Öppen Ridå

Alla inlägg den 29 november 2009

Av Malin wiper - 29 november 2009 19:05

  

 

Det här klippet tyckte min son att jag skulle sätta in på bloggen. Det är faktiskt jättehäftigt och bra gjort.



  

Modern variant av portfölj. Klicka härför att se fina portföljer. 


  

Jag kom ihåg när en portfölj såg ut så här. Det säljs en del på tradera och en gick nyss för 280:-. klicka här för att kolla på en sida med gamla grejer. Många män gick omkring med sina papper och andra grejer i en sån här väska och dom kunde se lite olika ut. För det mesta var dom i denna brungula färg. Skulle inte förvåna mig om nån nu ung man skulle dyka upp med en sån .


Av Malin wiper - 29 november 2009 17:02

   

Detta är Elite stora hotellet i Jönköping som fick sig en rejäl ansiktslyftning för ett tag sen. Pisan och jag med familj gick förbi detta i går när vi hade ätit och skulle tillbaka till parkeringen.

I slutet av 1850 byggdes dåvarande Jönköpings Hotell. Det var en oerhört stor satsning i en stad med enbart 7000 invånare. Hotellet är ett av landets äldsta och mest kända hotell utanför huvudstaden. Vid öppningen i januari 1860 var hotellet landets största. Anledningen till det enorma bygget var Jönköpings strategiska läge som järnvägs- och vägknut och blev nu en självklar övernattningsstation på den färdigställda Södra Stambanan.

 

Klicka här om ni vill läsa fortsättningen på hotellets historia.

 

   

Framför hotellet står dessa gigantiska ljus som är fyra till antalet och bildar en jätteadventsljusstake.

 

   

Ännu längre fram och ner ligger ån som har en härlig fontän som för ett brusande väsen som man gärna står ut med .

 

   Här en bild på hotellet som det såg ut för länge sen. 

 


 

 

Av Malin wiper - 29 november 2009 15:47

  

 

Julstjärnan från Indiska blev bra på min gamla tunna. Jag låter den stå direkt på utan duk, tycker det blir snyggare att se den gamla ådringen som fått sina törnar av tidens tand precis som vi människor när åren går .

 

  

 

Fick även tag på en hårdpappersstjärna till ena köksfönstret i går. När vi vinkat av våra vänner så åkte vi till A6 köpcentrum och hittade en som inte var så stor och med småhål i som ger effekt. Tyvärr går det aldrig att återge riktigt på bild.

 

  

 

Vill fråga er om en sak: En ljushållare i mässing har försvunnit för oss som ni ser på bilden. Finns såna att köpa som reservdel?. Det ser ju inte snyggt ut när en fattas.

 

     

 

Jag har skött matlagning och annat hela dan. Det är så mysigt att bara vara inne och pyssla i dag. Jag har lite mer nackbesvär i dag och då tar det tid och man får ge sig till tåls inte mitt bästa ämne.

 

  

 

Jag gjorde ungsrostad potatis med olika rotsaker och till det en sås och stekt laxfilé. I dag är det regnfritt och rätt milt ute. Inte mycket att skriva om när man bara är inne. Hoppas ni alla har haft en fin dag och att ni får en fin kväll också.

 

  

 

Av Malin wiper - 29 november 2009 11:11

  


Vi vaknade 10.30 och tänkte: det var den första advent vi som hade tänkt sitta och mysa i mörkret med bara adventsljusstakens sken. Vi gav oss ändå inte utan försökte göra det så mysigt vi kunde ändå. ia:s muggar höjde stämningen några grader och vi fick en fin stund. Tack för alla fina kommentarer ni skrivit .

 

Det tröttar på att vistas i storstan en hel dag men det var givande och vi fick lite handlat och umgås med en trevlig familj. Jag skall sköta marktjänsten och allt annat i dag för min man är upptagen med lite annat.

  

 

 

 Önskar er alla en härlig första advent. Grattis till er som har fått snö
http://www.thetam.net/glitter

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards