Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2016

Av Malin wiper - 28 oktober 2016 07:30

 


Nu avslutas gissningstävlingen och svaret är: Askkopp med cigarrhållare. Jag köpte en riktigt fin cigarr på en spelbutik som hade lite utbud för att visa på rätt sätt.

 

 

 

Så här ser det ut när cigarren sitter i sin hållare och sen är det bara att röka och aska. Har inte lyckats hitta nån liknande på nätet.

 

Tre personer svarade rätt så här kommer prisutdelningen:

 

 

 

Första pris går till Lena som var först med sin gissning. Grattis till dig..  

 

 

 

Detta är ditt pris som jag kommer att skicka till dig. Sakerna kommer från Jennys Inredning. Kul att du ville vara med i min tävling

 

 

 

Andra pris går till Pea som var andra person att svara rätt. Grattis till dig..  

 

 

 

Detta är ditt pris som jag kommer att skicka till dig. Sakerna kommer från Jennys Inredning. Kul att du ville vara med i min tävling

 

 

 

 

 


Tredje pris går till Skrivmoster som svarade rätt som tredje person. Grattis till dig..  

 

 

 

Detta är ditt pris som jag kommer att skicka till dig. Kul att du ville vara med i min tävling. Priserna kommer från Jennys Inredning

 

 

Det var några andra också som var med och gissade. Väldigt bra och roliga gissningar, så tack till er också..  . Ha en härlig dag

 

 

 #Gissningstävlingen #Jennys

 

Av Malin wiper - 27 oktober 2016 18:00



             gifgifs.com


Så har jag betalat våra räkningar för denna månad och det gick ju bra. Före jag började med internetbank använde jag Sparbanksgiro och det funkade också bra. Problem blev det mest i februari när det bara var 28 eller 29 dagar. Det kunde ta 3 bankdagar innan betalningen registrerades.                       

 

Lönen kom den 27 och räkningar betalades för sent med påminnelseavgift…dyrt, dyrt. Internetbanken är en välsignelse men löser inte problemet med att vissa företag bara lämnar 10 dagars kredit. Nu har det kommit ut nya sätt att betala över internet där man kan dra nytta av den kredit på mellan 30 och 45 dagar som kredit/betalkort har. Detta måste ju vara perfekt för mindre företag som snabbt kan betala leverantören. Kundens inbetalning kommer ju kanske 30 dar senare.

                    

 

Gratis är det väl inte men https://billhop.com/se tar t.ex 2,5 % avgift för den tiden, inte farligt om det löser ett cashflowproblem. Verkar inte finnas andra avgifter. Även för mig som privatperson kan det ju uppstå problem med att räkning måste betalas innan lönen/pensionen kommit. Det var sympatiskt enkelt att registrera sig på Billhop, får se om det blir en bra lösning för mig. Är det någon som testat andra betallösningar så kommentera gärna.

 

 

 #Billhop

Av Malin wiper - 27 oktober 2016 13:27



 


Eftersom jag fått in tre rätta svar i gissningstävlingen  redan nu efter mina ledtrådar så avslutar jag tävlingen i morgon. Eftersom tre stycken gissade rätt efter varandra så tar jag mig friheten att instiftainstifta även ett tredje pris

 

Då får ni se i morgon vad saken ovan används till. 

 



David Garrett  med November rain  

                            

 

 

 

#Gissningstävlingen #David

 

Av Malin wiper - 27 oktober 2016 07:30

      

Klicka här för att komma in på min gissningstävling om fler vill vara med. 

 


Här kommer en bild- ledtråd till min gissningstävling:    



 och ett ord som ledtråd: Fidel, tänk alltså på rök och Fidel C

 

 

Sport amore    

 

I dag skall A-G och jag till Gym Plus igen för ett träningspass. Jag har blivit mycket bättre i ryggen och det beror nog på att jag rör mig mer och sitter inte så långa stunder vid datorn som förut. I går var jag helt tablettfri och det känns otroligt skönt. Vet ju att det går upp och ner men jag njuter av dom bra perioderna. Första gången jag fick detta med ländryggen så var det mycket värre. Nu hoppas jag ni har en fin torsdag att se fram emot. Fattar inte att det snart är helg igen..   

 



#Ledtråd #Gissningstävling #Gym

 

Av Malin wiper - 26 oktober 2016 18:00



 


Klicka här för att komma in på Skillingaryd.nu och läsa om vårt torg som det pratats om ett tag att det skall rustas upp och göras om. Det tycker jag verkligen behövs, och en fontän vore häftigt, även en liten lekpark. Det skulle desstuom vara mysigt att sitta och fika under en markis lite längre ut mot torget. Jag  är ju förtjust i scener och varför inte en liten fast scen där man kan ha lite underhållning emellanåt och lite annat. Den behöver inte bli så skrymmande men det behövs nåt roligt som gör att man dras dit och det blir lite mer livat. Även en skulptur som är utformad så barn kan klättra i den. Förut när vi hade vår "Konfekthörna" så såg man fler barn och djur på torget och det saknar jag nu. Kommunen går ju under namnet "Vår Lilla Stad" och då behövs det lite mer liv på torget för att få den rätta stadskänslan 

   

 

   

Helt plötsligt dök vi på Anna med sin son Cornelis, så träffande när vi fått en Cornelia i släkten. Hon och hennes man köpte vårt hus. Dom flick först en flicka och nu en pojke som blivit 8 månader gammal. Anna hade en sån snygg gul kappa på sig som såg designad ut, även hennes son hade en liknande i samma färg. Det visade sig att hon sytt allt själv och kappan var så välsydd och allt hon hade på sig för övrigt var mitt i prick till kappan.  Kolla in coola fina sonen som sprack upp i ett leende helt plötsligt, då blir man rörd.                                   

 

   

Så här fint har dom fixat med huset. Jag tycker dom renoverat huset med omsorg och det är jättesnyggt inne också                

 

   

Så här såg huset ut när vi köpte det. Min man byggde en ny trapp så denna rev vi efter ett tag. På bilden hade vi inte fixat plåt på skorstenen än men sen blev det mycket snyggare. Vi ägnade oss åt att tapetsera i varje rum och sen bygga om köket till modernt. Vi blev sjuka och fick mindre inkomst och orkade inte med trädgården. Därför var det lika bra att flytta men vi trivdes bra dom åren vi bodde där 

 


Donovan med Mellow Yellow                         

 

   

När vi hade promenerat tillräckligt länge så blev vi hungriga. Vi gick då in till Hollywood Minimarket och tog oss varsin kycklingkorv som vi testat när dom hade invigning häromdan. Den är supergod. Jag hittar dom inte på fb så jag skall gå in och fråga vart jag skall länka 

 

   

Utanför Jennys Inredning såg det jättefint ut med stolar och bord med fina kuddar 

 

   

Tjuvtitt in till en trädgård      

 

   

#Torget #Balkonger #Kappa #Huset #Donovan #Knuten #Kycklingkorv #Jennys #Parkoasen 


Av Malin wiper - 25 oktober 2016 17:45

Sam Outlaw med Ghost Town. Känns som lite gammaldags country och han har en jättepassande och bra röst. Han föddes 1982 och han är en countrysångare- songwriter. Klicka här för att läsa när han var på Scandic Grand Central i Stockholm med sin medmusikant Molly Jenson

 

Klicka här för att komma in på facebook och se vart jag hittade detta klipp. Där kan man se hans kommande turnéplan i Sverige. Klicka här för att komma in på hans facebook

 

 

 

Music Pillow

 

 

Nu har släkten på min sida utökats med en flicka. Brorsan och hans fru har blivit mormor och morfar. Deras dotter och hennes man har fått en dotter. Stort Grattis!.  



#Sam #Turnéplan #flicka

Av Malin wiper - 25 oktober 2016 13:00



                              


 


Nu är det dags för en gissningstävling hos mig. Denna sak hittade jag på second hand och visste inte själv vad det var för nåt. Då kom en person fram och berättade för mig vad den används till. Om jag inte får in rätt svar så kommer ni att få ledtrådar. Saken har måttet 18x7 i storlek. Det går inte att gissa på fb utan måste göras här på bloggen genom att lägga in en kommentar med gissningen. Jag kan ju inte publicera svaren förrens tävlingen är slut därför funkar det inte på fb

 

Ni har tid på er att gissa tills på tisdag 1 november, och ni får gissa hur många gånger som helst


 

 


En ängel som är 18  cm hög, servetter som har annan blomma på baksidan, och en tändsticksask som hör ihop med servetterna. Allt kommer från Jennys Inredning


     

Klickbilder. Tändstickor och servetter har annat blommönster på baksidan


 


 


Andra pris är servetter med fåglar i lite gammalt stuk. Plåtask med karameller och samma fåglar som på servetterna, en kasse som är bra att ta med och sen bara vika ihop och sätta in i sitt fodral igen. Kassen kommer från Miss Elsas och det andra från Jennys Inredning


       

Klickbilder. Bild 4 visar hur en sån kasse ser ut i sin helhet

 



Passenger med Beautiful Birds




#Gissningstävling #Ängel #Jennys #Plåtask #Elsas #Passenger

Av Malin wiper - 25 oktober 2016 08:45

 


God Morgon kära läsare. Klockan är 07.30 och det är mörkt fortfarande men jag kan inte ligga längre utan måste upp och följa mitt schema. Nu när löven faller av träden blir det kalt men nåt hände i går som gör att man ändå är glad att man får uppleva saker ett tag till. Vi håller våra tummar hårt för att allt skall gå bra. Livet är skört och blir ännu skörare ju äldre man blir.

 

                   

 

I går var vi båda så rastlösa så vi åkte iväg till Jönköping för att komma hemifrån. Vi hade visserligen ärenden till Ö & B för att köpa Zendium classic tandkräm som är billigare där. Då kan man hamstra 10 st på en gång. Tyvärr fanns det inte classic så vi kom hem tomhänta. Vi åkte även till Kapris restaurang för att äta deras lunch och det skriver jag om i ett annat inlägg. Sist vi var dit så var vi så sena så vi hann inte äta mat. Klicka här för att se vad jag skrev då                          

 

Samhällsklimatet har blivit hårt för dom utsatta, ta bara detta med barnen som får indragen assistans fast dom behöver hjälp dygnet runt, så kallt och grymt. Deras föräldrar får kämpa och blir vad jag tror utbrända till slut. Jag är själv uppvuxen med ett skyddssystem som gjorde att man slapp vara orolig jämt och då var sjukdom nåt som man inte själv kunde rå för. Numera blir man straffad med mindre inkomst och sjukdom graderas i hur många sjukdagar man får ha, precis som att man skulle ha en knapp att trycka på. 

 

När jag var ung hade vi 100% i vår egen sjukpenning vi avstått lön till och man kunde vara hemma tills man blev frisk. I dag måste folk gå tillbaka till sina jobb än  om dom inte hunnit bli friska. I längden blir det många följdsjukdomar och utmattning. Vart har våra pengar tagit vägen? jag har ju mina misstankar. Jag träffar folk ute rätt ofta nu som får kämpa mot Försäkringskassan och ser hur det sliter. Sen känns det som vi inte har nån ledning längre från politikerna utan allt har fallit som ett korthus. Det är inte roligt att bli gammal men när jag ser vad som händer nu så är jag glad att jag växt upp i den tiden jag levt i från barn till vuxen, än om det inte alltid varit en dans på rosor men man har ändå haft ett skyddsnät. 

 

Klicka här för att ta del av ett klipp från Försäkringskassan som är skamligt. Den går ut på att alla skall arbeta hur dåliga dom än är. Det finns inga anpassade arbeten längre och får man skador så flyttas man till andra arbeten och det horribla är att det kan vara ett städjobb till följd av att man blir så dålig till slut så livskvaliten sjunkit som en sjunkbomb.

 

    


Det som byggds upp rivs ner. Strindbergs citat "Det är synd om människorna" passar in i dagenserklighet

 

 

 

 

#Samhällsklimatet #Försäkringskassan #Korthus


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards