Öppen Ridå

Alla inlägg den 4 november 2009

Av Malin wiper - 4 november 2009 17:08


   

Här har jag sytt på snedslåbandet i halsen och sen vänt klänningen till avigan och sytt ihop den. Sen vränger man den till rätt sida och då ser det ut så här.

 

   

Sen är det bara att nåla fast förklädet som också har fått ett snedslåband och sy på detta.                                                 

 

   

Då ser det ut så här när jag även fått på dekoration i form av en julgran på förklädet och en fredsduva längre upp. Julposten skall läggas i klänningen och man hänger upp den där det passar.

 

  

 

   

Sen sätter jag på ett guldrött band med en lapp på. Det är lite trist att färgerna inte stämmer. Den är mycket finare i verkligheten. 

 

Av Malin wiper - 4 november 2009 14:44

  

Hittade en sajt med 50-talssaker. Detta är ett syskrin från den tiden. Priset är 750:- inget för min budget Tungan ute.

 

Klicka här om ni vill gå in på sidan med gamla grejer.

 

   

Nu har jag hunnit en bra bit med julpostklänningen. Här stryker jag delarna som är sicksackade.

 

   

Nästa moment är att sätta på snedslåbandet runt halsen. Sen vänder man klänningen på avigan och syr ihop.

 

   

Förklädet är färdigt här för att sen rynkas.

 

   

Jag har aldrig gått på nån sykurs därför har jag mina egna knep. Jag gör så här för att rynka. Nälar först och sen syr jag  ihop rynkorna upptill.

 

   

När jag sen tar bort nålarna och stryker så ser det ut så här.

 

   

Nu är det bara att nåla på snedslåbandet.


 

Sen är det bara att sy ihop snedslåbanden på klänning och förkläde.

 

Fortsättning följer.................

 

 


Cliff Richard och The Shadow har återförenats efter ett uppehåll av 20 år. Dom kommer att turnera i sverige nu i november. Närmare bestämt i Malmö Arena 14/11 1930. Sen i globen 20/11. Synd att det är så dyrt. Dom var inte mina stora idoler men min kompis var helt galen i dom.

 

Klicka här om ni vill gå in och kolla biljettsidan.



Av Malin wiper - 4 november 2009 13:24

  


Jag har tagit en rätt lång skön cykeltur. Sen blev jag lite stressad när jag kom på att en väninna till mig fyller jämna år och jag själv fick en fantastisk bukett med blommor av henne då jag fyllde. Så nu har jag skickat en bukett genom nätet och det brukar vara smidigt och har alltid funkat.

 

Jag håller nu på att sy en klädnypeklänning som skall användas till julpost. Kommer även att sy en vanlig för klädnypor. Dessa skall en bloggvän få så fort dom är klara. Hittade ett rött jultyg som jag köpte förra året. Ni skall få följa mig när jag syr denna klänning precis som jag gjorde med sköterskan "Nurse Betty".

 

   

Här har jag nu ritat upp med en tygpenna som tål tvätt. Jag har ett hårt mönster som jag bara lägger på. Tyget skall läggas dubbelt så det blir som en påse. Tyvärr så ser det lite orange ut hur jag än gör i photoshop. Det är mycket rödare.

 

   

Här har jag nu klippt ut klänningen.

 

   

Sen är det förklädets tur som blev så här och det skall sen rynkas. Förut hade jag olika tyger i klänningen och förklädet men nu har jag börjat med samma tyg eftersom det är lättare när man tvättar då. Dessutom så blir det ju avvikande detaljer så förklädet syns ändå.

 

   

Nu skall jag sätta mig och ziczaca klänning och förkläde. 

 


Klicka härom ni vill gå in på Astrud Gilbertos hemsida.

Av Malin wiper - 4 november 2009 10:01

Utanför Café Lakatos såg vi denna skönhet i går. En Pv 544 som var kritvit och jätteväl bibehållen och omskött.

 

   

Volvo PV 544, svensk personbil tillverkad av Volvo1958-1965.

PV 544 är en moderniserad version av Volvo PV 444. Man skiljer inte mellan modellerna utan de ses som en och samma serie.

PV 544 karaktäriseras genom en modernare inredning (inspirerad av Volvo Amazon), välvd bakruta, stora baklampor (jämfört med PV 444) samt modernare grill.

 

  

Regissören Roger Vadim och Skådespelerskan Jane Fonda då det begav sig.

 

       

Klicka här om ni vill läsa om Roger Vadim. 


Klicka här om ni vill läsa om Jane Fonda.



Av Malin wiper - 4 november 2009 09:41

  

Jag fotade en massa fina hus i stadsparken i går.

 

   

Detta hus är uppbyggt för att hålla råttor och möss borta. Där förvarades spannmål och mat. Byggnaden är från 1700-talet.

 

    

Här promenerar min man på Astrid Lindgrens stig.

 

     

 

     

Detta är två hus som håller på att repareras både taken och skorstenarna.

 

      

 

   

   

I detta hus har det funnits ett tråddrageri. 

 


Av Malin wiper - 4 november 2009 09:01


   

God morgon på er alla. Här är det mörkt och dystert ute och i natt har det blåst rätt rejält. Jag kommer ändå att ta min promenad eller cykeltur för som uttrycket säger: det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder. På agendan står att jag skall skicka iväg ett paket med örngottet och sen klippa till klädnypeklänningen och försöka sy färdigt den i dag. Vi skall även städa så det är fint i helgen när vi åket till mamma. Inget roligt att lämna ostädat om det händer nåt.

 

   Konstnären Gunilla Dahlgren.

 

Klicka här om ni vill gå in på hennes hemsida som är jättefin. 

 

   

Vi var in till Gallerix i går för att handla lite och då hittade jag dessa roliga servetter. Det är konstnärinnan Gunilla Dahlgren som designat dom och hennes kändaste motiv är "Lilla fruntimret". Texterna är underfundiga och roliga.

 

   

Vi har redan en tavla av henne som vi köpte i Västerås på konstrakan som går av stapeln varje år. Då fick vi träffa henne hon satt i en soffa och myste i galleriet. Det var en trevlig och glad kvinna.

 

      

Dom hade fått in roliga kort som var lite gammaldagsa och hade rörliga pupiller. Det fanns olika djurmotiv och när man rör kortet så får dom olika uttryck. Såna fanns förr i tiden när jag var liten flicka. Priset är 10:-/st.

 

   

Jag köpte 2 st. Det finns rätt många djurmotiv. 


 

Hoppas onsdagen har nåt bra i bagaget. Ha en fin dag alla ni goa därute.   

 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards