Öppen Ridå

Alla inlägg den 18 september 2023

Av Malin wiper - 18 september 2023 10:15


 

Vad har hänt med vår frukt. Dessa päron köpte vi för över 2 veckor sen och dom är inte mogna än. Det är jättesvårt att hitta just mogna päron. Förr så kunde man gå in på en matbutik eller fruktaffär och köpa sig ett päron och det var helt moget så man kunde äta upp det direkt, och vilken god smak dom hade då. Det är lite bättre med bananer för dom mognar ju fortare men alla smakar inte lika bra. Det gäller att hitta ett bra märke och helst ekologiskt med riktig banansmak som dom smakade för många årtionden tillbaka. 

 

                                          

Lika illa är det med avokado som är stenhårda, men ibland har man tur och då kan man passa på att njuta. Ibland räcker det inte att vänta tills dom är mogna för då kan dom vara helt bruna inuti. 


 

Denna bild jag fotat i en lekpark passar bra in nu. Ett lekpäron framför en gungställning. 

 

        

Här kommer så passande ett soundtrack från filmen "Ett päron till farsa" från 1983. Låten heter Holiday Road och sjungs av Lindsey Buckingham . Klicka här för att höra låten i en annan version och även nyare

 

                                                 

 

På vår promenad i går så såg jag denna skottkärra full med äpplen

 

 

Min man och jag brukar börja vår frukost med välling för då får man igång magen. Tyvärr finns det inte välling för vuxna längre så vi har fått köpa barnvälling från Nestle som är fullkorn. Den smakar ingenting så min man satt ihop ett recept för några år sedan som ni ser nedan med vällingpaketet ovan som grund


Tolles vällingrecept 


Lägg i en kastrull: 


1 krm salt


1tsk socker


1 tsk mandelmjöl


1 msk grädde


400 g kallt vatten


54 g Nestle Fullkornsvällingpulver


från 1 år siktas över detta.

 


Vispa ihop och värm under omröring


utan att koka upp.


Servera. 


Detta blir en välling som är mer


för vuxen smak.

 

   

Jag är känslig mot tomatsåser så min man har även satt ihop en sås som passar mig ypperligt och magen mår bra. Silverlök är väldigt mild och skonsam. Recept på såsen:

 

Tolles silverlöksås
2 portioner

0,5 silverlök
1msk smör
1 rågad tsk vetemjöl
½ dl grädde
1 dl mjölk
1,5 tsk grönsaks fond
1,5 tsk vitt vin (Bianco Vino Italiano)
0,5 tsk citronjuice
1 krm medelmalen svart peppar
0,5 tsk smulad torkad timjan
0,5 krm mald muskot

Blanda ihop grädde, mjölk, grönsaksfond,vin, citron, svartpeppar, timjan och muskot.
Fräs den fint hackade silverlöken i smöret ca 1 minut.

 

                           

Eskilstuna silver

Häll i vetemjölet och rör om ordentligt och låt fräsa med 20 sekunder.
Häll i grädd/mjölk-blandningen och koka upp under omrörning. Låt sjuda under 3 min. Ta av från plattan och strö en nypa socker på ytan. Sätt på locket och låt stå tills maten är redo att serveras värm upp igen och vispa runt så att blandas. Servera till korv, kassler, stekt fläsk eller stekt sill.

 

         

Fiona Apple med Across the Universe (TheBeatles cover). Videon känns lite som världen ser ut nu och det känns som inget kommer att förändra vår värld. Klicka här för att höra orginalet med The Beatles 
 
Sol i dag igen!. Jag misstänker att jag gav mig ut för tidigt på promenader än om jag gick som en sengångare. Är så hes och har fullt med slem i halsen så jag tar det lite lugnare nu. Det har ju bara gått 8 dagar sen jag blev förkyld. Jag måste ut men då blir det bara en tur runtom våra kvarter. Jag pratade med min son för några dagar sen och mitt i samtalet så tappade jag rösten. Då har vi en ny vecka igen och det känns bra att vi har fint väder. Hoppas ni mina kära besökare har en bra vecka att se fram emot
 
                                                          
 
Sengångare (sloth) från Clipart Library  

 

#päron #Lindsey #välling #silverlök #Fiona

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
<<< September 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards