Öppen Ridå

Alla inlägg den 1 december 2015

Av Malin wiper - 1 december 2015 17:00

                                                                                       


    



Jag har sett en julfilm som passar att sjunka ner till hos Cmore som heter Nothing Like The Holidays. Det är en comedy, drama, romance från 2008. För regin står Alfredo Rodriguez de Villa. I rollerna ser vi: Alfred Molina, Elisabeth Pena, Freddy Rodriguez, Luis Guzmán, Jay Hernandez, John Leguizamo, Debra Messing, Vanessa Ferlito mfl


 

 

Det är jul och medlemmar av Rodriguez familjen kommer för att fira jul i föräldrarnas hem i Chicago och även glädjas åt att yngste sonen kommer hem från att ha stridit utomlands. Sen kommer underliggande problem upp till ytan och dramat tar sin fart 

 

                                             

 

Det är svårt att misslyckas med en sån diger skådespelarkår som tagits ut till denna film. Mamman i filmen spelar schablonbilden av kvinnan som ständigt påpekar att hon vill ha barnbarn. Det är trådar som måste knytas upp och komma ut i dagen för att allt skall lösa sig. Det är ett värmande, lite dramatiskt drama med vibrerande undertoner. Temperamentet flödar i familjen och den är inte så förutsägbar.

 

 

Jag ger filmen 3 julgranar (ev 3,5) i betyg av 5 möjlig.  

 

 

       

 

 

 

Mamman i filmen spelas av Elisabeth Pena som ses i mitten av bilden. Tyvärr dog hon 2014 i skrumplever i en ålder av endast 55 år gammal. Jag har sett henne i många filmer och tycker hon var suveränt bra skådespelare. Klicka här för att läsa lite mer ang detta             

 

 

 

 

 

#Holidays #Alfredo #Elisabeth

Av Malin wiper - 1 december 2015 12:00

                                                                                                                                Harrison


 


Herman´s Hermits med låten There´s a kind of hush. Klicka här för att höra en lite sorgligare låt med gruppen som annars brukar sjungas av Skeeter Davis. Kom ihåg att jag satt i sitt flickrum och var lite sorgsen och djup när jag hörde låten. 

 

 

                      

 

   

Herman´s Hermits var en brittisk popgrupp från Manchester, England. Dom bildades 1963 och gruppens målgrupp var tonåringar, och gruppen nådde verkligen ut med flera låtar bland annat I´m into something good, Mrs Brown you´ve got a lovely daughter. Den allvarligare låten No milk today föll också publiken i smaken. Gruppen var omåttligt populära särskilt under åren 1965-1967, men kritikerna var inte nådiga. Deras låt Simon Says låg på Tio i topp 18 veckor. Dom är fortfarande aktiva men Peter Noone är enda medlemmen som är kvar i gruppen

 

          

Klicka här för att höra Peter Noone sjunga i ett lite mer aktuellt klipp. Klicka här för att höra en av deras andra låtar. Klicka  här för att se en intervju med Peter Noone 2012. Peter Noone är inte bara sångare utan också gitarrist, låtskrivare, pianist och skådespelare. Han är sedan 1968 gift med en kvinna som är född i Frankrike. Paret har en dotter som heter Natalie och är singer-songwriter. Noone bor för närvarande i Santa Barbara Kalifornien                

 

Här en av deras mest kända No Milk Today. Det var den jag gillade bäst som tonårsflicka...  . Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att läsa lite mer om gruppen

 

                                       

  

 

Här skiner solen och det känns mer som höst än vinter. Termometern står på +3 grader. Jag har ägnat mig åt hemmet hittills i dag. Dammtorkat i sovrummet och diskat upp och gjort snyggt i köket. Jag märker att min ländrygg blivit mycket bättre sen jag började på Gym Plus. Nu kan jag diska upp en hel disk än om jag måste stå med en plastbalja på grund av för låg diskbänk. Jag kan sitta längre men det är mellan skulderbladen jag har lite problem och det beror nog på dom två utskjutande kotorna som Kiropraktorn upptäckte vid en undersökning.


 

 

#Hermits #Peter #Termometern

 

Av Malin wiper - 1 december 2015 08:00


Detta är ett inlägg som jag skulle haft in för länge sen men annat har kommit emellan. Är ni sugen på en varm god vegetarisk soppa så började dom med soppluncher för ett tag sen på Malmborgs Lilla. Dom har även jättegott bröd till soppan. Är man lite frusen så är soppa både värmande och även lugnande för magen


    

Sist vi var dit så serverade dom palsternackssoppa och den var otroligt god och smakrik, den blev en favorit. Klicka här för att se när vi åt morotssoppa där


  

Palsternackssoppan var mixad och det alldeles lagomt. Det fanns ett uttryck som man ofta hörde förr "Koka soppa på en spik". Det är ett uttryck hämtat från en folksaga. Folksagan handlar om en luffare som ber en snål gumma att bjuda honom på soppa. Luffaren har bara en gryta och en spik som han börjar koka soppan på, han ber gumman om att få lite krydda till soppan. Genom att sedan fråga om fler och fler ingredienser lyckas han till slut koka en ätbar soppa på spiken. Källa Wikipedia 

 

              


     

Denna skylt stod på insidan av toalettdörren...  Kaffe kan verkligen lätta upp när allt går överstyr


   

Jag har lagt ihop två inlägg till ett. Denna bild är från Lindströms Café som Malmborgs driver. Dit var vi en dag då vi var in till Jönköping för att handla. Min man tog en sockerfri kringla med mörk choklad och nötter, den är så god. Jag tog en mörk chokladplatta med nötter och torkad frukt på toppen, också den jättegod till kaffet. Till detta chaite


         

 

Tea for two, no, no tea for three. An improv Steal Dance By Dax Max and Sarah. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Hoppas ni har en fin första decemberdag att se fram emot                

                           


 


Klicka här för att läsa ett reportge skrivet av Malin Bergstrand på Vaggerydstorget. Det handlar om författaren Kim Harry. Fick reda på lite mer än man redan visste så det var ett intressant reportage. 



#Malmborgs #Palsternackssoppa #Sockerfritt #Lindströms #Dance #Dax #Sarah #Vaggerydstorget

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards