Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2019

Av Malin wiper - 21 april 2019 12:00


      

Min man fotade för min räkning på Kanalcafeets konstutställning gällande Konst & Kulturrundan Kolbäcksådalen. Bilderna blev inte så bra men jag sätter in dom ändå. Ovan två konstnärer och en smyckedesigner. Min man berättade sen att det var fler konstnärer representerade men dom var inte där just då

 

Längst till vänster på bilden Gunilla Blomér, till höger Jeanette Andersson och i mitten Ragnhild Björnström (RB).                                 


                                                                              

 

Vet inte vem av konstnärerna som skapat denna tavla för det kom inte med nåt namn bara RB

 

 

Jeanette Andersson ha skapat denna fantastiska målning som bör ses live. Hittade inte henne på nätet men min man fick ett visitkort där hennes telefonnummer står 070-2785409


 

Konstverket "4 elefanter" är skapat av Gunilla Blomér". Den är i grafik och kostar 600 kr              

 

 

Detta är en akvarell som heter "höstnypon" för 1500 kr. Konstnären heter Inger Lundberg. Tyvärr en massa blänk i glaset. Alla konstnärerna är skickliga

 

 

Ytterligare ett verk av Inger Lundberg. Det går under namnet "Strandad"

 

                        



 

Denna är också skapat av Gunilla Blomér och går under namnet "Spegling" och är en grafik som kostar 1.500 kr. Denna gillar jag till tusen


 

Ännu en med Gunilla Blomér och den heter "Slottsgatan" och är acryl + foto för 2.100 kr


 

Gunilla Blomér har skapat detta konstverk. Det går under namnet "Strömmar" och kostar 2.100 kr


 

Silver by Titti. Min man fotade även lite av hennes smycken. Dom längst till vänster nedre hyllan tycker jag var supersnygga och lite min stil 


 

Mr T fotade även lite av hennes tidlösa halsband.                                                      


 

Massor av ringar men han fotade inte nån på nära håll så jag hade ingen kontroll. Njut nu av den fortsatta vårvärmen gott folk och sköt om er. Kram från Malin 

                                          

         

Scarborough Fair (guitar, cello duo) Simon & Garfunkel cover. Vackert och finstämt   


#Kulturrundan #Konstnärer #Silver #Scarborough

Av Malin wiper - 21 april 2019 08:00

 

I går promenerade vi ner till Kanalcafeet Skantzen för att först ta en fika och sen tittar runt på konstutställningen. Detta är baksidan av cafét där dom också har utemöbler av många slag. Det gick inte att fota husets framsida på grund av solens läge                        


 

En av uteplatserna som passar ypperligt om man är ett gäng som skall fika ihop


  

Ett av uteplatserna på framsidan det finns flera olika sorter            


 

När man sen går upp för trappen till Cafét så har dom pyntat så fint på ledstången. Guldiga burker med påskblommor


 

Den mäktiga fina cafédisken där det finns mycket att välja på, Trevligt bemötande och glada ansikten möts man av.                   


 

Vi valde varsin lagomt stor räksmörgås som var en av dom godaste vi ätit. Så fräsch med en jättebra dressing som var mild men ändå smakrik och gick fantastiskt bra ihop med dom goda räkorna. Gillar även att det var en tunn tekaka under som var jättegod och passande. Vi satt oss inne mellan två tavelväggar där två kvinnliga konstnärer ställt ut. Den tredje kvinnan var silversmed så det fanns smycken också där. Jag tänkte fota allt efter att vi fikat klart

 

                                     


                                                                                 Floryd

 

Den gulliga glada tjejen i kassan lät mig fota deras fantasifulla kakor och godbitar. Jag tror att hon även var kock/bagare. Kolla in dessa läckra kakor med godsaker på toppen


 

Lite fler godbitar som såg frestande, roliga och påskiga ut


 

Pyntade (pimpade) dammsugare, så lekfullt och fantasifullt


 

En pyntad cykel står där lutad framför uteplatsens inhängnad. Efter att vi fikat så skulle jag fota konst och prata med konstnärerna men jag fick avstå på grund av att det snurrade till i huvudet. Fick ett yrselanfall och det är på grund av nacken. Har tagit snedsteg några dagar och haft lindrigare yrsel och jag tror det är sängen som är banditen. Min nackskada gillar inte dessa madrasser än om vi försökt förbättra lite. Jag fick gå ut och sätta mig i en möbelgrupp och min man fotade åt mig istället. Jag gjorde avslappningsövningar och försökte fokusera så att jag skulle kunna ta mig hem sen med hjälp av min man.

 

Bilder från utställningen kommer i nästa inlägg. Väl hemma sen la jag icepåse på nacken i en krage som min man sytt och efter ett tag blev jag bättre.              

 

 

Ena kortsidan av huset. Hade jag inte blivit yr så hade jag fotat mer från insidan för det är väldigt snyggt möblerat i olika möbelgrupper. Vi vaknade redan 06.00 i dag och efter bara en stund så visade sig solen igen. Vi skall bära hem lite saker till vår lägenhet eftersom vi bara skall bo här några dagar till. Vi har ju ingen bil nu och både micro och symaskin skall hem plus stolar och datorbord mm. Sen är det städningen kvar som vi får ta ett rum i taget. Det är bra att jag vaknar tidigt för det är ju så segt att få in bilder så jag får sitta dubbelt så länge som vanligt och det kan även vara det som gör att nacken blivit sämre     


 

Nu önskar jag er en njutningsfull påsksöndag i vårt vår/sommarväder..animated-easter-egg-image-0059


      

Taimane med "Wicked Game" så vackert. Taimane är en amerikansk ukulele virtuos och kompositör. Hon föddes i Honolulu, hawaii och hennes mor är samoansk och hennes far amerikan. Taimane började spela ukulele vid fem års ålder. Hon upptäcktes av den legendariska musikern Don Ho vid 13 års ålder och studerade under Jake Shimabukuro som tonåring 



#Kanalcafeet #Uteplatserna #Guldiga #Räksmörgås #Kakor #Cykel #Yrsel #Taimane

Av Malin wiper - 20 april 2019 15:30


 

I dag kändes det mer som sommar än vår så vi fick ta av oss jackorna till slut. Här står jag på en brygga nere vid Skantzsjön dit vi promenerade i dag. Vi gick sammanlagt 5 km och vi både fikade och tittade på en del konstutställningar "Konst & Kulturrundan" men dom bilderna är inte klara än så jag fixade lite fågelbilder jag fotat från sjön som jag nu fick klara. Jag har fotat som en galning så jag hade över 300 bilder i min kamera. Har fått sortera bort massor

 

                    

 

    

  


 

       

Snyggt klipp på skrattmåsar som jag hittade på Youtube


  

  

      

       

Metronomy The Lock. Metronomy är en engelsk elektronisk musikgrupp som bildades 1999.


 

Nu tar vi det bara lugnt och plockar ihop lite saker som vi skall ta tillbaka till vår lägenhet. Vi hoppas få flytta hem på onsdag och därför måste vi bära tillbaka så mycket som möjligt så vi kan städa ur denna lägenhet.

 

              Jag önskar er en fortsatt fin påskafton..animated-chicken-image-0016



#Skantzrnssjön #Fågelsvit #Metronomy

Av Malin wiper - 20 april 2019 08:15

 

Hej på er!. Hoppas ni har en fin påsk hittills och att ni njuter av det vackra vädret som håller i sig. Vi vaknade redan 06.00 och var pigga så detta blir nog en bra dag. 

 

 

I går då vi var nere i centrum så fick jag se vad arbetsfordonet jag fotade för några dagar sen skulle användas till. Här ser man den i arbete framför huset som skall förvandlas till bostäder

 

 

Skopan fraktar ner skräp så det slipps slängas ner på marken

 

  

En liten närbild på dom som arbetar på taket. 

 

  

Roliga äggkoppar och saltkar jag såg på Västmanlands Läns museums butik

 

               animated-egg-image-0069                  animated-egg-image-0069                   animated-egg-image-0069                 animated-egg-image-0069

 

 

Även ett ägg med fjädrar bakom. Vi var in på Västmanlands Läns Museum en dag men den utställningen dom hade var vi på förut och jag hade besvär med ländryggen så vi går dit igen en annan gång

 

  Museet 

 

 

Vi gick förbi detta Global Interiör & Konditori i Västerås en dag och där har vi fikat några gånger genom åren då vi hälsat på min son och svåger. Figuren till höger är deras kännetecken och den brukar stå på olika ställen och nu är den placerad utomhus

 

     

Eftersom skulpturen har hatt på sig så valde jag denna låt som man också får "hattfeeling" av. Ted Gärdestad med Chapeau Claque 

 

 

Nu hade dom satt en karnevalmask på skulpturen och det såg så festligt ut. På nedre botten har dom en Skivbörsen som vi varit inne på och köpt några vinyl LP skivor för ett antal år sedan. Den är en höjdare som måste ses live

 

Klicka här för att se när vi var dit och fikade 19 mars 2017. Klicka här för att komma in på ett inlägg ang Skivbörsen en trappa ner dit vi var i mars 2017         

         

 

 

En bild jag tog 13 maj 2017 från en annan vinkel. Nu skall vi göra oss iordning för att promenera ner till Skantzen och uppleva lite mer av Kulturrundan. 

 

Tack för att ni tittar in kära ni. Ha en skön och eggande påsk  animated-egg-image-0003

 

 

#Arbetsfordonet #Äggkoppar #Global #Ted #Skulpturen

Av Malin wiper - 19 april 2019 14:30


          

Vi tog en promenad in till centrum och gick omkring innan vi besökte Kulturhuset som har fotoutställning i och med Kulturrunda. Vädret är helt underbart och det sveper över lite fläktande vindar. 

 

                            


                                                                       Vad är den värd 


När vi sen gick upp för Naturfotografiskas trapp så var det första vi blev visade till en liten biografhörna där dom tre fotokonstnärerna presenterade sig och berättade om deras olika tekniker. En trevlig och färgstark kvinna välkomnade besökarna.

 

Dom tre fotokonstnärerna som var representerade var: Pål Hermansen, Mats Andersson och Erik Malm                  

 

Här följer några bilder från utställningen som jag lyckades få till så gott det gick i fotoprogrammet för dom blev helt brungula i min kamera av ljuset:

 

  

Denna utställning skall ses live för den är fantastisk och dom är otroligt skickliga fotografer alla tre männen. Dom har sin egen stil och teknik och det är både foto och konst på hög nivå                    

 

 

Så häftigt!


 

Det här fotot är magiskt diffusa pigviner som träder fram och man måste titta ett tag för att se allt. Wow!

 

  

En stolt fågel i motljus, helt enkelt förtrollande

 

 

Dom här två lite diffusa fotona som verkligen ser ut som målningar stod jag länge och tittade på och hittade nya detaljer och kände massor av känslor

 

 

Ännu mer i en salig blandning och allt var så fint i uppsatt och belyst i konsthallen

 

   

Dessa måste ses live också för dom är helt fantastiska. Dom tre konstfotograferna har fotat sen barnsben och utvecklat sig hela tiden

 

      

Jag hittade ett klipp från Naturhistoriska som handlar om dessa tre konstnärer. Det är från Västmanlands Television. En presentation från denna utställning ang Konstrundan

 

 

Naturfotografiska butiken kryllar det av fantastisk fotoböcker. Vi vaknade trötta i dåg så jag var inte på hugget riktigt. Kom inte ens för mig att be att få fota kvinnan i receptionen och även fråga om hon var bas för stället

            

 

Innan vi gick därifrån så skrev vi i gästboken                                       


           

Bildspel i det lugna. Efter lunchen hade vi tänkt ta en promenad ned till Skantzen för att komma på andra utställningar mm. Tyvärr så är jag inte i nån bra form i dag för nacken är inte bra och jag har ont i öronen. Det kan blir så när man har en nackskada så vi ställde in men i morgon kan jag vara bättre och Konstrundan håller ju på tills 21 april

 

#Naturfotografiska #Utställning #Fotoböcker #Gästbok

Av Malin wiper - 19 april 2019 09:30


    

Hallå där! Hoppas ni alla har lika fint väder som hos oss. Solen är uppe tidigt och i går hade vi 18 grader varmt och vindstilla. Nu är det långfredag och då jag växte upp så var det den längsta och tråkigaste dagen på åren. Allt, precis allt var stäng så det kändes som man bara ville att dan skulle ta slut. Nu finns det hur mycket som helst att göra och det anordnar saker så folk kan mötas.

 

                                             

                                     Pysslandet 

 

I dag slås portarna upp för Konst & Kulturrundan Kolbäcksdalen. Den håller på från 19-21 april och den går av stapeln varje år. Första året vi bodde här så besökte vi alla ställen men förra året var jag dålig den tiden. Nu skall vi kolla igenom programbladet och besöka nåt av evenemangen. Vi köpte även tre tavlor av olika  konstnärer som ställde ut. Klicka här för att se ett av mina inlägg från konstrundan 2017 då vi befann oss på Hallstaparken. Klicka här för att komma in på ett inlägg och se två tavlor vi köpte och sen ramade in. Nu utan bil så kan vi inte besöka alla ställen utan vi tar dom som ligger närmast


 

Vi var till vår lägenhet i går och nu har det hänt saker. Tvättställ och badrumsskåp är på plats men inte belysningen på skåpet än, Ser att vi nu kan sätta ett skåp under tvättstället. När man tittar in i hela badrummet så får man en "hotellkänsla" och allt är placerat helt annorlunda än förut. Vi skall även få en sån där handukstorkare


 

Tvättställ med snygg vattenblandare

  

Toapappershållaren sitter på sidan om tvättstället och då går den inte att använda till toan för då måste man vara en ormmänniska. Därför skall vi ha den som en extra toapappersrulle att ta till. Vi har en toarullehållare som står på golvet och där ryms det 3-4 rullar nedtill så man slipper fylla på så ofta

 

                                  


                                                                                     Gyllenhaks Byggnadsvård  

Vi behöver inte sätta upp våra handukshängare för det ingår i renoveringen. Här en bredvid duschen och sen är det en vid tvättstället. Det är nog inte meningen att man skall börja borra i kaklet. 


 

Duschen är klar också med en skena upptill för duschdraperi. Mittemot duschen så skall tvättmaskinen stå


 

Det nya golvet är täckt med papp än så länge. Här sitter nu den vägghängda toalettstolen. För mig känns placeringen helt fel för den är alldeles för nära golvet. Har man minsta problem med rygg och knän så kanske man kommer ner men inte upp. Bäst hade varit med en skena som tar stolen i några högre lägen. I toaletten är nästan allt klart också och där finns en hög bekväm toalettstol

 

                                    

Ahlsell                  


 

Spolfunktionen och ovanför en servicelucka


 

Här ser man verkligen hur lågt stolen sitter. Min man är ju 1,86 lång så det blir ännu mer problem för honom. Det hade kanske gått om dom satt dit handtag. Förutom detta så ser allt jättebra ut 

 

Jag har en längre tid haft besvär med vissa funktioner här på bloggplatsen så allt tar mycket längre tid. Nu står det bara och rulla när man skall ta in bilder från mitt bildarkiv. När jag sen skall ha in bilderna i bloggen så laddas dom inte in därifrån heller utan man får vänta jättelänge. Det blir så påfrestande att blogga och nacken tar styrk då det tar dubbelt så lång tid att blogga. Det är ingen idé att mejla bloggplatsen för det händer inget så när vi kommer hem till vår lägenhet och fått ordning på allt så måste jag ha en reservblogg som jag kan länka till.  Jag lyckades få ihop ett inlägg men det tog tid och medans det rullade på så hann jag både borsta tänderna, klä på mig och sminka mig..  

 

Nu önskar jag er en händelserik och härlig långfredag   

 

      

Paris In the springtime Paper Moon. Dom har missat att skriva vem som sjunger i detta klipp. 

 

#Konst #Tvättställ #Dusch #Vägghängda #Paper

Av Malin wiper - 18 april 2019 17:30

 

Vi tog bussen in till Västerås och det första vi gjorde var att fika på Systrarna Ericsson Backeryshop & Cafeterai. Jag fick lov att fota en av dom gulliga bagarna när hon satt in en hel plåt med läckerheter. Jag fick även fota den andra personalen men jag glömde blixten så bilden gick inte att fixa till. Eftersom vi inte skall träffa nån i påskhelgen så kände vi att vi måste unna oss nåt. Vi bor ju i ersättningslägenhet och vi orkar inte heller ta bussen till min son så vi väntar tills vi kommit hem igen och fått ordning på vår lägenhet. Vi försöker bara härda ut nu den sista veckan. Min man promenerade bort till vår lägenhet i går och nu har det hänt grejer så jag var dit och fotade i dag

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg då vi var dit i mars. Klicka här för att se mer interiörbilder från cafét

 

                                                  animated-baker-image-0024 

 

Vi hade bara tänkt ta en smörgås var men eftersom det är påsk så unnade vi oss en liten gobit också. På godbitarna är det fransk maräng och inuti lemon curd och detta ihop blev så njutbart gott så vi blev helt tysta och bara njöt. Eftersom jag fått bort mitt sockersug så kan jag äta nåt sånt nån gång men inte alltid som förut. Godbiten var dessutom inte så söt. Min man tog en gårdagens baguett med brieort och avocado och den var jättefräsch och god sa min man. Jag själv tog ett bröd med ost och skinka och den smakade också jättebra

 

      

Myléne Farmer med Désenchantée Bercy. Hon är en kanadensisk-fransk sångerska, låtskrivare, skådespelare, författare och entreprenör. Myléne har sålt mer än 30 miljoner skivor i Frankrike och fjorton av hennes album har också nått nummer ett i Frankrike 

 

             

Här sitter jag och njuter

 

                                 


                                                                         The Grand Café

 

Fotade lite bakverk genom rutan och dessa är lite påskinspirerade

 

 

Denna läckerhet såg också fantastisk ut

 

 

Ytterligare två läckerheter..  

 

 

Här svämmar det över av grädde och vaniljkräm i en fantastisk bulle

 

 

Det var inte mycket med påskpynt i Västerås men denna helg är ju inte så lång. Toppen att dom inte använder fjädrar utan dessa är i ett lite gummerat material med små hål och på håll ser det ut som fjädrar 

 

    animated-easter-line-image-0046   

 

Passe une bonne soirée, betyder: ha en skön kväll på franska      

 

 

 #Systrarna #Maräng #Myléne #Bakverk #Påskpynt

Av Malin wiper - 18 april 2019 13:15

      

 

Som konsument utsätts jag för reklam varje dag. Marknadsföring som är informativ och seriös uppskattar jag. Jag vill kunna se vad som det annonseras om så jag kan välja att läsa vidare. Nya produkter och varor är det bara bra att man får kännedom om.

 

                          


Sättet att presentera marknadsföringen reagerar jag ofta på. Jobbiga, stylade bakgrunder och liten text eller knepigt teckensnitt tappar jag fort lusten för. Det rör sig om bara några få sekunder innan jag kopplar bort. Humor i reklamen är skojigt och lättsamt men steget är litet till att det blir plumpt och motverkar syftet.

 

                           

 

Jag klarar att få pappersreklam i brevlådan även om det blir mycket. Det går snabbt att gå igenom men att samma reklam dyker upp när jag surfar och nästan inte går att få bort gör mig arg. Marknadsförning som fungerar för mig är t.ex visitkort för det är litet och man får med sig telefonnummer, adresser, öppettider och ofta en websida man kan kolla på.

 

                                 


                                                                                                  Visitkort etui

 

Bildekaler livar upp när man är ute och kör och har ofta en humoristisk vinkel. Tjusiga banderoller kan vara ett trevligt inslag i gatumiljön och är ofta lätt att byta ut. Så kallade gatupratare gillar jag om de inte står ivägen så att man snubblar över dem. Man ser på långt håll att affären är öppen och får snabbt dagsaktuell information.

 

                         

 

Jag avskyr marknadsförning som inkräktar på min privata sfär. Ett exempel är telefonförsäljare som inte börjar med att berätta vad dom ringer om. Sist bytte jag elbolag bara för att den som ringde började med att berätta vem han ringde för. Reklam på hemsidor och bloggar kan vara extremt jobbiga när de dyker upp då man skall klicka på något. 

 

                      animated-easter-line-image-0024 

Vi kom nyss hem med bussen från Västerås. Det är riktig vår nu och vinterkläderna är ett minne blott. Ha en fortsatt fin påsk 

 

#Marknadsföring

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards