Öppen Ridå

Alla inlägg den 10 augusti 2023

Av Malin wiper - 10 augusti 2023 17:30


 

Läste om att Sixto Rodriguez nu gått ur tiden och det i en ålder av 81 år. Han var en amerikansk folkmusiker. Searching for Sugar Man är en dokumentär från 2012 där två Kapstadsfans sökte efter Sixto Rodriguez då det ryktades om att han var död. Dom ville ta reda på om ryktet var sant eller inte. Det var en väldigt bra och spännande dokumentär som var regisserad av Malik Bendjelloul. Tyvärr så begick Malik självmord 2014. Klicka här för att se vad jag skrev i bloggen ang detta. Jag såg dokumentären om Sixto Rodriguez så fort den kom ut.

 

Klicka  här för att se en trailer gällande dokumentären Searching for sugar man. Klicka här för att se dokumentären på svt play

 

 

Dokumentären fick högsta betyg och vann en massa priser bland annat en Oscars. Klicka här för att se ett klipp när dokumentären fick en Oscars för bästa dokumentär

 

       

Sixto Rodriguez med Sugar Man 

 

                                   Vila nu på sockerpudrade moln Sixto

 

                              


Det blev två inlägg i dag så i morgon kommer fortsättningen på vårt besök hos Västerås flygmuseum. Det har regnat halva dan men sen kom solen och vi fick 18 grader varmt. Tyvärr är det hög pollenhalt fortfarande så jag får ta tabletter. Vi promenerade nästan 4 km på förmiddagen och sen gick vi ut igen 3 km så det blev 7 km och det är jag nöjd med. En fortsatt fin dag önskar jag er nu

 

       

Sixto Rodriguez med I Wonder


#Sixto #Sugarman #Malik

Av Malin wiper - 10 augusti 2023 08:15

 

Vi överraskade min son i söndags på hans födelsedag med en tur till Västerås flygmuseum. Detta efter att vi att vi ätit klart på Kajplats 9. Min son är även som sin far var intresserad av flygplan också. Hans pappa var i många år skärmflygare och medlem i en sån grupp. Han var dessutom nästan klar med segelflyg- körkort innan han gick bort. 

 

                                                

 

 

Det var verkligen sevärt därinne i den stora hangaren där det var massor av gamla flygplan. 

 

 

Det var trappor upp till en del flygplan så man kunde kolla in i cockpit. Det märks att det är ett populärt museum för det var rätt mycket folk där och en del var turister från andra länder så man hörde många språk pratas

 

 

Dom hade även flera olika miniflygplan så barn kunde sätta sig i och köra runt på en tom plats

 

        

Här kommer ett klipp som jag hittade från En dag på Västerås flygmuseum. Klicka här för att se ett annat fint klipp från museumet och då utomhus. Klicka här för att se ett annat informativt klipp därifrån

 

                                

 

 

Detta är flygplanet draken

 

  

 

Här ser man en flygsimulator och det fanns det många av. För att testa på så måste man beställa tid i förväg

 

Klicka här för att se ett klipp på ett av museumets flygsimulatorer

 

 

En äldre flygsimulator

 

  

Jag stod en trappa upp och fotade detta passagerarplan

 

  

Detta är en Piper Comanche , ett enmotorigt, lågvingat monoplan helt i metall


 

På en vägg hängde detta tidningsurklipp som handlar om Pierre Holländer. Han var en av Sveriges i särklass bästa uppvisningsflygare. Pierre deltog med sitt team på flygdagar över hela Europa. Tyvärr så dödsstörtade han under en flygshow i England 2003, han blev nästan 60 år gammal. Klicka här för att läsa lite mer ang detta. Min sons pappa har träffat honom några gånger

 

                                             

 

Klicka här för att komma in på hans hemsida. Klicka här för att läsa om kvinnor i luften. Elsa Andersson var en svensk flygpionjär och hon var den fösta svenska kvinnan som erhöll aviatördiplom. Elsa Andersson var också fallskärmshoppare, vid sitt femte fallskärmshopp omkom hon. Filmen Så vit som en snö från 2001 bygger på Elsa Anderssons liv

 

 

Ett propellerplan i silver, vitt och svart

 

Fortsättning följer med del 2.......................................

 

         

Ett klipp från Västerås Aviation Museum. Här ser man flera av dom flygplan som finns att se på museumet. Alla deras flygplan är privatägda. Klicka här för att se ytterligare ett bra klipp med en del av flygplanen utanför hangaren. Klicka här för att läsa lite mer om Västerås flygmuseum. I dag på morgonen har vi regn och grått, dessutom blåser det rätt kraftigt. Vi skall ändå ta en lång promenad i och med att våra ryggar kräver det. Nu önskar jag er en fin torsdag då vi snart går mot helg igen!!!!!! 

 

Nu flyger vi iväg på nya äventyr i det lilla formatet. Ha en fartfylld torsdag     

 

Eftersnack:

 

I dag firas Margit Nordin på google. Hon var den första kvinnan som åkte Vasaloppet. Hon dog 1982 i en ålder av 84 år. Det är helt sjukt när man tänker på att kvinnor inte fick åka Vasaloppet förr. Jag hade en kvinnlig arbetskamrat då jag arbetade på en arbetsterapi för många år sedan  och hon älskade att åka Vasaloppet men när hon var ung så fick inte kvinnor åka så hon klädde ut sig till man och det var hon tydligen inte ensam om då man läser på lite mer om detta. Min arbetskompis hette Ulla och hon sa till mig att hon aldrig kommer att acceptera att inte få göra det hon ville. Jag beundrar dom som kämpar för sina rättigheter

 

  Margit Nordin 


#flygmuseum #cockpit #flygsimulator #Pierre #Klipp #Margit

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards