Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 4 februari 2022

Don Partridge gatumusikant mm, Volvo 480 ES och ett arbetsrelaterat minne

Av Malin wiper - 4 februari 2022 13:30

        

Don Partridge med Rosie. Jag har sett Don live i Göteborg då han var gatumusikant. Han spelade även på gatorna i både Stockholm och andra städer i sverige. Det var en upplevelse men jag är så sur på mig själv för att jag inte hade ett autografblock med mig. Att fota var inte så vanligt då och det var rätt dyrt att framkalla bilder. Jag tyckte han var helt otrolig som gatumusiker då jag stod där framför honom som alla andra och bara njöt och tyckte det var häftigt. Tiden vi lever i nu är nog den tråkigaste jag varit med om. Tänk när städerna riktigt sjöd av gatumusik och annan underhållning. Det var tider det.

 

                                            

Order music 

Don Partridge var en internationellt känd brittisk folkpopsångare och gatumusikant, som kom etta på Tio i topp 1968 med låten Blue Eyes. Dom turnerade runtom i Eruropa och låg på flera hitlistor. Han hade även en hit med "Rosie", men lämnade i början av 70-talet det glamorösa internationella popstjärnelivet och började åter spela på gatorna och det var då jag såg honom. Det som var spännande var att han spelade samtidigt på flera instrument såsom munspel, trummor, gitarr och han sjöng bra också. I några år på 70-talet var han bosatt i Stockholm. Han var verkligen en färgstark gatumusikant som ofta syntes på Sergelgatans stråk. 

 

                             

Expert 

Han blev senare även skälet till en ny lag, "lex Partridge", skrevs, vilken gav gatumusiker rätt att spela på gator och torg i Sverige. Under 1970-talet spelade han även på den kända Puben Briggen i Trosa, där många både svenska och utländska artister spelade. Don Partridge hade fans i alla åldersgrupper och har sedan gått till den internationella pop-historien. Don gifte sig i Sverige och fick även även barn. Han gifte sig tre gånger och efterlämnade fyra döttrar och två söner. Don Partridge dog 2010 68 år gammal

 

         

Don Partridge med Blue Eyes. Klicka här för att se honom i ett klipp från 1998 på Cityterminalen i Stockholm

 

  Sveriges Radio

 

 

Jag såg en Volvo VOLVO 480 ES från 1994. Denna bil är en liten sportcoupé av Volvo i Nederländerna och som presenterades på Genévesalongen 1985 och var den första serietillverkade Volvon med framhjulsdrift. Första årsmodellen kom aldrig till Sverige där den första årsmodellen blev 1987. Året därpå kom Turbomodellen

 

Klicka här för att läsa mer om denna modell i Volvo car Sverige AB. Klicka här för att se ett klipp på bilen  

 

 

Så här ser den ut från sidan

 

  

Detta kunde jag inte låta bli att fotografera. Motivlackerad med texten: Gatans Bitch

 

I dag på morgonen blev promenaden bara 4,61 km på grund av den jobbiga halkan som tröttade ut oss fullständigt. Nu regnar det för fullt och är grått och trist så det gäller att liva upp oss lite inför helgen. Vi skall städa lite i dag och stryka lite löpare men sen blir det ytterligare en promena. Nu ser vi fram emot att kunna bjuda hem min son så småningom för övernattning. Sen blir det svågerns tur. Ha nu en skön fredag mina härliga besökare. Tack för era kommentarer

 

                                                    

Clipart Library 

Klicka här för att läsa nåt nytt knäppt som dom pådylat oss äldre. Generalisering på hög nivå och som alla andra människor i samhället så är vi olika och ingen ihopklumpad massa. Jag kom ihåg då jag arbetade på en arbetsterapi i ett servicehus. Då skulle dom äldre ner till gudstjänst på söndagarna men alla var ju inte religiösa och hade aldrig varit. Det störde mig så jag frågade en kvinna om hon ville ner till samlingslokalen. Hon sa nej och jag frågade vad hon istället ville göra  och då sa hon: Kan vi inte sätta oss ner och lyssna till musik för jag har en en samling vinyl LP skivor med Elvis Presley. Jag tyckte det var en bra idé och satt på en skiva på hennes skivspelare och sen satt vi där och lyssnade och pratade om musik. På den tiden var vi mer personal och kunde hitta på mer roligt för dom boende. Hon blev superglad. Det glömmer jag aldrig

 

#Don #Rosie #Briggen #Volvo #Bitch #Generalisering #Elvis

 
 
Veiken

Veiken

4 februari 2022 16:44

Don Partridge har jag sett på Göteborgs gator, stannat och lyssnat!
Om jag kommer till äldreboende och dom ska ha mig till en gudstjänst, så flyttar jag!
Visst var det väl i Gent som man tillverkade vissa VOLVO- modeller?
Det är inte roligt med halka. Det gäller att hålla sig på benen!
Kramar

http://https://www.veiken.se

Malin wiper

4 februari 2022 16:48

Då har vi upplevt samma sak, så kul. Jag bodde ju i Göteborg sammanlagt 10 år.

Härligt skrivet av dig ang gudstjänst ;) nu fick jag mig ett gott skratt av din spontanitet. Så känner jag också, då flyttar jag ;)

Det var tydligen i Gent. Här kommer en länk

https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/photos/226649/volvo-cars-manufacturing-plant-in-ghent

Håller med om halkan men nu när vi var ute för andra gången så har det blivit varmare och det regnar så det gick lättare att gå nu

Ha en fin kväll
kram från Malin

 
Ingen bild

Gunilla

4 februari 2022 17:02

Så skönt att få lyssna på Elvis än gå på gudstjänst när man inte ligger åt det hållet. Tänk förr i tiden då pigor och drängar måste sitta i kyrkbänken i stället för att få den vila dom behövde.
Håller med om gudstjänst då går jag också ut och lyssnar på varför inte Don Patridge som var bra.
På tal om att prata med folk, när jag var för många år sedan i affären står en kvinna framför mig som köpt en hel hög med hundmat och jag sa oj vad mycket gott vovven skall få.Vi började prata och på den vägen blev det för hon bjöd hem mig för det var så trevligt att prata med mig.
Hej igen!
Kram!

Malin wiper

4 februari 2022 17:17

Håller verkligen med dig. Ja du den tiden är jag glad att jag slapp leva i ;). Don Partridge var verkligen en bra musiker. Han är saknad

Vilken kul upplevelse du hade som sen blev vänskap och jag förstår den kvinnan för du är jättetrevlig.

Ha en fin kväll
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards