och lite potatis. Till detta fläskytterfilé med en sås och champinjoner. Det står still med vikten så vi får ta i med nya tag så det händer nåt.  


Här sjunger Pat Boone "Cherry pink and Apple blossom white" till bilder av äppelblom. Klicka här för att komma in på Pat Boones hemsida. Han firar 50-årsjubileum i år.


Charles Eugene ”Pat” Boone, född 1 juni 1934 i Jacksonville, Florida, USA är en amerikansk sångare, skådespelare och författare. Hans mjuka sångstil gjorde honom till en populär sångare under 1950-talet



Av Malin wiper - 12 maj 2011 17:42

  

I går när vi var nere på Tändsticksområdet så blev vi fikasugna men Caféet som finns där öppnade inte förrens 14.00 Då faller min blick längre ner mot området där det stod en massa möbler.  Funderade vad det var för nåt som man aldrig sett där förut. Det visade sig att det öppnats ett nytt café  i januari i år. Vi hade inte en aning om detta.


  

Vi gick dit och såg att det heter "Matvarufabriken". Det såg så mysigt och härligt ut med alla olika möbler och saker som dom pyntat med.


Klicka här för att komma in på deras hemsida. Dom har sen  tidigare en saluhall på Barnarpsgatan och nu har dom utökat med Café som har bra råvaror. Klicka här för att läsa lite mer om ägarparet i mat/miljö


   

Mittemot hade dom satt ut detta bord och det såg så romantiskt ut....      


  

  Bara att gå därute och se deras speciella och personliga pyntning var en fröjd för ögat.     


  

  

Sen var det dags att gå in och kolla och ta sig en fika.


  

Det var lika personligt inne med olika sittgrupper.     


 

Det var bara att välja hur man ville sitta.  En inbyggd långbänk fanns vid fönstren med en massa kuddar.


  

 Vad sägs om en egen liten vrå vid en kalkad vägg och plattor på kortväggen?.  


  

Ytterligare en interiörbild. Jag är lite besviken på mina bilder för det var lite mörkt därinne och jag glömde blixten. Kolla får ni se att dom även har levande ljus på borden.

  

Här har dom lite böcker man kan läsa och även en slags äppeldricka i stora flaskor som man kan köpa. Får kolla nästa gång på etiketten.


  

Kan detta vara nåt för Mimmis stickcafé tro? virkat runt krukorna så det blir en annorlunda effekt. Det har jag inte sett förut.


  

En variant med knappar.


Här följer lite av godskerna på disken:


   


 


  

Sen kom då det vi beställt och det såg helt fantastiskt ut. Vi tog en skiva var av surdegsbrödet som hade knapriga kanter. Min smörgås bestod av lufttorkad skinka, philadelphiaost under och tunna äppelskivor ovanpå och lite sallad. Till smörgåsen fick man ett litet glas med hemslagad senap. Jag njöt mig igenom hela smörgåsen som var helt otroligt god. Sen var brödet helt suveränt och min mage tålde det hur bra som helst.


  

Min man tog samma bröd men med en krämig bredbar leverpastej som smalt i hans mun.  Underbara små avlånga gurkbitar och ett glas på sidan med torkad lök...  


 

Vi köpte med oss två sorters bröd. Det vi åt där och detta ovan som är lite ljusare. Det går jättebra att frysa in om man har papper över och sen plast för då behålls det knapriga. Det var ägaren som talade om detta för oss och det stämmer verkligen. Det enda jag kan reagera på är att det är lite dåligt skyltat så om inte några möbler hade stått där så hade vi inte hittat dit. Nu vet jag inte om man får sätta upp skyltar i detta område som säkert är K-märkt.


Vi var så nöjda och belåtna så dit kommer vi tillbaka och jag kan varmt rekommendera stället som har mycket gott att välja på och hade en bra, vänlig och trivsam stämning. Jag sätter in en länk till dom under kategorier Café & Restaurang.


 


Av Malin wiper - 12 maj 2011 15:26

 


  Min syster och svåger skall sälja sin motorbåt  "Ideal 550s". Den är väldigt välskött. Klicka här för att komma in på blocket för att se båten. Jag har själv åkt i den några gånger och det var en härlig upplevelse. 


          

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards