Öppen Ridå

Alla inlägg den 5 oktober 2014

Av Malin wiper - 5 oktober 2014 14:00

En dag då vi var in till jönköping för att uträtta ärenden så passade vi på att promenera i Stadsparken, det var länge sen sist. Man får sig en härlig utsikt över Jönköping. Klicka här för att läsa om Jönköpings Stadspark


  

Det sprakar av färger i parken men nu är det mest gult med några inslag av rött

 

Det har gjorts mycket för barnfamiljer med stora lekparker och man ser att dom sitter med sina barn och fikar vid dom utspridda avsedda platserna, men inte just på denna bild 


  

En lyrisk promenad ner till fågelhuset som vi besökt några gånger


  

Vi gick ner till fågeldammen där det sjuder av liv och är jättefint.


  

Detta är en Svensk mysanka som kan se lite olika ut. Den är en tamvariant av myskand och en egen svensk lantras. Den är en av 15 bevarade svenska lantraserna (16 om man tar med lanthönsen). Den nämns för första gången i litteraturen 1749 av Carl von Linné i hans alster Linnés skånska resa. Den bevaras i sin ursprungliga form i genbank av Svenska Lanthönsklubben på uppdrag av Jordbruksverket 


       

Detta är en tamgås som finns flera av dom i dammen. Tamgås är den domesticerade formen av gäss och finns över stora delar av världen. De härstammar från grågås eller svangås men har ofta kortare ben och rundare buk än sina vilda släktingar.

 

Mitt i tjärnen så finns det sammanlagt två hus dom kan gå in i eller ligga utanför och få lite skugga 


    

Min man håller i min väska medans jag fotar...   

 

Sofia Karlsson med låten-Dalarna som hon framförde i Skavlan lördag 4 oktober. Klicka här för att komma in på hennes facebook


         


#Stadsparken #Tamgås #Myskanka #Jönköping   #Sofia

Av Malin wiper - 5 oktober 2014 08:15

  

  

För några dagar sen kom ett paket som visade sig vara från min bloggläsare Lena. Hon har skickat en skrivbok till mig som var jättefin med "Göteborgsmotiv", den kommer från Emelie Ek Design. Jag som bott i Göteborg sammanlagt 9 år blir så nostalgisk. Hon hade även skickat ett så fint skrivet brev som var utpyntat. Hon är en kvinna som sett lite av världen och gillar kultur. När jag fick boken så bestämde jag mig för att ha den som dagbok. Har skrivit dagbok i många år förr men det var länge sen nu.  

 

  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild. Jag glömde att det var kanelbullens dag i går, men såg det i min läsare Lenas mejl. Jag har ju slutat med allt sånt nu så jag vill inte bli frestad...  . Var inte heller på Skillingaryds marknad som inföll i går. Förhoppningsvis kommer det fler tillfällen. 

 

Så här ser den ut på nära håll. Jag ställde den på mitt fina notställ som Kim Anderssons bror tillverkat för att fota den. 

 


  

Annars har jag dessa böcker på stället nu. Boken jag köpte i Moliden av Stig Anderssom som sköter om Moliden Nostalgimack. Boken är skriven av Göran Willis. Den andra boken är min sons och heter "Bianca". Jag brukar byta ut böckerna lite då och då och jag skall läsa igenom nostalgiboken så småningom. Jag har i alla fall kollat på bilderna och det är en njutning för ögat. 

 

 Njut av dagen i det fina höstlandskapet. Varm hälsning från Malin 

 

 

#Willis #Bianca #Emelie #Magen #Moliden

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards