Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 2 januari 2020

Amundsen film från 2019

Av Malin wiper - 2 januari 2020 07:30


 

Min sons tredje film han hade med sig på julafton var Amundsen. Det är en biografi, drama och historisk från 2019 i regi av Espen Sandberg. I rollerna ser vi: Pål Sverre Hagen, Christian Rubeck, Katherine Waterston, Trond Espen Seim mfl

 

          

 

Handlingen


Episkt drama om Roald Amundsen som var den första personen att nå fram till Sydpolen. Han var inte bara en framgångsrik upptäcktsresande utan även en fascinerande person. För att nå sina mål drog han sig inte för att ljuga och bedra sina närmaste vilket ledde till att han fick betala ett högt pris som människa.
 
                     animated-winter-image-0054                animated-winter-image-0054               animated-winter-image-0054                animated-winter-image-0054 
 
Recension
 
Denna film gick lite in på djupet hur just människan Roald Amundsen fungerade. Han var rätt egenkär och att komma först var för honom viktigt. Filmen skyggade inte för nåt så den var inte så skönmålande. Filmen hade ett gäng med bra skådespelare och castingen är viktig. Den var intressant och sevärd. Fantastiskt bra filmat som gjorde att spänningen steg. Den som står för kostym och smink skall även ha en eloge 
 
Jag ger filmen 3 isbjörnar i betyg av 5 möjliga
 
     
 
       
I dag hade vi tänkt hyra elbilen några timmar men då visade det sig att min man hade en inbokad provtagning 10.40 gällande waranprov så vi bokade den i morgon fredag istället. Vi har ett ärende till Erikslunds Shoppingcenter och då vill vi vara där precis när dom öppnar 10.00 för det är som bäst då innan det blir för mycket folk. Sen skall vi åka omkring lite och mysa
                   
    
 

 
 
Hebbe

Hebbe

2 januari 2020 07:46

Mors,här i byn vet jag att det finns två Svea,bara en har det som förstanamn..Ute ser det lite grått ut,men när ljuset kommer kanske det blir bättre.+5,4 just nu.Haé Kram.

http://https://farfar0hebbe.wordpress.com

Malin wiper

2 januari 2020 08:04

Vad kul att ni har hela två som heter Svea. Vi har haft det rätt ljust ute dom två sista dagarna med klar himmel. Fast det har blåst rätt kraftigt.

Ha det bra själv kram

 
Bittan

Bittan

2 januari 2020 09:47

Hej! GOD FORTSÄTTNING 2020!
Här du börjat med Instagram? Vilket namn har Du?
Idag är jag så trött sovit så dåligt så nu skall jag försöka vakna ordentligt och se vad vi skall göra idag.
Kram från Bittan 🌷❤

http://britt-marie.bloggplatsen.se

Malin wiper

2 januari 2020 11:18

God Fortsättning själv på 2020 gulliga du.

Jag har inte haft tid än att börja med Instagram men till helgen skall jag sätta mig ner och fixa detta. Är lite för stressad nu.

Jag talar då om för dig vilket namn jag har då.

Tråkigt när man har såna sömnlösa nätter. Jag har också det emellanåt. Hoppas du piggnar till och får en bra dag

Kramar från Malin

 
wiolettan

wiolettan

2 januari 2020 09:48

Låter som en intressant film och sevärd.
Varanprov, det gick jag och tog minst en gång i månaden, ibland varje vecka förut, PK värdet åkte berg och dalbana hos mig. Nu har jag en annan blodförtunnande tablett så jag behöver inte kolla så där. Den heter Eliquis.
Bra att kunna hyra bil så där ibland och komma ut. Vi har pratat om att göra så också, men än så länge fungerar vår 20 år gamla bil.
God Fortsättning på det nya året och kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Malin wiper

2 januari 2020 11:21

Biografier brukar var bra i alla fall dom flesta. Trist att det är så för dig vad gäller PK värdet. Min man har haft tur för det ligger bra för det mesta. Vad bra att det finns andra blodförtunnande som passar dig bättre.

Vad bra att ni har en välfungerande bil och efter så lång tid. Vi har haft lite otur. Det är så nära för oss att hyra nu bara 5 minuters promenad dit.

God fortsättning själv

Kramar från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Måndag 13 maj 07:30

    Nu har skulpturen Aseaströmmen kommit tillbaka på Stora torget efter flera års renovering. Den har verkligen varit saknad. Fundamentet som skulpturen står på är nytt men ser likadant ut som det gamla. Fågelskulpturen som har suttit längst fr...

Av Malin wiper - Söndag 12 maj 15:27


llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
lllllllllllll     ...

Av Malin wiper - Söndag 12 maj 08:15

    I fredags promenerade vi lite överallt men bland annat i Vasaparken där dom har en liten vattenoas för fåglar. Där såg jag denna ringduva på stenkanten mot vattnet     Här har en annan ringduva satt sig på en sten ute i vattnet. Det s...

Av Malin wiper - Lördag 11 maj 07:15

    Häromdan på vår promenad så såg vi denna Cadillac De Ville från 1967. Han som äger den kände igen oss för vi har fotat en av hans bilar förut,  så han stannade till och det uppskattas. Det är så härligt att dom snygga veteranbilarna börjar k...

Av Malin wiper - Fredag 10 maj 08:45

    Här kommer lite fler båtar jag fotade när vi skjutsade hem min son till Enköping i söndags den 5 maj. Detta är en liten småbåtshamn                        Jag hade ett filmklipp inne i går med en blå figur som jag inte visste vad det ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards