Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 1 februari 2021

Min pappa Marianne film från 2020 och en skrämmande värld

Av Malin wiper - 1 februari 2021 11:30



                                    

 

Jag har sett filmen Min pappa Marianne som är ett drama, komedi från 2020 i regi av Mårten Klingberg. I rollerna ser vi: Rolf Lassgård. Hedda Stiernstedt, Lena Endre, Klas Wiljegård mfl 


Handlingen


Efter att ha brutit upp med pojkvännen återvänder Hanna, 28, till Alingsås för ett vikariat på lokalnyheterna. När hennes älskade pappa, prästen med det stora skägget, avslöjar att han egentligen vill vara Marianne vänds Hannas värld upp och ner. Men för pappa Marianne finns ingen återvändo, hon måste äntligen få vara den hon är. Det blir en omtumlande resa för Hanna som inte kände vare sig själv eller sin pappa så väl som hon trodde.

 

                                    

                                                                             Skeie 

 

Recension

 

Jag såg filmen på Youtube genom att hyra den för 29 kr. Köper man filmen så kostar den 179 kr. Jag har gjort så förut några gånger. Filmen var jättebra och alla spelade sina rollkaraktärer med den äran men Rolf Lassgård gjorde en strålande insats och kunde leva sig in i situationen så bra så jag häpnade. Fast han gjorde ju en strålande prestation även i filmen En man som heter Ove. Filmen var rörande, gripande och även lite feelgood. Den känns även väldigt verklig eftersom många fortfarande inte kan få vara sig själva. Vi har nu år 2021 och allt vi byggt upp börjar krackelera i och med mer hat, mobbning och våld. Jag tycker detta är en viktig film. Jag tycker filmen är för kort i och med en utdragen början och sen blev det ett crescendo på slutet.  Klicka här för att läsa lite mer om filmen

 

Jag ger filmen 4 handväskor i betyg av 5 möjliga

 

         


        

Trailern till filmen


I dag har vi första februari och vi är fortfarande i en pandemi som inte vill släppa sitt tag. Det känns hela tiden som man är med i en katastroffilm och vi har ju så mycket mer som måste åtgärdas i och med klimatförändringarna, kolkraftverk, skövlingen av regnskogen, fattigdom, orättvisor mm. Jag känner inte igen världen och dessutom sprider sig hat i och med främlingsfientliga partier som även vill ha tillbaka kvinnan till spisen och många andra försämringar. Alla kommer vi från människosläktet så jag förstår inte varför det finns så mycket ondska när vi hade kunnat ha det så bra.

 

               animated-taxi-image-0004                                      animated-taxi-image-0004 

     

 I morse åkte min man in med sjuktransport till Västerås sjukhus för en ögonbottensundersökning. I och med att han har diabetes så blir han kallad varannat år. Efter det så skall han beställa tid hos optiker för nya glasögon i och med att hans har gått sönder. Jag har själv tagit en lång promenad på morgonen än om det är över 13 grader minus så ville jag ändå ut. Det är vindstilla, soligt och sanslöst vackert men nu vill jag ändå ha vår. Sköt om er och ha en fin första februari

 

 #Marianne #Mårten #Sjuktransport

 
 
Ingen bild

Gunilla

1 februari 2021 13:18

Vilka öden det finns tänk om folk fick vara som de är utan att andra skall bestämma hur de skall leva. Har kanalen så får titta på den, har hört berättelsen från hen själv.Är glad att ha kanalerna fast jag inte ville, men sonen betalade betalade både Netflix och Youtube så då var det till att titta och han hade rätt så mycket jag har sett.
Skönt maken gjort ögonundersökningen och få nya glasögon.
Mycket som man oroas sig för man måste hitta på roliga saker så man inte blir knäpp.
Kram från mig endast -8 grader nu i natt -16 grader.
Varm kram!

Malin wiper

1 februari 2021 13:56

Håller verkligen med dig. Bättre att dom förfasar sig över krig och annat elände.

Jag har haft Netflix ett tag men har gått ur nu för jag skall kolla en serie som min son tipsat om på Disney channel.

Ja du det är skönt att min man nu är klar med ögonbottensundersökningen. Nu skall han bara vänta på svar.

Du har så rätt så i att man måste hitta på nåt roligt emellanåt.

Då har vi ungefär lika kallt.

Ha nu en skön början på veckan
kram

 
Amisa

Amisa

3 februari 2021 21:55

Jag har hört talas om den här filmen, men inte sett den ännu. Den bygger på en sann historia om prästen Åke som ändrade identitet och blev Ann-Christine. Jag vill gärna också se den då den dyker upp. Synd att den hade premiär lagom till att Coronan bröt ut, det är en film med ett viktigt budskap!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

Malin wiper

4 februari 2021 07:45

Det lästa jag om också men fick inte in i filminlägget. Den har verkligen ett viktigt budskap

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards