Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2018

Silversmycken rengöres och Karen Souza

Av Malin wiper - 16 oktober 2018 16:00

 

För några dagar sen gjorde jag rent lite gamla silversmycken jag fått från min man. Jag använde mig av detta recept men bytte ut bakpulver mot bikarbonat. Jag har försökt göra rent smycken i färdig vätska från butiker men det luktar så starkt så det funkar inte. Sättet ovan är även bra i miljöhänseende

       

 

  

Man klär en glaburk eller skål med aluminiumfolie och häller i det varma vattent och sen ingredienserna. Rör om och lägg ner smyckena i ca 10 minuter

 

  

Det är bland annat dessa örhängen och ett hänge som jag ville rengöra. Jag har fått alla dessa av min man genom åren. Jag har fått fler smycken än dessa men dom kan man bara tvätta med vatten och diskmedel.


  

Så här fina blev dom efterråt, riktigt glänste. Dom övre är lappsilver som min man köpt i övre norrland när han var dit ensam för ett antal år sedan. Det längst upp till höger är ett hänge som jag inte hittar kedjan till så jag skall köpa ett nytt. Jag har inte haft dessa smycken på flera år och tänkte nu att ha dom som ombyte för dom är ju snygga

 

 

 

 

Denna silverring köpte jag hos fd. Wahlbergs Ur & Guld i Vaggeryd och det måste ha varit 15 år sedan minst. Den har legat i några år så den var nästan svart. Klicka här för att se vad jag har för smyckeskrin. Klicka här för att se två av mina förra smyckeskrin

 

          

Klicka här för att se ytterligare ett klipp. Klicka här för att se ett skrin med fågel istället. Klicka här för att se ytterligare ett vintage smyckeskrin 

 

  

Nu blev den mycket finare men den ser lite sliten ut i närbild men det syns inte på håll och det är en väldigt modern tidlös form på ringen

 

                                  


Slottsbutiken

 

 

Sist rengjorde jag denna servettring som jag fick som barn trots att jag inte var döpt men dom gav mig namnet Margaretha. När jag var 15 år så döpte jag mig i och med konfirmationen och då tog jag namnet Malin och ville utesluta Margaretha men det gick inte då så det blev andra namnet. Jag blev kallad för "Svarta Malin" i skolan och började gilla namnet. Jag har berättat detta förut så det blir lite tjatigt..  

 

 

Så här ser servettringen ut efter behandling. Den blev inte helt ren så jag gjorde om det och den blev ännu mer glänsande

 

                  

 

Jag hade tänkt försöka ta mig ut i dag på en promenad trots hosta och snuva men när jag tog febern så var den 37,5 och det är som över 38,0 för mig. Kände ju att jag var helt men jag fortsätter med dom övningarna jag har hemma. Är så besviken nu då jag kommit igång med promenader. Jag har pratat med min Fysioterapeut och jag kan komma nästa tid jag har istället som är i slutet av månaden. Min man är lite bättre än mig i dag så han står för marktjänsten.

 

     

Lite soft musik med Karen Souza- Every Breath You Take. Hon föddes 1984 och är en jazzsångare från La pampa, Argentina. Sköt om er och ha en fortsatt fin dag

 

 

#Silversmycken #Miljöhänseende #Aluminiumfolie #Örhängen #Servettring #Karen

 
 
Annelie

Annelie

17 oktober 2018 19:09

Ojj,, var det SÅ effektivt..??
Jag använder mig av en kräm & svamp, som jag köpt hos Guldfynd.

Detta med ditt namn visste jag inte om, det var skoj att läsa om.
Jag heter också Margaretha som andranamn.
Jag har aldrig haft funderingar på att byta namn, undrar om det är många som gör det..??
Vet ej som jag läser bloggen hos, hon bytte ju för inte så jättelänge sedan. Så, jag frågade henne häromdagen vad hon hette förut, för det fanns inte i mitt minne :-/

Ha det så bra som du kan ha det i din förkylning... // Kramen Annelie

http://nouw.com/gifta6570

Malin wiper

17 oktober 2018 19:40

Jag har använt såna medel också men det jag köpte luktade för starkt. Kräm och svamp är nog bättre än vätskan jag köpte som jag fick slänga

Tänk att du också heter Margaretha och med h som mig, vad festligt

Det var i alla fall inte vanligt att byta namn när jag var ung men jag fick bestämma själv och kände att det var rätt. Då var namnet Malin ovanlig så ingen trodde på mig



Tack snälla du för omtanken. Jag bara vilar nu för jag orkar ingenting

Ha det bra kära du
kramar från¨
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards