Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2013

Robert Carlyle!

Av Malin wiper - 27 augusti 2013 07:30

 



Robert Carlyle är också en av mina  favioriter för han är en suverän skådespelare vad han än spelar för roller. Han har dessutom ett fantastiskt spelande ansikte som ständigt skiftar. Det känns inte som han spelar utan är sin rollkaraktär. Jag hade förmånen nån gång på 80-talet att se en pjäs där skådespelarna kom från England och spelade på sitt modersmål. Jag blev djupt imponerad och uppfylld och man bara njöt av deras fantastiska skådespel.  

 

    

 

Han föddes 1961 i Maryhill i Glasgow och är en brittisk (skotsk) skådespelare. Carlyle har tilldelats utmärkelsen OBE (officer of the order of Brittish Empire) av drottning Elisabeth II och spelade bland annat doktor Nicholas Ruch i TV-serien Stargate Universe. Hans pappa Joseph Carlyle var målare och dekoratör, och han tog själv hand om sin son sen mamman lämnade dom när Robert var 4 år gammal. Vid 16 års ålder slutade han skolan och fortsatte sin utbildning genom att deltas i kvällskurser på Cardonald högskola i Glasgow.

 

 

Carlyle blev involverad i drama vid Glasgow Arts Centre vid 21 års ålder efter att ha blivit inspirerad av att läsa Arthur Miller`s The Crucible, och därefter tog han examen från Royal Scottish Academy för scen och musik. År 1991 grundade han och fyra vänner en teatergrupp, Raindog. Robert Carlyle awards 

 

       

Robert Carlyle med sin fru Anastasia Shirley 

 

Carlyle är gift med make-up artisten Anastasia Shirley. Dom har tre barn tillsammans som är födda mellan 2002-2006 och familjen bor i Glasgow. Han är även beskyddare av "Skola för livet" i Rumänien". 

 

 

Klicka här för att se vilka filmer han varit med i. Denna film Carla´s song är en av dom filmer jag sett med honom. Nu känns det som jag skulle vilja se om denna toppenfilm. Han har även hunnit med att spela Skurk i Bondfilmen "The World Is Not Enough" från 1999  


    

nte att förglömma denna film "The Full Monty" som också är en höjdare där han och dom andra skådespelarna gör toppenroller. Klicka här för att komma in på IMDb för att läsa om filmen och se vilka skådespelare som är med i rollistan. Klicka här för att se trailern. Klicka här för att höra ett av soundtracken med Tom Jones. 

 

    

Klicka här för att se vart jag hittat denna bild där det står lite mer att läsa  om honom. Klicka här för att komma in på en sida och läsa om TV-serien "Once upon a time" som han är med i och den går på tv just nu. Det är en fantasyserie som hade premiär 23 oktober 2011 på ABC och har visats i 3 säsonger hittills. 

 

                  

Klicka här för att komma in på en sida och läsa om TV-serien "Once upon a time" som han är med i och den går på tv just nu. Det är en fantasyserie som hade premiär 23 oktober 2011 på ABC och har visats i 3 säsonger hittills. 

 


 

 

 

  

   

Filmen Kalifornia Solo från 2012 är en amerikansk oberoende långfilm skriven och regisserad av Marshall Lewy där Robert Carlyle gör huvudrollen. Den hade världspremiär 2012 på Sundance Film Festival, och dess internationella premiär var på Edingburg Film Festival. Den fick begränsad  biopremiär 30 november 2012  själv har jag inte sett filmen men skall så göra. klicka här för att komma in på filmens hemsida.  Klicka här för att se vad filmen handlar om.    

 

 

 

 
 
Pisan

Pisan

27 augusti 2013 11:39

Robert är en av mina favvoskådespelare också. Har sett många filmer och även serier med honom. Han är verkligen duktig.
Önskar dig en fin tisdag! Kramisar! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Malin wiper

28 augusti 2013 07:36

Kul att du också gillar honom. Han är helt självklar i sina roller. Jag tycker han har ett fräckt snyggt utseende också ;)

Ha en skön onsdag
kramar

 
Kenneth

Kenneth

27 augusti 2013 19:03

jo han är bra på skådespela

http://rothvoss.blogspot.se

Malin wiper

28 augusti 2013 07:35

Verkligen!

Ha en skön onsdag
vänliga hälsningar från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards