Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 10 juli 2013

Munhålan i Skillingaryd och ett rött öga....

Av Malin wiper - 10 juli 2013 12:00

  

Här ser ni min skickliga tandhygenist Myrna Henriksson, dessutom är hon så spirituell så man blir glad av att komma dit. Jag är så lycklig nu för allt såg bra ut (fick beröm)...  . Det var en tand som måste lagas för amalganet hade spruckit så det hade bildats lite bakterier, men man får betänka att den lagades för mer än 30 år sedan. Fick en tid hos den nya tandläkaren Dusko Tubin  i augusti för att byta ut amalganet mot plastfyllning. Klicka här för att få adressen till Munhålan.  

 

 

 

Här sitter man och väntar och det blir aldrig tråkigt för hon har en hel hylla med massor av tidningar av olika slag.  

 

     

Här hänger man av sig. Vi hade en likadan hallhylla i vårt gamla hus.  

 

     

Så här såg min man ut på ena ögat när han vaknade så han följde med till Skillingaryd för att gå akut till Vårdcentralen. I Vaggeryd har dom semesterstängt. Min man har inte haft så stora besvär med sina tänder förut men nu måste han byta ut en krona och skall även opereras under en tand och det kommer att kosta. Därför kan vi inte åka nånstans mer i sommar utan får nöja oss med kortare turer. Vi var ju till min son för ett tag sen och han bor ju 35 mil bort.  

 

  

   

Här vinkar han till mig på väg in på Vårdcentralen, och jag fortsatte till Munhålan. Nu kommer detta inlägg i fel ordning...  . Det visade sig att ett blodkärl i ögat brustit så det finns inget att göra utan det läker ut av sig självt.  

 

     

Vi hade inte ätit nån frukost innan vi åkte så vi var jättehungriga och tog en fika på Ritz Konditori. Det blev varsin bagel med ost, skinka, brieost och grönsaker. Den var supergod men jag åt bara halva eftersom det var lite ömt i tänderna efter rensningen. Man skall nog inte äta så snabbt efter en behandling men jag borstade tänderna igen när jag kom hem. Sen gick min man till arbetet och jag hem för att diska och fixa lite annat hemma. 

 

    

Så här fin såg smörgåsen ut inuti. Brödet var också hur gott som helst. Härligt att ha ett sånt fint Café i samhället. Åsa är toppen och även hennes personal. 

 

  

   

Kunde inte låta bli att kolla in deras godsaker också...  Se men inte röra...    

 

 

    

Dessa tårtor som dom gör i olika fasoner är så sobert vackra. 

 

    

I dag är det regn som gäller och det är mycket kyligare men det behövs för nu är det lättare att andas och inte så tryckande.  Denna bild tog jag i Jönköping när vi sist var dit. Sköt om er nu kära bloggläsare och ha en fortsatt härlig dag...   

 


Vacker låt med Rita Coolidge. Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Hon föddes för 68 år sedan i Lafayette, Tennessee, är en amerikansk sångerska med delvis cherokesiskt påbrå. Hon inledde sin karriär som körsångerska åt artister som Eric Clapton, Stephen Stills, Leon Russel och Joe Cocker. Hon albumdebuterade som soloartist från 1977. Hon sjöng ledmotivet "All Time High" till Bondfilmen Octopussy 1983 och det är en av mina favoriter, plus en låt där hon sjunger med sin dåvarande man Kris Kristoffersson, det är nog det mest sensuellt vackra framträdande jag någonsin sett. Klicka här för att se det klippet.

 

 
 
Cattis

Cattis

10 juli 2013 18:49

Det är bra när man känner sig välkommen och bra bemött hos tandläkaren. Det gör man hos min också.
Synd att det ska vara så dyrt för annars hade man kanske kunnat gå ett par gånger om året och få tänderna lite ompysslade.

I söndags morse vaknade jag och då såg mitt öga ut som Mr T.
Brukar få så ganska ofta och det är som du skriver att det inte går att göra något åt det.

Vad kul att du tyckte om min örhängen.
Vad har du för smak på örhängen?
Långa/korta? Färger?

Varje dag tänker jag på att bli bättre på det här med att blogga och läsa bloggar men det blir liksom inte av.
Facebook har tagit den större delen.

Här är vädret mulet och trist idag men det är skönt så man får lite gjort inne.
När det är supervarmt så far jag illa nu för tiden.
Måste vara åldern för förr kunde jag vara i solen hur länge som helst.

Kram vännen

http://www.jagmenjag.se

Malin wiper

10 juli 2013 23:28

Det är väldigt viktigt, så skönt att du också har en bra tandläkare och tandhygenist. Vad trist att du också får såna bristningar i kärlen. Det är första gången för Mr T. Jag tycker du gör jättefina smycken. Jag tycker om örhängen som hänger ner lite men inte för mycket för jag har hålen så långt ner och då blir det för tungt. Jag mejlar dig ang detta

Det är som du säger skönt att det blir lite regndagar också så man får nåt gjort inomhus.

Det är samma som mig med solen men jag har haft svettningar i ansiktet i många år men inte lika mycket på kroppen. Du är ju inte så gammal som mig. För mig räcker det med högst 25 grader.

God natt
kram

 
Ingen bild

Pelle

12 juli 2013 22:47

Hej på dig.

Skönt att du hittat en så bra och omtänksam tandhygienist att gå till.

Usch trist det där med lagningen inte skojjiga pengar att lägga ner.

Hoppas det är din första amalgamfyllning du haft problem med eller har du haft flera som blivit till "åren"?

Trevlig helg.
/Pelle

Malin wiper

13 juli 2013 06:33

Hej Pelle!

Tack för din omtänksamma kommentar. Dom flesta amalganfyllningarna har jag redan bytt till plast så detta är den sista. Jag tror inte jag haft problem med amalganet men man vet aldrig för jag hade migrän och andra problem i flera år men det är borta nu.

Har du själv amalganfyllningar och erfarenhet av detta?.

Kul att du tittade in

Ha en trevlig helg själv
Mvh
Malin

 
Ingen bild

Pelle

26 juli 2013 21:44

Oj missade ditt svar helt, ber om ursäkt.

Det var så lite så.
Nej det har jag inte, är "för ung" för det. Men har förstått att många har haft problem med det materialet och sen är det väll inte helt estetiskt. För det är väll det som är grå/silvrigt?

Hade du mycket amalgam tidigare eller?

Du har aldrig haft problem med plasten, för en del har problem med att det inte håller så länge...

Hoppas du får ännu en trevlig helg.
/Pelle

Malin wiper

29 juli 2013 22:45

Ingen fara Pelle. Kul att du tittar in. Jag har inte själv haft några problem med amalgan och inte heller plastfyllningar vad jag vet. Jag rätt mycket amalgan men nu har jag bara en fyllning som skall bytas.

Hoppas du haft en fin helg
Mvh
Malin

 
Ingen bild

Pelle

7 september 2013 11:42

Hej ännu en gång.

Hoppas att du fått tanden åtgärdad nu och att det gick smärtfritt och har fungerat bra? Och att hålet i plånboken inte blev allt för stort?

Så nu är hela munnen helt fri från amalgan eller?

Hoppas du haft ett bra slut på "sommaren".

Trevlig helg.
/Pelle

Malin wiper

8 september 2013 12:06

Hej Pelle!

Hoppas du haft en fin sommar själv. Jag tror inte att jag har några fler amalganfyllningar. Det gick på 1000 kr att byta fyllning och laga hålet. Hoppas du haft en fin sommar själv. Roligt att du tittar in till mig. Har du nån blogg, hemsida eller fb?.

Tack för din omtanke.

Ha en skön söndag
Mvh
Malin

 
Ingen bild

Pelle

10 september 2013 13:40

Hej på dig Malin.

Har själv ingen blogg, har inte riktigt den förmågan att skriva. Men facebook har jag väll.

Jo då sommaren kan man ju inte klaga på i år då det har varit bra väder.

Oj då var det nästan "överkomligt" det lät ju inte jättedyrt, är det någon privat tandläkare du har eller?
Hoppas du slapp allt för mycket borrning eller du kanske inte har så stora problem med att borra och hålla på i munnen?

Hoppas att du sluppit sådana dyrare ingrepp som kronor, rotfyllningar och bryggor än så länge.

Trevlig fortsättning på veckan och hoppas att sensommarvädret håller i sig ett litet tag till...
/Pelle

Malin wiper

10 september 2013 14:19

Hej Pelle!

Vad kul det är att du tittar in till mig. Vi har verkligen haft en härlig sommar och värmen fortsätter.

För 1000 kr så lagade dom tanden och bytte ut fyllningen. Jag har en privat tandläkare och tandhygenist. Jag har tur som inte har tandläkarskräck men då har man nåt annat istället ;)

Jag har har inte haft några hål i tänderna på 13 år men före det så har jag både lagat tänder och gjort rotfyllning.

Vädret kommer nog att hålla i sig ett tag

Ha det fint själv
Vad trevlig och snäll du är
Mvh
Malin

 
Ingen bild

Pelle

10 september 2013 14:48

Ja precis värmen fortsätter och det är skönt det, hoppas på att vi slipper allt för mycket regn i höst och snön låter vänta med att komma.

För det var väll en rätt stor fyllning för i din ungdom snålades det väll inte precis med amalganet.
Du kan rekommendera att gå till privat gentemot att gå till folktandvården?
Du går oftare till hygienisten än till tandläkaren, tandläkaren blir det "endast" om något måste göras?

Duktigt av dig att hålla bort "tandtrollen" så pass länge.
Du tillhör den generationen som har rätt så "fläckiga" röntgenplåtar av lagningar och liknande eller?

Är rotfyllning så pass hemskt som många säger?

Tycker själv inte att det är värdens roligaste att gå dit.

Hoppas jag inte är för nyfiken och frågvis.


Hoppas du har haft någorlunda väder i dag och haft möjlighet att vara ute i det.
/Pelle

Malin wiper

10 september 2013 15:18

Man får dra nytta av tekniken i den tid man lever i. Tandhygenisten säger att jag har jättebra tänder. Ja du varför skall man gå till tandläkaren när Tandhygenisten gör rent så bra? dom röntgar även tänderna numera så blir det nåt ser dom detta och skickar en vidare. Jag tycker inte att det är hemskt att rotfylla. Jag har kunnat promenera och det utan hjälpmedel ;))

Ha en fortsatt fin dag

 
Ingen bild

Pelle

12 september 2013 14:59

Ja precis helt rätt där. Sen är väll ett besök hos hygienisten för undersökning betydligt billigare än tandläkaren eller?

Mn undersökningarna blir väll lite omständigare om man har mycket fyllningar/lagningar i munnen väll?

Använder du eltandborste eller liknade eller blivit rekommenderad det av din hygienisten, så du vet om det är värt den kostnaden att investera i en sådan?

Oj låter som du inte har några obehag alls med tandläkare och besök där?

Hoppas veckan fortsatt bra även om vädret har blivit lite "sämre". Eller sämre och sämre det är väll en tolkningsfråga.

Ha en fortsatt bra dag.
/Pelle

Malin wiper

12 september 2013 17:08

Hygenisten är billigare. Eltandborste gör tänderna renare och håller trollen borta ;))

Jag har inga obehag och går till hygenisten en gång/år och det räcker.

Hoppas din vecka varit bra.

Ha en fin kväll
Mvh
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Av Malin wiper - Lördag 13 april 08:30

    I går behövde jag klippa mig lite och numera går jag hos Forumfrisören och är nöjd varje gång. Jag klippte mig 1,5 cm och lite mer uppklippt (etapper), sen var håret så tjockt så hon tunnade ur lite också. Jag har skrivit om dom förut i och ...

Av Malin wiper - Fredag 12 april 07:15

    I går 14.00 hade vi bjutit upp vår granne A-B på kaffe. Vi bjöd på Slåihop kaka med grädde och hallon på sidan om, morotskaka och hallongrottor. Vi hade jättetrevligt och vi har hur mycket som helst att prata om så det flyter verkligen på.   ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards