Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2015

Av Malin wiper - 8 december 2015 15:30

                

                               ebay  


 


Jag såg för ett tag sen en film som heter Mr Turner. Det är en Biography, drama, history från 2014 i regi av Mike Leigh. I rollerna ser vi Timothy Spall, Paul Jesson, Dorothy Atkinson, Marion Bailey, Karl Johnson, Ruth Sheen, Sandy Foster, Amy Dawson, Lesley Manville, Martin Savage, Richard Bremmer mfl

 

 

   

 

Vid Oscarsgalan 2015 nominerades filmen till fyra priser, bland annat till bästa foto. Även vid Bafta-galan 2015 nominerades den till fyra priser. Vid filmfestivalen i Cannes 2014 prisades Timothy Spall som bästa manliga skådespelare och filmen nominerades till Guldpalmen. Klicka här för att läsa om konstnären William Turner som filmen baseras på. Klicka här för att se hans konst 

 

 

 

 

Filmen är som ett konstverk och trots att den är långsam så njöt jag av både färg, foto och kostym. Rollbesättningen var helt rätt så filmen blev trovärdig. Alla skåespelare gjorde sina roller rättvisa och det kändes inte som dom spelade utan var sina rollfigurer. Ett snäpp bättre var Timothy Spall som var som klippt och skuren för rollen och man både avskydde hans rollkaraktär eller kände medlidande. Även Dorothy Atkins som spelade hans trotjänare gjorde sin roll makalöst bra och man kände sig sorgsen när man såg henne för hon var kär i sin husbonde men han utnyttjade henne sexuellt och sen blev han kär i en annan som han träffade på sina resor och blev sen kvar där till sin död. Det var verkligen som att komma in i en annan värld att se filmen och jag fällde en del tårar mot slutet. Deras inlevelse och minspel var fantastiskt.

 

 

Jag kan inte annat än ge filmen 5 stafflin av 5 möjliga i betyg

 

 

           


  

Timothy Spall. Vilken skådespelartalang. Fattar inte hur han kunde få fram denna karaktären som måste vara svår att förmedla       


  

Dorothy Atkinson i sin rollfigur. Vilken skådespelerska, jag får gåshud bara jag tänker på vad hon lyckas förmedla med bara några få ord 




#Turner #Spall #Atkinson

Av Malin wiper - 8 december 2015 09:45


Förskrivet tidsinställt inlägg



Imany med låten "Take Care" en sångerska och låt jag gillar och har haft inne förut, men inte i denna avskalade version. Hon har en personlig och känslosam röst

 

 

                                 

 

 

Jag fick en kommentar från en Veronika som har en fin blogg full av historia men helt plötsligt när jag skulle in där så fanns den inte längre. Jag uppfattade en sak fel ang musik så jag svarade på nåt helt annat. Hoppas allt är väl med dig. Jag kommer själv att ha ont om tid i dag att komma in och dessutom har jag fått lite besvär igen med ländryggen och jag tror det beror på lånebilen som gör att jag sitter sämre. Vi trodde vi skulle få tillbaka vår bil i går men det blev fel med en annan reservdel till dörren så det dröjer ett tag till. Jag har även fullt upp med talövningarna som innehåller ännu fler moment nu gällande både avslappning, rörblåsning och ljudövningar. Hoppas ni får en fin dag och att vi slipper mer regn nu 

 

 

                                          

 

 

 

  Maypel har en ny utlottning på sin blogg. Klicka här för att komma in på den aktuella sidan. Hon har dessutom en rolig adventskalender där man får sig en rolig överraskning varje dag. Klicka här för att komma in på den

 

 

 

#Imany #Uppfattade #Ländryggen

Av Malin wiper - 8 december 2015 07:00

  

Efter  att Ulrika Nero sjungit några låtar gick vi över till Acleja Blomsterhandel för att kolla på deras julskyltning som alltid är lite extra. Här ser man första fönstret som ser jättesnyggt ut 

 

Ett av soundtracken till filmen Frozen som jag själv har sett                        


Önskade att bilderna blev bättre för i detta hänger det vita kottar i olika storlekar och det ser fantastiskt ut, en stor tomte syns till vänster                                               


    

Sen har vi detta som var otroligt fantasirikt och vackert


  

En del på närmare håll, fabulous


  

Efter det in på Wahlgrens Ur & Guld innan dom stängde för dan. Denna fina julgran har ett barnbarn till Richards mamma pyntat så fint


  

Den lilla fina flickan visade mig denna tomtesläde som stod innanför glas. Hon sa att man kan inte ta ut den för då blir den förstörd..   hon var så gullig så man smalt


  

Fick inga bra bilder från Ritz Konditori där vi fikade. Vi tog varsin julsmörgås för slarvandet tog slut.  

 

A-G och jag var till Gym Plus i går morse men det har jag inte hunnit skriva om än. Vädret gör att man är extra trött, det behövs lite mer kyla och lagomt med snö. Vi skulle göra så mycket i går men nu vi bara slappar och jag kollade bla  på TV 4 play "Hem till gården" som jag har följt ända sen det började 1972. Hoppas ni kära bloggläsare får en fin dag. Sköt om er   




#Acleja # #Frozen Wahlgrens #Ritz #Tomtar

   

Av Malin wiper - 7 december 2015 14:28


Ett klipp från i går då Ulrika Nero sjöng så vackert på vår julmarknad, det blev lite stillbild från början men kommer igång rätt snabbt. Det blåste rätt mycket så det var inte lätt men det går ändå att lyssna till. Hon har en sån fin röst så vi stod bara där och njöt i regnet och blåsten. Hon driver även Selma Klädbutik och har även sjungit med Brolle.

 

 

 

           



#Ulrika #Selma #Brolle

Av Malin wiper - 7 december 2015 12:30

  

Jonssons Konditori har dom fått upp en gran i år, det såg så fint ut. 

 

Klicka här för att se ett filmklipp på Skillingaryd.nu ang Julmarknaden                                 


  

Pyntat och fint     

  

Avslöjade! Vi slarvade med en supergod julbakelse..  

 


  

Här tittar vi ut mot torget där det ändå var rätt mycket folk trots det hemska vädret. I dag är allt regn som bortblåst och det är lite kallare.


           

Klickbilder

  

Ni ser ju hur blött det var och det blåset i presenningarna


     

Här handlas det  

 

 


 

Scenen 


  

På väg in till Koola Kidz


         

Klickbilder



  

Senare på eftermiddagen gick vi in till Salong Hon & Han Frisör Interiör. Tack vare det jag köpte där för ett tag sen vann jag tillbaka mina pengar i utlottningen. Klicka här för att komma in på förra inlägget

 

  

Här ser ni Sandra som driver salongen med sin son och svärmor. Sonen bjöd oss sen på godis ur en glasskål..  Gulligt gjort..  . Klicka här för att se inlägget jag skrev förra julmarkanden


   


Fortsättning följer.....

  

       


#Jonssons #Julgran #Julbakelse #Presenningarna #Scenen #Koola #Salong

Av Malin wiper - 7 december 2015 07:15



  

Innan vi gick in till samhället för att kolla på Julmarknaden så tog vi en sväng förbi vår fina stationsbyggnad. Till vänster håller Edqvist It till  och till höger Sun Fot. Hon har alltid så fint och pyntat utanför sin dörr. 

 

Leona Lewis med Fire under my feet 


  

Utanför Edqvist hade dom satt en hel hög med tomtar som Sun tillverkat så snyggt med känsla och humor 


  

Fint utsmyckad utanför Sun Fot 

 

 

 

Sen gick vi över till Jonssons Konditori för att värma oss en stund innan vi gick ut i centrum och kollade lite på julmarknaden. Det regnade och blåste hela tiden så paraply var inte att tänka på. Vi satt där ett tag och myste men det skriver jag om i nästa inlägg. Helt plötsligt kom jag på att jag hade lagt ner kvitton i en låda på scenen. Det skulle bli utlottning och jag hade ett kvitto där jag handlat för 500 kr på Salong Hon & Han Frisör Interiör för ett tag sen. Jag sa till min man att det är bäst att vi går ut och kollar på utlottningen för blir man dragen så får man tillbaka sina pengar i form av presentkort. Jag öppnade konditoridörren och hörde helt plötsligt mannen på scenen säga mitt namn.  

 

     

Helt plötsligt var jag 500 kr rikare. Kvittot från Hon & Han gav mig alltså 500 kr i presentkort. Jag blev otroligt glad. Jag hade lagt fler kvitton i lådan men dom var på drygt 200 kr.                 

 

 

Fortsättning följer från Julmarknaden... 

 

     

 

 

#Stationsbyggnaden #Sun #Edqvist #Fotvård #Jonssons #Salong #Presentkort #Leona

Av Malin wiper - 6 december 2015 13:35

                                                


  

Resten av bilderna jag fotade när vi i går besökte Jul-Ljus Butik & Café i Hok.


        


    


    


                       


  

En läcker julprydnad i form av en gammal radio, den går på batterier och kommer då att lysa upp.       


 


 


     

  

Ett bord pyntat med lite 1950-1960-talet


  

Vita höga granar tillverkade av fjädrar



James Taylor med Fire and rain. Det är regn som gäller denna vinter

       


#Jul #Hok #Julprydnad #Radio #Fjädrar #James


Av Malin wiper - 6 december 2015 09:41

  

Glad första advent. Här regnar det för fullt och blåser men det är bara att gilla läget. I går åkte vi en tur till Hok för att besöka vår härliga julbutik Jul-Ljus Café & Butik. Vi kände för att ta en julfika och bara vandra runt i den annorlunda butiken som det inte finns nån like till, ett fantastiskt koncept som Anna som driver butiken kommit på. Hon älskar julen så därför finns det julsaker året om plus vanlig inredning.           


  

Utanför ett helt lass med härliga grantomtar med potatis till näsa, så påhittigt      

 

   

Nu har Anna fixat en riktig konditoridisk så det såg så läckert ut, synd att det var så svårt att fota så man verkligen kan se hur snygg disken är, man måste in där och känna känslan. Där finns det många fina bakverk och även smörgåsar     

 

   

Här tände Annas medhjälpare andra adventsljuset en dag tidigare. Dom skulle ändå ner till Vaggeryd i dag på julmarknaden för att ha torgstånd. Jag glömde ta en bild på Anna men hon hade fullt upp för butiken är välbesökt så det kommer en ström av folk hela tiden

 

   

Vi tog först en fika och det var helt underbart med den öppna kaminens värme 

 

   

Här sitter jag och myser med en underbart god skinksmörgås                     

 

  

Här ser man hur juligt och härligt vi hade det, man vill inte stiga upp utan bara insupa omgivningen med allt vackert pynt  

 

   

Nu har butiken varit med i en bilaga till Aftonbladet där det skrivs så fint. Jag kan tyvärr inte hitta det på nätet så jag kan inte länka   

 

   

Vi köpte en skylt i plåt som jag kollat in en längre tid. Den har vi hängt en bit från klockan som kommer från Wahlbergs Ur & Guld och är tystgående. Skylten passar i vår lilla köksvrå och vi är riktiga kaffeälskare. Vi köpte några andra småsaker också som jag visar i nästa inlägg 

 

Jag hinner inte skriva färdigt allt om besöket hos julbutiken nu så fortsättning följer lite senare i dag med del 2 

 

Elvis Presley med I'll Be Home for Christmas                      

 

 

Vi sov rätt länge så vi känner oss utvilade och skall göra oss i ordning för Julmarknaden i Vaggeryds centrum i dag 14-18. Det får jag skriva om i morgon. Jag önskar er en härlig andra advent. Sköt om er och njut           

     

 

 

#Jul #Hok #Grantomtar #Konditoridisk #Kaminen #skinksmörgås #Aftonbladet #Skylt #Elvis 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards