Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2019

Av Malin wiper - 14 april 2019 13:30

 

På förmiddagen promenerade vi ner till centrum för att handla mat och sen tog vi en tur runtomkring men på eftermiddagen så skall vi ut igen för vi måste gå några km varje dag. Det är sol men ingen riktig värme ute men jag gillar ju när det inte är för varmt. När jag såg denna gungställning så kände jag sån lust att få gunga men fick stoppa mig själv för jag vill ju inte riva hela ställningen..  

 

 

Trots alla skriverier om miljön så verkar det inte ha fastnat i vissa människors hjärnor. Jag blir ställd då jag ser allt skräp som slängs i både naturen, bostadsområden, runtom i samhällen. I min uppväxt så var det väldigt allvarligt om nån skräpade ner. Det pågick/pågår en ständig kampanj "Håll Sverige rent". Jag vägrar att plocka upp efter andra. Alla måste bidra till att vi får en värld som inte ser ut som en offentlig soptipp.

 

                                                


Sia 

   

 

Häromdan tog vi varsin cappuccino på Hallsta Café & Restaurang och skummet ovanpå är supergott

 

 

När man beställer in en ostsmörgås så får man en sån här höjdare som dessutom är nygrillad och supergod. Det blir inte dyrare än en liten ostsmörgås på andra ställen. Klicka här för att se när vi åt en sån första gången 

 

 

Siba öppnade glassfrysen när vi var där och det var många sorter att välja mellan. En av dom var helt ny och gick under namnet "morotskaka" så spännande. 

 

                                         


                                            Rhinestone  

        

  

Jag fick inte ihop fler bilder nu då vi inte åker omkring på samma sätt som förut. Jag avskyr att vara utan bil och nu längtar jag hem jättemycket. På onsdag är det bara en vecka kvar och jag räknar dagarna..  


  

Nu har vi ätit en god lunch och det är dags för en riktigt lång promenad och den går till ställverksbygget jag följt ett tag nu på Södra Nibble. Nu har det nog hänt en hel del för jag har inte varit dit på länge. Den promenaden är på ca 3 km. Hoppas ni alla har det bra och njuter av er söndag. 

 

     

Joan Baez min ungdomsidol och för alltid favorit. Här med låten Brothers In Arms. Den hade jag inne med Mark Knopfler häromdan. Joan Basez sjunger så vackert och magiskt så jag får gåshud. Jag ville vara Johan Baez när jag var ung och satt i mitt källarrum och spelade gitarr och sjöng men den rösten finns det bara en av. Jag hade långt mörkt hår precis som hon

 

#Promenerade #Miljön #Joan

Av Malin wiper - 14 april 2019 08:45

 

I går då vi tog en promenad i centrum så såg vi att det var nåt på gång i Garnstugan. Här står min man vid ingången och ytterligare en man var på väg in. Det visade sig att Inga-Lill driver stället hade ordnat en "Garnfest". Jag själv vill inte visa mig på bild för jag känner mig så obekväm med hur sista hårtoningen blev på håret blev. 

 

 

Så här såg det ut vid ingången. En del av alla uppstickade plagg var nu nedsatta med 70%. När jag sen tittade in genom rutan så såg jag att det var fullt med folk därinne så det kändes så festligt så vi kunde inte låta bli att gå in

 

 

Dom hade en tävling där man skulle gissa hur många kexchoklader det var i en burk. Vi gissade båda två och la i en lapp i burken bredvid

 

  

Så här såg det ut i den höga burken och min man och jag gissade olika antal så vi får se

 

  

Inga-Lill som driver Garnstugan hade sånt läckert nagellack som även passade ihop med garnet som låg där på sidan. Hon hjälpte en kund just då med att hitta ett mönster. Kul att hon anordnar en sån garnfest 

 

                   

 

 

Kunderna blev även bjuden på gott att vimmla med och även dricka till.

 

                                        


                                                                                         Redbubble 

 

Jag valde en sån läckerhet till höger som var jättegod. Min man tog en brödskiva med en röra som han tyckte var jättegod. 

 

  

En uppstickad västliknande polo med knappar i sidanorna

 

      

 

Allt detta var nedsatt med 70%. Mössor, tröjor, kassar, garn mm

 

                   animated-cat-image-0585               animated-cat-image-0585               animated-cat-image-0585

 

 

Uppstickade vantar och sockor i massor

 

 

Vad påhittigt att ha genomskinliga barnstövlar som förvaring för stickor mm

 

     

En musikgrupp med nament Yarn (garn) med låten It's all over now. Klicka här för att läsa en biografi över gruppen 

 

                                      


Fachion

 

Nu är det redan söndag och solen är framme och vi skall ta oss en promenad och sen städa i lägenheten. Hoppas ni får en vilsam och mysig söndag. Kram på er

 

 

#Garnstugan #Tävling #Nagellack #Läckerhet #Barnstövlar #Yarn 

Av Malin wiper - 13 april 2019 18:45

                    


 

Hos MatPiraten hittade vi vegetariska burgare som har känslan av kyckling och supergoda. Märket är Fry's Family Food made good. Dom går även att använda som vegetariska hamburgare i nåt gott hamburgerbröd med tillbehör. När man äter god vegetarisk mat så saknar man inte kött ett dugg. Dessa frysta burgare är 100% veganska och godkända av "Djurens rätt". 

 

Klicka här för att se deras veganska korvar. Klicka här för att se deras veggieburgare

 

                    animated-vegetable-image-0020                 animated-vegetable-image-0020                    animated-vegetable-image-0020

 

 

Först värmer vi dom i micron i 20 sek på vardera sida. Sen steker man dom på medelvärme 3+3 minuter. Då blir dom så fina som ovan. Det märkliga är att man får en känsla av att man äter kycklingburgare

 

                            

                                                           Kökets favoriter 

Klicka här för att se ett annat vegetariskt tips från mig i januari ang vegosnitzel som också är supergoda. Det finns så många bra vegetariska alternativ numera och sen kan man ju fixa mycket själv också från grunden. Klicka här för att få ett recept på morotsbiffar som är jättegoda. Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag visar ett recept på Rotfruktsplättar som är jättegoda

 

     

Min son mejlade över en teaser till  Star Wars Episode IX. Den har premiär i sverige 18 december 2019.  

 

animated-star-wars-image-0123



#MatPiraten #Fry's #Star 

Av Malin wiper - 13 april 2019 13:30

  

I dag har vi jättefint väder med strålande sol och ca 5 varmgrader och rätt vindstilla.. Det syns att samhället vaknar upp och börjar visa sitt våransikte ordentligt. Vi promenerade iväg till vår lägenhet för att se hur långt dom kommit. Stambytet är klart så nu håller dom på med badrum och toalett

 

                          


Duschmunstycke i form av en mikrofon från Partykungen


 

I badrummet har vi fått ett helt nytt fönster

 

     

Det är kaklat och klart på väggarna men golvet är inte fogat än utan skall torkas till först. Det jag vet är att på mitten där man ser pelaren till höger skall den vägghängda toalettstolen sitta. Golvet är grått men går åt det blå hållet och kaklet på väggarna är vita. Det fanns bara vitt, ljusgrått, mellangrått och mörkgrått att välja på. Dusch, tvättmaskin, toa och nytt badrumsskåp och tvättställ skall trängas i badrummet. Det är mellanstort badrum kan man säga. Andra sidan om toalettstolspelaren gick inte att få nån bra bild av


  

Detta är den lilla toaletten från hallen och där har dom också hunnit lägga golv men inte fogat än. Det är dessutom vitmålat på väggarna och vitt nytt kakel där tvättstället skall sitta. Både handfat och toalettstol blir helt nya. Klicka här för att se ett roligt klipp med toalettstolar

 

                    


                                                  Toalettsits i mahogny från Inredningsvaruhuset 

 

På flying Tiger i Västerås köpte vi denna hylla för nån månad sen som vi skall ha i toaletten. Där fanns förut ett överdimensionerat skåp som tog upp halva toaletten. Jag slog huvudet i det många gånger..  . I den lilla toaletten skall vi inte ha så mycket så denna hylla räcker gott och väl. Det är ändå mest i badrummet vi håller till och nu har vi ju bara dörr från sovrummet in dit. Vi har insett att vi måste sätta kanter på hyllan för annars slår vi ner sakerna få klumpiga som vi blivit. När vi får gäster så är det jättebra att ha en extra toalett som vätter mot vardagsrummet där vi har vår bäddsoffa.


 

Dörrarna till badrum och toalett är helt nya också


  

Vi blev så glada när vi såg att dom lagat hål och ojämnheter  på väggen bakom diskbänken. Sen har dom målat och gjort snyggt


 

Dom har även satt in en matta med fuktskydd under diskbänken. Vi har även fått nytt element i vardagsrummet och det är isolerat i sovrum och badrum ut mot balkongen


 

Här har det varit en dörr. Nu skall vi sätta vår återvinningshurts vid väggen och nåt snyggt ovanför

 

 

Så här såg det ut förut 

 

 

Sen bytte vi ut bok och vinylskiva på boklisten till lite mer retro och en belysningsslinga. Nu måste vi tänka om och se vad vi kan sätta på vägen nu som blivit dubbelt så stor

 

                         

 

Sen gick vi ner till centrum och nöjt av gatulivet och tog även en fika på Hallsta Café & Restaurang men det skriver jag om i ett annat inlägg. Vi träffade den härliga Ova Croner på ICA och pratade bort en stund. 

 

     

Boogie Woogie by Dona Oxford ett riktigt kraftpaket till musiker. En fortsatt fin lördag önskar jag er mina fina bloggläsare som besöker mig. Det glädjer mig mycket

 

                                              

 

 

 

#Väder #Badrummet #Golv #Hylla #Boklisten #Dona

Av Malin wiper - 13 april 2019 08:45


 

En bild jag tog 13 april 2017 och vi flyttade till Hallstahammar 24 februari 2017. Vi har redan bott här 2 år nu. I dag är det 5 grader varmt på morgonen och solen lyser starkt. Vi får in solen från alla tre fönster här så vi får ha persiennerna nere hela dagarna. Vi har inte använt sovrummet utan sover i vardagsrummet. Nu är det mindre än 2 veckor kvar tills vi får flytta hem igen och nu då vi inte har bil så tar det några dagar att få hem allt vi släpat hit

 

   

Vi var till lägenheten i går och dom har hunnit rätt mycket nu för kaklet på väggarna i badrummet är satt och en kille höll på med golvet i toaletten. Tyvärr fick jag inga bra bilder så jag skall gå dit om en stund igen och försöka fota. Kaklet är vitt men golvet är blågrått och även blågrått där den vägghängda toaletten skall sitta. Det var full rulle både på gården och i trapphuset med borrar, slipar och annat så man känner att dom är på sluttampen. 

 

 

När vi kom i går så stod en man och sågade här och en stod och borrade på en balkong. 

 

                              animated-newspaper-image-0030                              animated-newspaper-image-0030

 

Jag gick in för att läsa nyheterna på Aftonblandet och det gör ju ingen glad. Allt är bara jämmer och elände och det visar på ett samhälle i kris. Ändå drar dom ner på vård och omsorg där det redan är så ansträngt så det håller på att kollapsa. Inget verkar göras åt skolan heller som har sina problem och inte heller billigare bostäder för ungdomar som skall ut i livet och börja sin vandring. Folk blir uppgivna och litar inte längre på samhället och då slår man tillbaka och det blir mer brottslighet. Jag har levt mig igenom många årtionden men aldrig varit med om detta som händer nu och det känns riktigt skrämmande. Jag tänker på dom yngre som växer upp i detta och skall ta hand om denna oreda. Allt detta kan leda till krig och krig i dag är en fruktansvärd historia som drabbar alla. Orättvisor är också förödande och rasar skyddsnätet så har vi en misär som sprider sig. Jag läser ju varje dag om hur folk som blivit sjuka eller arbetslösa blir behandlade.

 

  

En dag då vi var ute och promenerade runt om i Hallstahammar så dök en skåpbil upp bakom några buskar på en tomt. På bilen stod Country Circus. Jag gick in och googlade och såg att det är ett sexmannaband som spelar countryinspirerad musik, Dom har även spelat på Home En trappa upp dit vi var på "Tjejkvällen" . Klicka här för att se vad som står att läsa om gruppen i vlt 2016. Klicka här för att komma in på deras facebook

 

                animated-circus-image-0009          animated-circus-image-0009          animated-circus-image-0009          animated-circus-image-0009

 

     

Här kommer ett live klipp med Country Circus. Bra musiker och en sångare med härligt raspig röst 

 

Nu hoppas jag ni får en lördag med inte alltför många bollar i luften

 

                  animated-circus-image-0072                                                   animated-circus-image-0072


#Lägenheten #Kris #Country

Av Malin wiper - 12 april 2019 14:15


   

I dag skulle vi ha åkt till Västerås och gått på en lunchkonsert på Konserthuset men jag vaknade med en låsning i nacken och yrsel från min nackskada. Därför tordes jag inte åka iväg i det tillståndet utan min man fick göra bindvävsmassage på nacken och sen satt jag med kyla. Efter det tog vi en promenad för att se om det lossnade men jag var för yr så vi blev inte ute länge. Jag som hade sett fram emot denna konsert som dessutom var gratis. Det är så jobbigt numera att aldrig kunna bestämma nåt långt i förväg utan alltid i sista minuten på grund av min skador. Det var OperaRop som hade en konsert i Lilla salen 12.15 Jag gillar ju allt från opera till rap om det förmedlar en känsla eller budskap. Det går ju fler tåg så det är inte kört

 

      

Lindsey Stirling med The Phantom of the Opera. En instrumental version. Den musicalen såg min man och jag i slutet av 1990-talet i Stockholm på Oscarsteatern. Det var en otrolig upplevelse som jag aldrig glömmer

 

                                                 

 

Lindsey Stirling är en amerikansk violinist som mest uppmärksammas för sina musikvideor på Youtube. Hon har även deltagit i American's Got Talent. 

 

 

Vi såg en härligt sliten fågelholk med veranda sittandes på ett gammalt rött trähus. Jag hade sån tur så en pilfink satt på verandaräcket och njöt i solen.  Klicka här för att se ett klipp med pilfinkar på nära håll

 

 

Sen vände den på sig och flög iväg efter en stund

 

                                                        

         

En minnesbild från 2016. Jonssons Konditori i Vaggeryd. Där bodde vi i 17 år. Konditoriet finns inte kvar i Vaggeryd längre men dom har ett i Skillingaryd. Klicka här för att se sista fikastunden hos Jonssons februari 2016

 

 

Loppisbutiken inne i centrum har stängt ner och flyttat. Klicka här för att se vad jag köpte där sista gången vi var dit 6 januari. Klicka här för att se lite bilder från Hallsta Loppis sist vi var dit 

   

 

 

När jag stod där och fotade så kom en man på cykel och han vände sig om och frågade: Skall jag le? och jag hann svara: gör det, sen vände jag kameran mot honom men då hade han redan vänt tillbaka huvudet. Jag gillar såna spontana grejer.

 

                                    


                                                                        Vintage 

 

Loppisen har flyttat ca 300 m utanför samhällskärnan. Det visade sig att dom flyttat dit redan 1 april och öppnar 11.00 på dagarna. Vi var där redan 10.00 så det var synd. Huset ligger på Nygatan 6. Tyvärr kan jag varken hitta hemsida eller fb.

 

 

På nära håll. I går såg jag en serie som gått förut men nu fortsätter med fler avsnitt. Programmet heter "Hälsningar från" och går på tv4. Det handlar om tidsresor tillbaka i tiden och första programmet säsong 2 handlade om 1983. Det blev många skratt och minnen och det som slår en är att barnen efter ett tag inte saknar att vara ständigt uppkopplad. Det var ett helt annat sällskapsliv förr då man gjorde mycket tillsammans. Nu sitter var och en för sig vid datorer. 

 


Opera Singers - GIFMANIA    

 

 

 

#Lindsey #Fågelholk #Loppisbutiken #Tidsresa 

Av Malin wiper - 12 april 2019 08:00


                           

 

Min man är bra på att improvisera när det gäller mat och är inte lika beroende av recept som jag är. Här ovan ser ni hans prujolökssås han satt ihop en dag till stekt lax. Den går även att ha till kyckling  


 


½ Purjolök (Det gröna är bäst)

1,5 dl grädde

Smör


Kryddor:

 

Santa Maria ”Seafood & Fish”

Svartpeppar mellanmalen

Timjan ½ tsk

Citron 1 tsk 


Tvätta av purjobladen i svalt vatten

Skär mycket smått. 


Fräs upp smör i stekpanna på medelvärme. Lägg i purjon och fräs den mjuk i inte alltför varm panna. Häll på grädden och låt den koka ihop. Krydda under tiden. När den är klar så ställ undan den till serveringen. Värm upp den ½ min i micron före servering.


         

Såsen passar lika bra till potatis som till pasta. Potatisen på denna tallrik kommer från Matpiraten och är delikatesspotatis från Östra Fornås Lantbruk. Den heter Amandine och är rätt stora potatisar och är otroligt goda, känns som sammet i munnen med bra smaker. Rent ut sagt så var det den godaste potatisen jag ätit på år och dag. Klicka här för att läsa om familjeföretaget


 

Så här ser förpackningen ut och den har en koktid på 20 minuter

                               


Potatisklocka från Partykungen 


       

Nu passar det bra med låten Mashed Potato Time med Dee Dee Sharp. Hon är en amerikansk sångerska från Philadelphia, Pennsylvania. Hennes karriär började 1961 som bakgrundssångerska. Den första framgången blev med låten Slow Twistin' 1962 som var en duett tillsammans med Chubby Checker. Klicka här om ni vill läsa lite mer om henne. Jag har ju själv älskat att dansa så jag har dansat mig igenom nästan alla danser däribland twist. Klicka här för att se hur man dansar twist

 

                  

        

Just nu är Staropramen mitt favoritöl när jag känner att jag vill ha en öl till maten. 


                                  

Nyckelring med flasköppnare på baksidan från Musical Gifts

  

#Purjolökssås #Amandine #Sharp #Staropramen #

Av Malin wiper - 11 april 2019 11:30

  

Åsby Floristen


Nu sitter jag här med bara några få nya bilder och har inget att skriva om så det blir en utmaning. Jag kommer inte ut lika mycket i och med att vi inte har bil längre. Jag har heller inte sett nån film på länge utan bara serier så jag kan inte komma med några filmtips. Samhällsklimatet kan man skriva hur mycket som helst om men jag vill ju ha en salig blandning i bloggen och ta upp sånt när jag känner för det. I morgon skall vi iväg på en upplevelse som jag sen kan skriva om. Vi har köpt buss-reskort som man sen kan fylla på. Jag hörde mig själv säga i går: kan vi ta bilen och åka ut en sväng..  Vi glömmer bort oss ibland för vi har ju haft bil tillsammans i 28 år. Vi har fått ett förslag som vi skall fundera över        

                                             

 

En tjur på pelare utanför Stadshuset i Västerås. Visst! jag har ju levt ett långt liv och har mycket att förmedla men det står helt still just nu. Solen skiner i alla fall men det är 2 grader kallt och jag har ägnat morgonen åt att försöka få ur mer färg ur håret. Frissan tipsade om att ta ett billigt shampoo med mycket tvål för det kan ta bort en del. Jag testade med tvål så desperat var jag och det tog bort en hel del så den gamla färgen kom fram lite mer.

 

 

En klänning från Myrornas Second hand retroavdelning. Pepitarutor var ju poppis på 1960-talet men i denna kombination har jag aldrig sett det. En bild från sist jag var dit och vi hade bil               

 

 

En Saab jag fotade i april 2017 då vi bara bott i Hallstahammar några månader. På 1980-talet hade jag en blå Saab V4 och den var jag jättenöjd med. Nu börjar det sacka av i hjärnkontoret och jag söker febrilt efter nåt att skriva om..  . Återkommer så fort jag får inspiration

 

       

Lite samba till Italiensk musik "Volare". Ännu ett klipp med fantastiska dansparet Georgia May Foote & Giovanni Pernice . Med denna samba önskar jag er en fortsatt fin torsdag

 

        

Jag i Italien Venedig 1996 då jag satt och såg gondolerna åka förbi. Undrar vad som hände sen med kvinnan som ritade av omgivningen i ett block. Kom ihåg att vi hälsade på varandra. Jag hade håret uppsatt i en lång hästsvans. Bild i repris och jag lyckades få ihop ett inlägg i alla fall..       

 

Grattis till svågern som fyller år i dag och samtidigt har dom bott första natten i sin ny lägenhet

 

 

Kolla in så fint dom har sovit i natt i sin nya lägenhet i Varberg. Allt är så snyggt och fint inrett med en mörkare fondtapet bakom sängen som har ränder och även glitter i sig men det syns inte på bilden. Allt passar så bra ihop så jag vill själv gå in där och lägga mig och sova som en drottning. Vi skall också skaffa två sängar som vi sätter ihop för jag måste ha lite mjukare madrass och min man en lite hårdare. Jag blev inspirerad. 

 

 

#Bilder #Stadshuset #Pepitarutor #Saab #Födelsedag #Samba

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards