Öppen Ridå

Alla inlägg den 30 november 2009

Av Malin wiper - 30 november 2009 17:31

  


Vi gick in på Röda Korsets second hand eftersom vi hade en påse med sånt vi skulle lämna där. Först rensar vi ut sen kommer vi hem med lika mycket igen  är det nån fler så känner igen sig?.

Dom hade fått in en del nytt och bl.a flera kvalitetsur av märket "Junghans" ni ser det ena på bilden ovan.

 

   

Klockorna har lod och var välbevarade och på prislappen stod det 250:-. Det är inte min stil och skulle inte passa in hos oss men dom är ändå vackra att titta på.

 

   

Här en enklare modell av samma tillverkare. Det är mer ett köksur.

 

Denna beskrivning hittade jag på wikipedia.

 

Junghans, tysk tillverkare av klockor och militärmateriel i Schramberg, grundad 1861

Junghans är en klocktillverkare med långa traditioner. Företaget grundades 1861 och avancerade till att bli en av världens största klocktillverkare. Vid sekelskiftet 1900 var Junghans störst i världen med en årlig produktion på tre miljoner klockor.

Under 1950-talet lanserade man klockor designade av Max Bill som blivit klassiker. År 1972 var Junghans officiell tidtagare vid de olympiska spelen i München.  

 

   

Jag hittade nåt själv att köpa denna gång och det är dessa små skålar som man kan ha sås i och ha stående på sin mattallrik. Eller också kan man ha dom till efterrätt ex pannacotta.

 

  

 

Till dom fyra skålarna medföljde 4 små assietter. Dom skall man antagligen ställa skålen på när man har den till efterrätt. Dom var helt felfria och moderna. Jag fick allt för 50:-.

 

   

Tänk att koppar har mist sitt värde och det dräller av saker på alla second hand. Dessa var av typ äldre och väldigt snygga och skulle passa bra på rätt ställe som prydnad. Dom var inte så billiga heller. Det är så kul att bara gå omkring och titta.  

 

  

Av Malin wiper - 30 november 2009 17:03

  


Ja då är vi hemma igen och det är helmörkt så tur att vi har belysning runt dörren. Det blev Jönköping igen   . Vi börjar verkligen bli enformiga så det är dags att åka till nåt annat ställe nästa gång. Vi har inte varit till Värnamo på flera månader. Fast det skall vi nog vara glada för eftersom vi alltid åkte dit i samband med att nån skulle till sjuhuset eller låg inne. Det är så förknippat med sjukdom för oss men själva sjukhuset är helt fantastiskt och ett av dom bästa i landet. Bra vård, bra personal och en värme och medmänsklighete som slår emot en så fort man kommer innanför dörren. Dom har dessutom ett varmt inbjudande Café med personal som alltid är vänliga och verkar trivas med sitt jobb. Sist men inte minst fantastiskt kaffebröd och smörgåsar. Dom serverar även mat.

 

  

 

När vi var på väg ut ur stan så hade vi denna bil framför oss. Det är en Volvo 145 och jag blev riktigt nostalgisk. Jag tog körkort när jag var 20 år gammal och då köpte jag en sån här bil fast svart. Hade inte råd med en ny så jag var till överskottslagret som det då hette. Bilen jag köpte hade använts av polisen och hade en massa finesser såsom både larm, massor av blinkande ljus och silverfärgad stålförstärkning på insidan av dörrarna. Den såg inte ut som en vanlig Volvo inuti så jag tyckte den var läcker. Jag betalade då 500:-/månad för bilen och på den tiden var det rätt mycket men jag hade inga skulder och var då kontorist och tjänade rätt bra. Jag hade bilen i några år. Volvon framför oss var väldigt välbevarad och välskött och det är sällan man ser en sån numera.

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards