Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2015

Av Malin wiper - 28 december 2015 08:45

                                      


 

Förskrivet tidsinställt inlägg


Det är bra att kunna se film när man inte orkar nåt annat. På Netflix såg jag denna film som heter "The Stick Up". Den är från 2002 så den har några år på nacken . Det är en action, crime, mystery. För regin står Rowdy Herrington , och i rollerna ser vi James Spader, Leslie Stefanson, David Keith, John Livingston, Robert Miano, Alf Humphreys, Tim Henry, Mark Holen mfl

 

 

     

 

 

 När en tjuv med clownmask rånar en småstadsbank på en halv miljon dollar identifierar två av traktens poliser rånaren som en före detta polis. 

 

Det var en lite annorlunda uppbyggd film och man fick sig några överraskningar så filmen var inte förutsägbar. Skådespelet höll måttet också, när man ser trailern så kan man tro att filmen bara innehöll action men den var så mycket mer. Det fanns både spänning, romantik och lite annat i filmen. För att vara en lite äldre film så höll den måttet

 

 

Jag tycker filmen är värd 3 clowner i betyg av 5 möjliga

 

 

           

 

 

#Stick #Rowdy #James

Av Malin wiper - 27 december 2015 13:00

   

      

 


Jag har sett en riktig bra film på svt play som heter "Franska Nerver". Det är en fransk romantisk komedi från 2010 som heter på orginalspråk "Les émotifs anonymes". För regin står Jean-Pierre Améris och i rollerna ser vi Benoit Poelvoorde, Isabelle Carré, Lorella Cravotta, Lise Lamétrie, Lise Lamétrie, Swann Aralaud mfl. Klicka här för att komma in på SVT-play om ni vill se filmen som finns kvar där 5 dagar till.

 

   


Jean-René driver en chokladfabrik och Angélique är en superbegåvad chokladkonditor. Den gemensamma passionen gör att de dras till varandra och en förälskelse börjar spira. Tyvärr så är det inte enbart choklad de har gemensamt utan även en grav känslostörning – hon svimmar när hon får kontakt med män och han perspirerar sönder sina dejter. Kommer chokladen och kärleken segra?

 

 

                         

                                      Animated Gifs

 

 

Jag som själv är en stor chokladälskare njuter av filmen som osar av choklad. Filmen är så härlig så man sitter med ett leende mest hela tiden. Den berättar om kärlek, choklad och social fobi på ett humoristiskt vis som tilltalar. Dom två som spelar huvudrollerna gör det så suveränt bra så man bara dras med och lever sig in i handlingen. Även birollerna gillas så jag blev glatt överraskad av filmen.

 

 

Jag kan inte annat än ge filmen 4 chokladtryfflar av 5 möjliga i betyg

 

 

        

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild

 

 

 

#Nerver #Romantisk #Benoit  


Av Malin wiper - 27 december 2015 08:17

  

Vi kommer ingenstans nu för vi hostar så mycket och känner oss risiga. A-G:s dotter skulle till Jönköping i går så hon köpte ut lite medicin som vi behövde för apoteket här är inte öppet förrens i morgon. Tack snälla "C". Vi tog hostmedicin Bisolvon och hostdämpare Noskapin. Dom två sorterna skall man ta 3 gånger/dag. Det brukar bli lite bättre men om vi inte frisknar till om några dagar så beställer vi tid hos vårdcentralen.

  

   

I dag har vi fått första snön och det känns lite uppiggande med det vita som lagt sig som en matta över marken.  Bilden ovan är från vår balkongsida.                                        

 

 

 

   

Häromdan när jag tittade ut från köksfönstret så smög en tomte.   förbi och vinkade till mig, så spännande. Han verkade vara på väg för att dela ut julklappar men jag såg inte till släden...   

 

   

Sist jag var ute och promenerade så såg jag denna bil med motivlack, mönstret ett lejon.    

 

   

Ytterligare ett bananskal jag höll på att halka in på..  

 

Banana Airlines med Yes we have no bananas. Banan är den frukt jag tycker bäst om och tål bäst så jag hoppas den får finnas kvar. Den har ju blivit angripen av svamp i många områden. Banana Airlines är en norsk musikgrupp som grundades 1982. Gruppen har bland annat gjort intromusiken till filmen Kill Buljo          

 

 

Jag får se om vi piggnar till så vi kan gå ut på en promenad i vinterlandskapet. Hoppas ni alla får en fin dag så här före mellandagarna innan vi går in i ett nytt år. Tack för att ni tittar in till mig kära läsare 

 

 

#Bisovon #Noskapin #Snön #Tomte #Lejon #Bananskal #Airlines

Av Malin wiper - 26 december 2015 15:45

  

  I dag är jag i mycket sämre form än min man så han fick fixa maten i form av denna Janssons Frestelse för det åt vi inte på julafton. Den var nog den godaste jag ätit hittills och då sa min man att han haft med en hemlig ingrediens. Han gillar att experimenter lite medans jag håller mig till receptet. Jag gav mig inte för jag ville veta varför den var så krämig och extra god. Det visade sig att han tagit lite riven ost mellan varje lager. Vi hade riven ost i frysen och den var antingen lagrad herrgård eller prästost. Man kände inte osten utan det blev bara som en extra krydda som man inte kunde sätta fingret på, han tog bara två matskedar sammanlagt. Det blev så gott så vi åt 1,5 portion var         


  

Två alternativ till öl som passar bra till Jansson. Den till vänster är en Burgenfels som håller 3,5 i alkoholhalt. Vill man ha ett alkoholfritt alternativ så välj gärna Erdinger som är jättegod och smakar verkligen öl.

 

Billy Currington med Pretty Good At Drinkin'n Beer. Billy Currington föddes 1973 och är en amerikansk countrymusiker, sångare och låtskrivare. 

 


#Jansson #Öl #Billy

Av Malin wiper - 25 december 2015 15:45

  

Det ringer på dörren dan före julafton. Min man öppnar och där står vår granne Camilla som även är min mans arbetskamrat. Hon hade en magisk påse med sig till oss...  . Så gulligt gjort av henne. I påsen fanns allt vi behöver för att kurera oss och även lite njutning såsom glass och choklad. Vi blev jätteglada...  . Klicka här för att komma in på ett inlägg när hon var till oss som "Ljusarbetare"     

 

          

Klickbilder på det vi fick. Glass är bra när man har ont i halsen, mörk choklad och halstabletter

 

 

                          

 

 

    

Vi fick även denna fina flaska ekologisk honung och direkt jag såg flaskan så kändes den lite bekant. Jag har sökt i hjärnans arkiv efter vad det kan vara för minne och det dök upp rätt snabbt (se nästa bild). Honungen har vi nu haft i vårt te några gånger och den var jättegod. Märket är Lune de Miel 

 

 

 

Flaskan är lite lik denna flaska av märket Halo som var ett shampoo en bit in på 1950-talet. Det fanns även en liknande flaska för Colgate Shampoo men jag hittar ingen tillräckligt stor bild på denna. Klicka här för att komma in på sidan där jag hittade bilden. Man får scrolla ner en bit på sidan. Klicka här för att se Colgate flaskan. Jag kan inte minnas om föräldrarna använde den på oss barn eller om det var Barnängens som gällde då.

 

   

Vi fick även en liten fin julblomma som min man satt i ett glas. 

 


Ett av soundtracken till filmen Winter's Tale  från 2014. Det  är en magisk film jag såg för ett tag sedan. Klicka här för att se trailern till filmen         

 

 

 

 

#Camilla #Magisk #Njutning #Tale

 

Av Malin wiper - 25 december 2015 11:00



    

Silence


Hej där! Hoppas ni haft en händelserik julafton. På kvällen gav jag mig själv talförbud eftersom rösten var så dålig. Det var jobbigare än jag trodde och till slut kändes det som jag hade en roll i filmen "Tystnaden" av Ingmar Bergman. I natt vaknade jag med att jag fick en hostattack som gjorde att jag fick lite ångest och kunde inte somna om så jag satt framför tv:n i vardagsrummet med en kopp honungsvatten. Där satt jag från 03.00 till 04.00 innan det började kännas lite bättre. Sen la jag mig och sov till 09.30 Julafton gick oss spårlöst förbi men man får njuta i det lilla och bara vara.

 

 

    

Så passande Silence Is Golden med The Tremeloes. En tillbakablick på 1967. The Tremeloes är en brittisk popgrupp som bildades 1958 i Dagenham, Essex. Dom började som en merseybeat-inspirerad grupp, men med tiden ändrades stilen till mer renodlad pop och mot slutet mer rockigt och progressivt. Det är dock deras glada svängiga pop de är ihågkomna för. Uppsättningen i gruppen kom att förändras ganska mycket under åren 

 

   

Vi hade köpt hem massor av ingredienser till bakning men det orkade vi inte genomföra men det går ju att fixa så fort man blir bättre. Ovan en fin tomteburk för kakor som jag fick av min son en jul då han och min mans bror firade jul med oss. Jag har ytterligare en jag fått i form av en gammal radio. Dom tre år vi firat jul med min son och min mans bror så har vi delat ut julklappar men nu när vi varit ensamma så har vi lagt det på hyllan när det gäller oss själva. 

            

 

Det har blivit till att dricka mycket honungsvatten och te. I natt regnade det så mycket så man hörde smattret mot rutan. Tänk om vi inte får nån snö alls i vinter..   Det tas till konstgjord snö mer och mer nu för att barnen skall få åka skidor och känna på hur riktig vinter är.

 

   

Eller så kan man ta till konstgjord snö på påse som Christian här håller upp då vi var in till Acleja Blomsterhandel för ett antal dagar sen. Han höll på att plocka upp snöpåsar från en kartong så han sa att vi kan lösa detta snöproblem..  

 

 

nskar jag er en avslappnande juldag trots att regnet öser ner 

 

 

#Talförbud #Tystnaden #Bergman #Honungsvatten #Tomteburk #Konstgjord #Christian #Tremeloes

Av Malin wiper - 24 december 2015 18:00

  

I dag när vi var ute och handlade lite som fattades så kände vi för att gå in på  vårt fina Preem och ta en grillad korv. Här ser ni jultjejen som stod i kassan, så söt och glad. Vi var lite rastlösa och lät som två "hesa Fredrik". Vi tänkte vänta med julmaten tills senare eftersom vi inte hade så stor matlust    


  

Dom har fått nya möbler i caféhörnan. Det ser så fräscht ut men jag får ingen bra bild hur jag än lirkar med kameran  


.  

Inne i centrum har dom nu fått helt klart med den nya stenbeläggningen så man kan köra igenom med bilen. Det ser rätt stort och pampigt ut. Hela centrumbilden är förändrad eftersom vi fått två nya hus med Coop och Apotek bredvid varandra        


  

Min man arbetar ju på museiföreningen och han talade om att detta var Vaggeryds första brandstation


  

Eftersom vi inte hade sån stor matlust så åt vi inte så mycket när vi kom hem. Det blev bara sill, ägg,  lax och skinka så vi tog annat lite senare. Janssons frestelse vill man inte avstå. Vi firar jul i det lilla i år och bara tar det lugnt så vi blir fria från denna influensa. 

                                

Jingle Bell Rock med Bobby Helms från 1957. Jag har så aldrig hört talas om denna sångare, det var kul med nåt nytt. Tyvärr dog Bobby Helms redan 1997 i en ålder av 63 år. han var en amerikansk countrysångare som hade framgång med just denna låt. Andra hitlåtar med honom är Fraulein och My Special Angel. Dödsorsaken var emfysem och astma. Klicka här för att se en fin bild på honom          


Glasen vi drack i har vi fått för ett antal år sedan av min syster och svåger. Dom är handmålade av en vän till henne. Dom är ett måste på julen för dom ger såna julkänslor med stjärnorna på blå botten. Jag hittade inte våra julservetter så vi fick ta utan några andra som var lite rosa/röda           


  

Min man hade gravat lax och det är han jättebra på. Denna gång hade vi så många styckfrysta laxbitar i frysen så min man gravade några bitar och sen när dom var färdiggravade  så skar han dom in tunna skivor. Just nu kan vi knappt prata med varandra så jag har börjat skriva lappar istället för att spara rösten. Han nu en fortsatt fin julafton.                                 



Ett tips på färdig gravlaxsås: 

 

   

Druvans Gravlax-sås som är jättegod och mild men ändå smakrik. Såg sen att dom även hade den som ekologisk så den köper vi nästa gång.           


#Preem #Gatan #Julmat #Gravad  #Druvans


Av Malin wiper - 24 december 2015 09:45




Tony Bennett med Winter wonderland, en låt jag satt in dom sista åren på julafton för klippet ger sån stämning. Klicka här för att ta del av Tony Bennett 85th birthday concert. Nu är Tony Bennett 89 år och still going strong. Den 19 september släppte Tony Bennett albumet Cheek to Cheek som han spelat in tillsammans med Lady Gaga. Albumet vann 2015 en Grammy i kategorin Traditionell pop vockal album  

   

                   

                                       Karacsony 

Ni får ha en underbar julafton med allt vad det innebär av godsaker, julklappar och annat 


           

 

 

 

 

#Tony #Grammy #Gaga

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards