Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 7 januari 2022

Marie-Louise Ekman, Benny Andersson, Dunder Stockholm och Ringo Starr

Av Malin wiper - 7 januari 2022 17:30


 

Vi blev så uttråkade så vi hyrde elbilen och åkte in till Västerås. Det första vi gjorde var att gå in på Läkarmissionens second hand innan det kom massor av folk. Jag hittade denna vinyl LP skiva för 20 kr med Benny Andersson som heter november 1989 och den var inte mycket spelad. Det som var så intressant var att konstnären Marie-Louise Ekman formgivit fodralet. Vi funderar på att så småningom köpa en liten skivspelare eftersom vi har en hel del vinylskivor nu. Dom kostar inte så mycket på second hand. Nu har vi munskydd på oss varje gång vi går in på en butik igen. 

 

                                  

Jula

 

Här ser ni där hon signerat skivan längst ner till höger. Marie-Louise Ekman är en svensk konstnär och filmare. Hon var årn 2009-2014 chef på kungliga Dramatiska teatern. Hon var gift med skådespelaren Gösta Ekman från 1989 till hans död 2017 

 

        

Här kommer en låt som finns på skivan och den heter Tröstevisa men dom andra låtarna är jag inte så förtjust i utan jag köpte skivan för fodralets skull. Han har massor av musiker med sig på denna skiva som även innehåller sång med kör mm

 

                               

Clipart Library

 

Jag såg en jättefin och stor snögubbe i dag nere vid Mälarstranden


 

Nu är det många som är ute på isen och en del åker skridskor, andra åker skidor och en del bara är ute på sjön för att promenera. Jag såg en del hundar också

 

                                                 

Clipart Library

   

I Västerås hamn där det finns många restauranger såg det ut så här framför en av dom. Där vill man inte sitta och äta nu.  . Antar att dessa bord och stolar står emot både kyla, regn och snö


 

Dessa stora motorfartyg har jag fotat en del gånger genom dom 5 år vi bott här. 


 

En stor motorbåt låg i hamnen 


 

När vi promenerade rakt fram mot ett stort trädäck där det även finns en liten scen så såg jag denna syn. Det är en färga som heter Dunder Stockholm och den har jag inte sett där förut


 

Här fick jag en bild framifrån. M/S Dunder är en tidigare svensk färja och numera arbetsfartyg. Hon levererades 1958 till Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen i Stockholm och fick namnet M/S Fäja 61/221. Hon hade 14 systerfartyg i samma färjerederi. Dunder byggdes av Bröderna Larssons varv och mekaniska verkstad i Kristinehamn. Hon är 28 meter lång och 8.12 meter bred och sattes först in på Svanesundsleden mellan Svanesund och Kolhättan i Bohuslän. Hon såldes 1967, döptes om till Dunder och har sedan dess varit ett arbetsfartyg i Stockholms skärgård och i Stockholm 

 

 

Det har varit upp till 16 grader kallt i dag men vindstilla och då blir det inte lika kyligt. Vi kunde bara promenera drygt 3 km innan vi frös för mycket. Nu skall jag bara kolla på en film och sitta i soffan och mysa. Hoppas ni haft en fin fredag och har en härlig kväll att se fram emot. 

 

       

Ringo Starr med It Don't come easy 

 

#Benny #Marie-Louise #snögubbe #isen #hamn #motorfartyg #Dunder #Ringo

 
 
Ingen bild

Gunilla

8 januari 2022 10:59

Den skivan kan man bara inte gå förbi även om man inte gillar den för det är allt kul att ha, vi som vet vilka personerna är.
Den var mjuk och fin musik så trösterik kanske stämmer och omslaget är ju fint.
Men fy så kallt det såg ut med utemöblerna, men nu är vi på rätt sida och får hoppas på lagom varmt särskilt för dig som inte tål så varmt, för må bra vill man allt göra på sommaren.
Nu är det snö igen men inte så kallt.
Ha det gott i dag!
kram!

Malin wiper

8 januari 2022 11:13

Jag gillar Benny Andersson men musiken på skivan är lite folkton och lite skrikigt. I dag har vi bara minus 2 grader men mer snö fast vindstilla.

För mig är det perfekt i och med att jag har så lätt för att svettas. Då har ni samma väder som hos oss

Ha en jättefin dag
kram från Malin

 
Göran

Göran

8 januari 2022 12:23

Den där plattan med Benny A... Vet du om det finns någon fler inspelning av den? En med sång? För jag saknade det litegrand och tänkte att med rätt text borde den kunna bli en hit för Heléne Sjöholm t.ex
Hon kommer ju härifrån stan och medan jag arbetade hade jag två arbetskamrater som varit klasskompisar med henne.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Malin wiper

8 januari 2022 12:57

Jag hittade en länk på Wikipedia som jag sätter in här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/November_1989

Kan inte se nån fler inspelning av denna skiva men jag skall kolla lite mer. Det är som sagt mer folkmusik och kör. Så det är även sång på vissa låtar. Jag skall fota skivans baksida så du får se för där står det mycket.

Min son känner Helen Sjöholm för dom gick i samma skola i Sundsvall. Jag såg henne en gång på torget då dom hade nån slags festival i slutet av 1990-talet eller om det var i början av 2000-talet. Tror den heter Gatufestivalen

Återkommer ang detta

Ha en fin dag
Hälsning
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards