Öppen Ridå

Alla inlägg den 20 december 2015

Av Malin wiper - 20 december 2015 16:15

                      


  

Mr T här som gästbloggar: Efter att köpt de sladdar jag behövde i går passade vi på att testa fikat på Bageri RosettenKålgården igen. Samma höga kvalité som deras bageri i Taberg

 

                                                                                  

                                                


                         Julstjärnan 


Klicka här för att se litet bättre bilder då vi var dit första gången. Nu var mer än hälften dåliga för ibland är det svårt att fota genom glasrutor. 


  

Ett montage av kraftiga pepparkakor fångade vår uppmärksamhet.  


    

Och just i går fanns deras goda smörgåstårta. Rosettens produkter kommer från bageriet i Taberg.   


         

Saffrans-krämbullar? Ser onekligen mycket goda ut. Överlag är allt mindre sött än förväntat. 

 

  

Mycket trevlig och inspirerande personal, vi köpte nog mer än vi tänkt köpa. Färskt, hett och gott kaffe.  

 

                                       

 

   

Som utsikt finns dessa gamla hus, undrar vilken funktion de har?. Gammalt möter nytt

 

 

 

#Rosetten #Kålgården #Pepparkakor #Krämbullar #Personal #Funktion

Av Malin wiper - 20 december 2015 10:55

 

Win lights

 
Martists

 

Om Edith Piaf hade levt i dag så hade hon fyllt 100 år. Hennes röst är tidlös och har kraft, brillians, känsla, vildhet, sorgsenhet och mycket mer. Man blir helt enkelt berörd av både hennes röst, utstrålning och livsöde. Själv har jag fått förmånen att se henne från det vi hade tv i mitt barndomshem. Då var det svart/vitt som gällde och man hörde ofta hennes stämma som även berörde när man var barn. Klicka här för att se ett klipp som griper tag i en. Klicka här för att se ett annat klipp som jag gillar

 

 

                                                         


 

Hon föddes i Paris 1915 och var ansedd som Frankrikes största populärmusikartist. Piaf var arvtagerska till en stark tradition av parisisk chanson

 

Edith Piaf med La vie en rose. En odödlig röst

   

   

 

#Edith #Chanson

Av Malin wiper - 20 december 2015 09:30

Ja då var det fjärde advent och tiden bara rusar iväg. Vi satt inne i vardagsrummet och intog vårt morgonfika som bestod av en smörgås med ost och skinka. Vi vaknade inte förrens 09.00 och så har vi gjort i två dagar nu så jag antar att vi behövde sova ut. Min man började bli lite förkyld och hostig i går morse men hade ingen feber. I dag är det mycket sämre så han är jättehes och får hostattacker.           

 

 

I går hade min man några små ärenden in till Jönköping, det han var ute efter fanns inte här. Jag ville så gärna följa med eftersom det var ett tag sen jag åkte nån längre sträcka. Att sitta i bilen är värst när man har ländryggsbesvär. Jag bestämde mig för att följa med ändå och tog mina värktabletter och tog även med mig en kylgélpåse som jag kunde ha bakom ryggen. Vi fick åka gamla vägen så jag kunde gå ut och sträcka på mig lite. När vi kom fram så blev det inget gående i butiker utan vi försökte göra ärendena så fort vi kunde. Innan vi åkte hem så tog vi en fika på Bageri Rosetten men det får jag skriva om senare i dag.


 

   

Jag behövde en promenad innan vi åkte hem så vi åkte ner och gick utefter Vätterstranden där det nu såg ut som en tidig höstdag. Vi promenerade ca 45 minuter och det gjorde att jag tog mig hem utan uppehåll sen.

    

När man går där utefter gång och cykelvägen så träffar man på mycket folk så det har blivit ett populärt promenadstråk. En del går utefter strandkanten också.


 

   

Det finns mycket att titta på, som här en gammal mur med målning och klängväxter. Jag tog mer bilder men orkar inte med för långa inlägg nu. 

 

 

         

 

 

Nu önskar jag er en fin fjärde advent och söndag. Sköt om er 

 


Lite nostalgi med Werner & Werner  Vår julskinka har rymt. Från tv-programmet "Nöjesmassakern"

 

 

   

#Advent #Förkyld #Vätterstranden #Promenad #Werner

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards