Öppen Ridå

Alla inlägg den 15 oktober 2014

Av Malin wiper - 15 oktober 2014 14:00



  

  

Detta är en minnesbild från 1990-talet som följt med oss i en fotoram sen dess. Vi bodde då i Hällefors och min man och jag träffades på en fackföreningskurs. Min svärfar sitter längst till höger, honom gillade jag jättemycket för jag kände att han tyckte om mig så jag blev accepterad direkt av honom. Tyvärr så gick han bort några år efter att min man och jag träffat varandra, han blev 74 år, det var hela 17 år sedan.  Jag och min man i mitten och längst till vänster min mans bror som bor i Västerås. Honom träffar vi varje gång vi åker till min son i Enköping. Han har firat jul med oss två år i rad nu, denna jul vet jag inte hur det kommer att bli eftersom jag har en operation framför mig så tar vi dan som den kommer. Min svärfar var som min man när det gäller att guida folk genom landskap, dom är pålästa och kan dela med sig. Svärfar hade varit fotbollsdomare och älskade fotboll. Han arbetade på Arbetsförmedligen mm. Han åkte ofta till England där han hade vänner inom fotbollen och höll även föredrag där. 

 

Det var väldigt modernt då att ha blommor på väggen i hållare. Soffan vi sitter i är vit med beiga ränder och den köpte jag i Hällefors på en second hand för 400 kr och fick även med två fotöljer som tillhörde soffan. Den var som ny och den följde med när jag flyttade in hos Mr T för han hade större lägenhet då. Den följde även med ett tag till Katrineholm men sen köpte vi en skinnsoffa som vi hade några år här i Vaggeryd också. 

 

 

Bananas house 

 

Huset min man bodde i när vi träffades kallades för "Bananhuset" för det var gult och böjt i arkitekturen som en banan...  Tyvärr är detta hus rivet nu trots att det var ett modernt snyggt hus som hade både stort badrum och egen tvättstuga bakom badrummet. Från att ha varit stor uppgång vad gäller arbeten så förändrades situationen och många fick gå från sina jobb och då stod många hyreshus tomma så dom revs. 

 

Vi hade jättetrevligt när vi träffades och var ute och åkte och kollade runt, åt god mat och disskuterade. Jag tror att vi åkte iväg till Örebro nån gång också för det låg inte långt från Hällefors.  Min svärmor var och hälsade på oftare och även hit till Vaggeryd men nu var det rätt många år sedan för hon orkar inte resa längre 

 

Elvis med Memories 

 

#Minnesbild #Svärfar #Svåger #Hällefors #Elvis #Katrineholm #Vaggeryd

Av Malin wiper - 15 oktober 2014 08:00



                        

 

 

Hur slarviga får man bli på en skala mellan 1-10?, vi ligger nog på 10 här....  Detta är en bild tagen utanför vårt fd hus för ca 4 år sedan. Det snöade rikligt det året och vi tog inte ens in cyklarna utan försökte sudda bort dom från våra näthinnor.  Det ser nästan "Surrealistiskt" ut. I år vill jag ha en sån vit jul med massor av snö. Vi behöver ju inte skotta längre och en jul utan snö är som kaffe utan doppa...  

 


Alan Jackson med Remember When. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Alan Jckson föddes 1958 i Newman, Georgia och är en amerikansk countrysångare som har hållit på ett tag. han hördes under 1990-talet till de mest populära countryartisterna. Han har haft över 20 listettor på Billboards Hot Country Songs. 2002 vann han en Grammy för bästa countrysång med "Where  Were You (When the World stopped Turning), skriven efter 11 september-attackerna 2001. Han är melem i Grand Ole Opry, och kom in i Georgia Music Hall of Fame 2001 

 

Klicka här för att komma in på Alan Jacksons facebook


   

Ytterligare en bild från minnesarkivet. Den föreställer mig hemma hos mamma och pappa. Jag var ca 17-18 år gammal. Klänningstyget är typiskt för den tiden tiden och jag hade sytt den själv "Flower Power", tyvärr är bilden lite urblekt så både jag och klänningen är inte så färgmättade längre...   Jag gick då på en Folkhögskola i Fränsta som hette Ålsta Folkhögskola. Den skolan finns kvar fortfarande så klicka här för att komma in på deras hemsida. Jag gick inte i gymnasiet utan handelslinjen dom sista skolåren för jag ville bli kontorist, jag gillade att skriva på skrivmaskin. 

 

 

Ålsta Folkhögskola.  

 

Efter att ha varit ute och arbetat lite på olika kontor och telefonväxlar så bestämde jag mig för att börja på Folkhögskolan. Skolan var ett internat så man bodde där och kamratskapen var jättebra så jag trivdes. Det var blandat både tjejer och killar som gick på skolan men vi fick inte bo i samma korridor som killarna. Fast det var några tjejer som blev ihop med killar där så man kunde se dom ändå i korridoren...  Jag var lite rundare på denna bild än jag blev sen då jag bestämde mig för att gå ner i vikt, nu med dagens ögon så ser jag inte överviktig ut på bilden och det var jag inte heller.

 

Den här solstolen fotade jag på Erikshjälpen i Jönköping 18 augusti i år och den påminner om min klänning         

 

 

Jag är så uttråkad så jag sitter lite för länge vid datorn och helt plötsligt fick jag en hemsk hostattack som inte ville ta slut. Trodde jag blivit lite bättre men denna hosta kommer nog att sitta i ett tag. Jag hör att det är många som har samma sak. Jag kollar mest på film och slappar men det kanske är bättre att jag rör på mig lite. Skall gå nåt eller några varv runt huset i dag och känna hur det känns. Ha nu en fin dag och sköt om er. 

 

 

Barry McGuire som yngre 

 

Klicka här för att höra en låt som var en av dom som gick heta på skivtallrikarna i slutet av 1960-talet och början på 1970-talet. Klicka här för att läsa om Barry McGuire som sjunger låten. Klicka här för att se hur han låter många år  senare... 

   

                                       



#Minnesbilder #Snörikt #Alan #Ålsta #Folkhögskola #Barry    

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards