Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 3 november 2013

Skulptur av plåt!

Av Malin wiper - 3 november 2013 09:45

  

I dag vaknade vi 08.30 fast min man satt klockan på ringning 07.30 Vädret är lite regntungt och disigt men 5 grader varmt så nån vinter syns inte till än. Jag har inte kommit ut på 2 dagar för jag har varit så trött och haft besvär från min nackskada. Då är det bara att kapitulera och behandla sig lite extra mycket med icegelé, nackkrage, avslappning och lätta rörelser med nackstretsching. Nu är jag lite piggare igen och känner att i dag kommer jag i alla fall ut på en promenad. Inger ringde i går och ville ha med mig på en hantverksmässa men jag kände att det inte gick tyvärr. Hoppas ni alla haft en härlig helg vad ni än har hittat på. Tack för kommentarerna som alltid värmer och roar....   

 

    

I torsdags när vi åkte runt i Jönköping på området "Kolgården" så såg vi dessa fantastiska skulpturer i plåt i en trädgård, jag skulle gärna vilja träffa personen som tillverkat dessa. Dom är så roliga, fantasifulla och skickligt gjorda. Vi skall åka förbi där igen och se om vi kan fråga nån om dom vet nåt om dessa. Dom är i alla fall inte inräknade i Jönköpings skulpturer vad jag kan se på nätet.

 

  

Att det var lite lummigt runt skulpturerna gjorde inte saken sämre  

 

        

Klicka på bilderna så blir dom större 

 


Jag kom att tänka på Plåtniklas i Kalle Stropp och Grodan Boll när jag såg skulpturerna. Det var en saga som jag läste som barn, och jag kom ihåg att jag fick en av dom böckerna i julklapp en jul. Thomas Funck var pappa till Kalle Stropp och Grodan Boll som dök upp i radion 1954. Han gjorde själv alla röster till figurerna och detta så otroligt skickligt, han tillsatte även ljudeffekter som han bl.a skapade med sin gitarr. Plåt Niklas robotljud gjordes med hjälp av en nagelfil i plåt. Thomas Funck var långt före sin tid genom att experimenterande med olika inspelningstekniker på sätt som ingen hade gjort tidigare. Han framförde i programmet också små visor om och med figurerna, där han själv stod för text och musik. Den animerade filmen Kalle Stropp och Grodan Boll på svindlande äventyr, som byggde på Funcks berättelser, tilldelades 1992 ett hederspris i Cannesfestivalen. 

 

   

Thomas funck föddes 1919 i Linköping och dog 30/12 2010 så han blev 91 år gammal. Min mans svägerska är släkt med honom. Klicka här för att se vad som skrevs i en tidning i samband med att han gick bort 

 

#Skulpturer  


 
 
Annelie

Annelie

4 november 2013 17:12

:-D
Häftiga stålskulpturer.. // Kram Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

4 november 2013 23:40

Ja du dom var nåt speciellt

kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards