Öppen Ridå

Alla inlägg den 22 april 2020

Av Malin wiper - 22 april 2020 15:15


 

Hallstahammars Livs köpte vi en ost i burk som ligger i saltlake. Man skivar den i 2-3 mm tjocka skivor och sen lägger man dom i lite vatten som är mer än ljummet i ca 15 minuter så dom saltar av sig. 

 

Burken som ostarna ligger i är rätt stor och det räcker länge och är hållbart. Burken kosta 99 kr. Märket är Basimo Msarra Ost 1,3 kg. Man kan även kalla den stekost och den kommer från medelhavsområdet


 

Vi åt osten på bröd. Först lägger man på färsk skivad gurka

 

               animated-vegetable-image-0019                                   animated-vegetable-image-0019 

 

Efter det så lägger man på osten ovanpå gurkan


  

Vill man sen så kan man lägga på lite tomater ovanpå osten

 

                 animated-tomato-image-0019               animated-tomato-image-0019                animated-tomato-image-0019 

 

Efter det smular man torkad mynta ovanpå. Det smakar lite syrlig nötig smak, väldigt fräscht. Mjukare än Halloumi hur gott som helst. Man kan även försiktigt steka osten på svag värme efter att den saltas av. Den går  även att riva  och krydda med  torkad mynta, svartpeppar och tomater. Vill man så kan man även stänka på lite olja. Den går också att ha som tilltugg till bröd, eller att göra sallad av

 

                                  


                                                        Ostrivare i valnöt från Kemproffsen 

 

Vi fick hem matvaror från ICA Matkassen i går men mina kornmo kex saknades som jag beställt 4 förpackningar av. Därför måste vi ändå gå ner tidigt till butiken en morgon för att köpa dom. Fast det är ingen katastrof utan det är sånt som händer. Dom har mycket att göra nu. Jag äter dom på morgonen med skivad banan och det gör att jag får igång magen. Nu får jag istället äta av min mans hårdbröd tills jag fått hem detta. Det är FRG som levererar maten och dom är supertrevliga. Dom har extrapris på Corona öl som är en av mina favoritöl sorter. Tyvärr så går det dåligt för ölsorten och det beror på namnet..  

 

       

Vi har nu varit ute i flera timmar och promenerat ca 3 km. Vi hade kaffe och smörgås med oss. Det känns mer sommar än vår och det är magiskt vackert ute. Det känns som folk vaknat till liv men det är en viss sordin på det hela och en dämpad lugn stämning. Det är som vi andas en annan luft. Jag har tagit massor av bilder men dom kommer i andra inlägg. I morgon har vi hyrt elbilen i 5 timmar för till helgen skall det blir sämre väder. Nu önskar jag er en fortsatt fin dag

 

      

Endast 6 år gammal flicka spelar och sjunger Fly me too the moon. Så finstämt och vackert, så vad månde bliva

 


#Livs #Stekost #Mynta #Corona #Promenerat #Moon

Av Malin wiper - 22 april 2020 08:00

 

I går dök jag på denna Plymouth Beleveders V8 från 1964. Jag fick en limousinkänsla för det var en extra lång version

 

      

Det här paret är suveräna på att dansa . Dom heter Bianca & Nils


 

Alltid kul att dyka på gamla tjusiga bilar och nu är det den tiden då folk tar ut sina sköna juveler. 

 

 

tradera


 

Den var mycket snyggare i verkligheten för nu stod den i gassande sol så det går ju bara att ta bort från solen men det var så kraftigt ljus.


  

Klicka här för att se en läcker bil jag fotade 2016. Klicka här för att komma in på ett inlägg och se när vi besökte 56:ans Café i Krylbo. Klicka här för att se min sons Gulf-tröjor och lite annat. Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2016 då vi var till Molidens Nostalgimack. Det stället saknar jag verkligen att kunna åka förbi för det gjorde vi ofta då vi åkte från Vaggeryd till Jönköping. Klicka här för att se några volkswagenbussar jag fotat sommaren 2016


Min man ropade att han såg en Mazda sportbil i knallrött. Den är från 2015 och stod där och pockade på uppmärksamhet

 

                


                             HardTuned

         

Humöret höjs ju några grader när man tittar upp mot balkonger. Det börjar dyka upp både lite blomlådor och parasoller. Vi har haft många parasoller genom åren men vi har aldrig tagit med oss nåt. Nu har man blivit en sån där gamling som säger: det var bättre förr..  Det var i alla fall mer spontan musik på gator och torg och även musik på en del cafeér. Nu är det shopping som är det stora nöjet känns det som. Det dök alltid upp nåt som var spännade. Fast i lite större städer så har dom säkert kvar lite av detta men i uppdaterad  form. Jag tycker det är läckert med mänskliga statyer och även flasch mob, så det finns nåt i alla fall.

 

Klicka här för att se en levande staty som ser tecknad ut. Klicka här för att se en höjdare. Hur kan han vara still så länge?

 

     

   

Det blev ingen utflykt i går men däremot promenader. Vi får se hur det blir i dag för i går var vi båda så trötta efter jobbiga drömmar vi båda haft under natten. Det är så skönt att inte behöva vara ensam i denna tid utan ha en partner att luta sig mot. Nu är det onsdag redan och vi får se vad denna dag bjuder på. Sköt om er och njut i det lilla


#Plymouth #Bianca #Mazda #Parasoller 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards