Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2010

Av Malin wiper - 24 juli 2010 08:05

  

 

Kolla så sliten bänken nere vid ån har blivit. Den var förut grönmålad men har fått stå ute sommar som vinter. Nu måste vi byta ut brädorna och lacka eller måla om den.  

 

  

 

Vi har köpt en ny bänk som är samma sort eftersom den är bekväm i ryggstödet och håller eftersom det är gjutjärn, enda skillnaden är att denna är grön och den andra var svart i järnet. Den var nedsatt med 100:- från 498:- till 398:-. Konstigt ändå för den gamla bänken som är exakt samma bänk kostade 300:-. Bänken skall inte stå nere vid ån utan på vänster sida om bron och ett litet bord framför och vår gröna parasoll. Vi sitter ändå mest under partytältet där vi har dom andra möblerna.           

 

         

 

Dessa möbler skall vi ta ner till ån istället och sätta vår röda parasoll i bordet. Dom har blivit så fula och blekta i aluminiumet så dom behöver målas men det orkar vi inte. Vi är egentligen ute efter en sån där möbelgrupp som man kan se på rastplatser med två bänkar med bord emellan som vi vill ha nere vid ån. Vi har sökt överallt för att hitta nåt sånt och det fanns för några år sedan att köpa.

 

           

 

Det är en sån här grupp jag vill ha med böjda järnrör som håller ihop hela gruppen. Vet inte om dom säljer till privatpersoner eller bara stora volymer till parker. Är det nån som vet vart man får tag på nåt liknande?.  

 

Av Malin wiper - 23 juli 2010 20:14

                    

 

Klicka här för att komma in på Paul McCartneys hemsida. Låten är från Bondfilmen "Live and let die" från 1973.             

 

Ha en fin kväll därute...  


Av Malin wiper - 23 juli 2010 17:59

  


Allt tar sån tid för mig just nu så jag får inte in så många inlägg. Vi har i alla fall varit till Jönköping och köpt födelsedagspresent till min mamma som fyller 87 år på torsdag nästa vecka. Vi tre syskon lägger ihop och köper nåt tillsammans. Vi är två systrar och en bror och jag är mellanbarnet. Brorsan är 3 år äldre än mig och syrran nästan 11 år yngre än mig. Vi skall åka till mamma när hon fyller år och då hoppas jag att min nacke har blivit ännu bättre av denna vilan och avslappningen. Det känns att det tar på mer att vara i storstan så vi blev inte så länge som vi brukade och gick inte in i några större varuhus. Jag fick tag på två fina jumprar åt mamma och sen köpter vi blommor och fikar lite gott när vi träffas.          

 

  

 

Vi åt sallad på Café Lakatos och Maria Lakatos sallad är nåt alldeles extra. Det är handskalade räkor och massor av grönsaker. Sen har hon både jordgubbar och en god jordgubbsvinäger i som gör anrättningen outstanding. Äggen var krämiga så det förslår och hennes majonnäs är inte den vanliga utan hon gör nån röra som är mycket godare. Det är så mycket sallad så jag kunde inte äta upp allt. Jag brukar inte äta bröd till maten men det gör min man men nu har han slutat.           

 

   

 

Hon hade gjot några riktigt läckra vaniljpannacottor som var mixade men förbjudna för oss...  

 

              

 

Läcker äggklyvare som ni hittar här   

 

Tack för era kommentarer. Tyvärr har jag inte hunnit kommentera i era bloggar i dag så det får jag göra i morgon. 

 

 

Av Malin wiper - 23 juli 2010 08:46

      

 

Klicka här för att komma in på Glass Tigers hemsida. Jag hörde denna grupp på WWR i går och visste inte alls vilka Glass Tigers var för några. Dom vann tre Juno Awards 1986 och två 1987. De erhöll också en nominering för en Grammy Award 1987. Efter 1993 tog bandet en längre paus. Dom återförenades igen 2003.

 

Glass Tiger är ett kanadensiskt band bildat 1983, i Newmarket, Ontario

 

            

 

Klicka här för att gå in på sidan där jag hittade denna glassbild. Undrar om gruppen äter mycket glass...  namnet förpliktar ju...   

 

 

   Jag önskar er alla en härlig fredag. Sköt om er...    

 


Av Malin wiper - 23 juli 2010 08:07

  


Klicka här för att komma in på Nydala Kyrkas hemsida


Blev inte klar med inläggen i går men jag kan inte skriva lika mång som förut eftersom jag inte kan sitta så länge vid datan. Här ser ni ett kyrkfönster på Nydala kyrka som ligger alldeles intill Nydala kloster som jag skrev om i går.

 

           

 

Så här ser kyrkan ut på utsidan. 

 

   

Det är finare inne än jag kan få fram på bild. Det är ljust och rätt färgstarkt.

 

  

 

Dom har fått till en fantastisk ljussättning på flera ställen i kyrkan och här ser man den stora fina orgeln som finns på en avsats och bakom en liten vit grind. Det är otroligt fina dekorationer överallt och jag tycker kyrkan är lit ovanlig.

 

   

Här är en av dekorationerna framför orgeln.

 

  

 

Här ser man fina målningar av instrument. Jag antar att det är nån slags läktare för körer eller annat.

 

   

Här är predrikstolen som var otroligt utsirad.       

 

 

Av Malin wiper - 22 juli 2010 13:15

  


Häromdan såg jag filmen "Up In The Air". filmen är en dramakomedi men känns mer som drama. För regin står Jason Reitman och i rollerna ser vi bl.a George Clooney, Vera Farmiga och Jason Bateman.

 

             

 

HANDLINGEN


Ryan har länge varit helnöjd med sin sorgfria tillvaro, till stor del spenderad på flygplatser och hotell samt i hyrbilar över hela USA. Han kan bära med sig allt han behöver i en kabinväska, han är högstatusmedlem i varje existerande lojalitetsprogram för affärsresenärer och han är ytterst nära att nå sitt livs mål på 10 miljoner flygbonuspoäng – men trots allt detta har Ryan inte riktigt något att hålla fast vid.

 

        

 

 

När han faller för en sympatisk medresenär hotar Ryans chef, inspirerad av en ung effektivitetsexpert, med att kalla hem honom för gott. Ställd inför den skrämmande, men samtidigt rätt lockande, tanken på att permanent markplaceras börjar Ryan fundera över vad det skulle innebära att faktiskt ha ett hem.

  

RECENSION

Filmen är höjd till skyarna men jag tycker inte att den är ett sånt mästerverk. Ändå är filmen sevärd och George Clooney passar bra som den lite kalla typ han spelar. Ibland glimmar det till men i nästa minut så tappar den lite energi. Den är lite lågmäld och tråkig emellanåt och handlingen går långsamt framåt. Det fattas nån krydda i filmen som det är svårt att sätta fingret på. Det var i alla fall ett överraskande slut som man inte väntat sig och sen ebbade liksom filmen ut i intet...... Jag tycker dom andra skådespelarna var bättre än George Clooney. Den gamla skådisen Sam Elliott var också med på ett hörn som flygkapten

           

Av mig får inte filmen mer än 3 filmklappar av 5 möjliga.

        

Jag har en bloggvän som är flygvärdinna och det är intressant att gå in och läsa hennes blogg. Klicka här för att gå in och kolla bloggen som heter "snurra du min värld"

    

Hittade denna bild på en flygvärdinna från 50-talet här  

Av Malin wiper - 22 juli 2010 09:02

  


Så här ser Nydala kloster ut och bakom tornar kyrkan upp sig. 

 

  

 

Så här ser klosterkyrkan ut inuti. Det luktade som av kära inne i kyrkan och golvet var av rödaktig sten. Sen en liten predrikstol till höger längst fram. Den var ganska spartansk och avskalad.

 

              

Så här såg fönstren ut i klostret. Texten på bilden blev lite väl stor...  

 

   

 

Sen var det dags att besöka den lilla klosterträdgården.   

 

 

 

   

 

Den här trappan leder ner till trädgården.

 

   

 

Så här liten är den men väldigt välskött. Två kvinnor jobbade för fullt med växterna. 

 

   

 

Här ytterligare en växt som dom odlade där men jag glömde att se efter vad den heter.

 

   

 

u önskar jag er alla en fartfylld dag. Här har vi lite mörka moln och det är tryckande varmt.

 

  

 

På parkeringen utanför klostret så fanns denna läckra motorcykel att vila ögonen på.

 

Av Malin wiper - 22 juli 2010 08:20

  

 

Jag fick akuta magbesvär i går eftermiddag och det berodde nog på att jag slutade med Losec som har en bra inverkan på IBS mage. Jag har försökt förut utan att lyckas och det är ingen idé att gå till läkaren för jag har gått igenom alla undersökningar och inget fel hittas och då har man IBS tydligen. Fick gå och lägga mig efter vår utflykt. Min man fick göra en snabbutryckning till Apoteket och sen tog jag två stycken och magen lugnade ner sig och i dag är jag mycket bättre. Jag är dessutom lite ledsen och stressad av att jag måst säga nej till folk som skulle komma hit och hälsa på och sånt kan utlösa IBS också. När jag skulle gå ut på datan så var allt utslaget och min man har undersökt men hittar inget fel hos oss så vi skall ringa bredbandsbolaget. Tack och lov så köpte min man för ett tag sen ett mobilt bredband som vi nu kopplat in på min data tillfälligt. 

  

 

Tack för era härliga kommentarer som jag snarast skall svara på. Vi åkte ut till den finaste i vårt tycke badstranden i går, den som var långgrund och har en underbar sandbotten.

 

  

 

Som ni ser så var det lite folk där två stycken längre ut i vattnet och en liten flicka lekande på stranden. Det stod två bilar där när vi kom och sen kom två till. Vi satt oss ner och fikade som vanligt och bara insöp atmosfären och bara njöt. Vi var där ett bra tag men vi badade inte för jag har inte haft en baddräkt på många år och om jag skall bada så måste jag köpa en som är minst tre storlekar större. Vet inte om jag vill bada men det känns lite lockande.

 

  

 

Innan vi åkte till badet så var vi till minuten för att ta ut lite pengar och då stod denna tjusiga bil på gatan bredvid och jag fick lov att fota den. Tyvärr glömde jag att fota bilen framifrån. Det är en Morgan från 1962

 

  

 

Sen dök en traktor upp som körde in på badplatsen med två stora dunkar med 

 

  

 

Det visade sig att han skulle vattna gräsmattan som tydligen var rätt nysådd. Eftersom det är en kommunal badstrand så blir den bättre omskött och deras omklädningsrum och toalett är i toppskick.       

 

  

 

Sen åkte vi vidare för vi hade tänkt åka tillbaka till Nydala för att besöka klostret och kyrkan som ligger bredvid Cafeét som jag skrev om för några dagar sen. Helt plötsligt så dök det upp en liten utsiktsplats alldeles bredvid den lilla smala vägen. Där kunde man sitta och njuta av fika och utsikt och bordet var helt i sten.

 

  

 

Det satt en skylt på en av stenarna så man kunde läsa historiken över utsiktsplatsen.

 

  

 

Ett exempel på utsikten som var svindlande vacker men går inte att förverkliga på bild helt.  

 

  

 

Man in black....  . Min man var helt svartklädd och med svarta solglasögon så såg han ut att komma från filmen "Men in black" fast i en softare och vardagligare version för dom har ju svarta kostymer på sig...  

Men in Black är en amerikansk sci-fi-film från 1997

 

  

 

Sen åkte vi förbi ett fält som var full av rallarrosor och ännu mer än bilden visade. Det var otroligt fint. Jag får dela upp inläggen lite så jag återkommer med nästa snart. 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards