Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 21 juli 2014

Muranoglas!

Av Malin wiper - 21 juli 2014 17:00


Förskrivet tidsinställt inlägg




Vackert klipp från Venedig och ön Murano där dom har ett glasbruk. Vi var till Venedig 1996 och då åkte vi med bussbåten ut till ön och gick omkring där och myste. Vi köpte både örhängen, halsband, drinkpinnar och nåt annat av Muranoglas. Tyvärr så har jag varken halsband eller örhängen kvar...   borde ha sparat dessa men sen kändes dom omoderna, nu skulle dom vara ursnygga och Muranoglas är jättefint. Vi har drinkpinnarna kvar men tyvärr så har vi missat att packa upp flera kartonger som kommit upp till vinden av misstag. Vi måste gå igenom dom så fort vi är klara med allt i lägenheten, det är segt...  

 

 


 


 

Hjärtformat Muranohänge

 

 

Murano är en del av staden Venedig och utgörs av en ö som ligger 1,5 km norr om denna i Venedigs laguner. Den har omkring 5.500 invånare. Murano var fram till 1923 en egen stad för att därefter inlemmas i Venedig. Framför allt är Murano känd för sin glaskonst. På grund av brandrisken fick inte glasblåsarna längre verka i Venedig år 1291, och då förlade de verksamheten på Murano. Glasbruk är fortfarande en viktig näring. Bortsett från glasskulpturer tillverkas bland annat mosaik, glaspärlor och lampor

 

 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade bilden på denna vas i Muranoglas, den är ett samlarobjekt. Väldigt vacker tycker jag. Klicka här för att se en fantastisk vas i Muranoglas. Klicka här för att få en titt inne i glasfabriken i Murano. Glasblåsarna är otroligt skickliga

 

 

Klipp på halsband av Muranoglas

 

 

       

            

 

Jag och min man i Venedig 1996 på den berömda  Markusplatsen, och lite andra ställen. Den har varit med i många filmer genom åren. Klicka här för att läsa om Markusplatsen.

 

 



En scen från filmen Summertime som gjorde att jag började drömma om att åka till Venedig. Filmen är från 1955 och då var det ännu finare i Venedig och man får följa med på en passionerad romans medans man njuter av alla vackra miljöer och byggnader. Filmen kändes lite som en reseskildring

 

 

 

 


 

En brosch jag köpte i venedig som jag kommer att ha kvar och den föreställer en venedigmask.

 

 


#Muranoglas #Hänge #Vas #Venedig #Markusplatsen #Summertime

 
 
Annelie

Annelie

22 juli 2014 05:30

Finns mycket fint inom Muranoglas-tillverkningen.

Venedig har jag aldrig varit till, är inte så förtjust i Italien, ändå så är det nog säkerligen väldigt mysigt med allt vatten och dessa kondoler(heter väl så..??) som flyter runt där.

Ni är verkligen likt er, speciellt din man. Ja du också, skillnaden är att du är så mörk och har längre hår.
Härliga bilder, roligt att se de.

Kramar om. // Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

22 juli 2014 13:36

Verkligen så jag ångrar att jag gjorde mig av med mina halsband och örhängen. Det heter Gondoler ;)Vi åkte inte gondol för det är svindyrt numera så vi kostade på oss annat istället. Jag blir så glad att nån ser att det är jag på bilderna för så fort nån ser en gammal bild på mig så blir dom så förvånade att det är jag för dom kan inte se nån likhet alls på mig då och nu. Får ofta höra: Har du varit så söt. Visserligen är jag tjock, gammal och blond nu men nåt litet drag måste ju ändå finnas kvar ;)

Min man är mer lik sig och det har du rätt i fast han var blond och smal då.

Du är för go

Ha en skön dag
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards