Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2018

Av Malin wiper - 16 oktober 2018 16:00

 

För några dagar sen gjorde jag rent lite gamla silversmycken jag fått från min man. Jag använde mig av detta recept men bytte ut bakpulver mot bikarbonat. Jag har försökt göra rent smycken i färdig vätska från butiker men det luktar så starkt så det funkar inte. Sättet ovan är även bra i miljöhänseende

       

 

  

Man klär en glaburk eller skål med aluminiumfolie och häller i det varma vattent och sen ingredienserna. Rör om och lägg ner smyckena i ca 10 minuter

 

  

Det är bland annat dessa örhängen och ett hänge som jag ville rengöra. Jag har fått alla dessa av min man genom åren. Jag har fått fler smycken än dessa men dom kan man bara tvätta med vatten och diskmedel.


  

Så här fina blev dom efterråt, riktigt glänste. Dom övre är lappsilver som min man köpt i övre norrland när han var dit ensam för ett antal år sedan. Det längst upp till höger är ett hänge som jag inte hittar kedjan till så jag skall köpa ett nytt. Jag har inte haft dessa smycken på flera år och tänkte nu att ha dom som ombyte för dom är ju snygga

 

 

 

 

Denna silverring köpte jag hos fd. Wahlbergs Ur & Guld i Vaggeryd och det måste ha varit 15 år sedan minst. Den har legat i några år så den var nästan svart. Klicka här för att se vad jag har för smyckeskrin. Klicka här för att se två av mina förra smyckeskrin

 

          

Klicka här för att se ytterligare ett klipp. Klicka här för att se ett skrin med fågel istället. Klicka här för att se ytterligare ett vintage smyckeskrin 

 

  

Nu blev den mycket finare men den ser lite sliten ut i närbild men det syns inte på håll och det är en väldigt modern tidlös form på ringen

 

                                  


Slottsbutiken

 

 

Sist rengjorde jag denna servettring som jag fick som barn trots att jag inte var döpt men dom gav mig namnet Margaretha. När jag var 15 år så döpte jag mig i och med konfirmationen och då tog jag namnet Malin och ville utesluta Margaretha men det gick inte då så det blev andra namnet. Jag blev kallad för "Svarta Malin" i skolan och började gilla namnet. Jag har berättat detta förut så det blir lite tjatigt..  

 

 

Så här ser servettringen ut efter behandling. Den blev inte helt ren så jag gjorde om det och den blev ännu mer glänsande

 

                  

 

Jag hade tänkt försöka ta mig ut i dag på en promenad trots hosta och snuva men när jag tog febern så var den 37,5 och det är som över 38,0 för mig. Kände ju att jag var helt men jag fortsätter med dom övningarna jag har hemma. Är så besviken nu då jag kommit igång med promenader. Jag har pratat med min Fysioterapeut och jag kan komma nästa tid jag har istället som är i slutet av månaden. Min man är lite bättre än mig i dag så han står för marktjänsten.

 

     

Lite soft musik med Karen Souza- Every Breath You Take. Hon föddes 1984 och är en jazzsångare från La pampa, Argentina. Sköt om er och ha en fortsatt fin dag

 

 

#Silversmycken #Miljöhänseende #Aluminiumfolie #Örhängen #Servettring #Karen

Av Malin wiper - 16 oktober 2018 11:00

 

När vi var till Garnstugan häromdan så kunde jag inte låta bli att köpa två garnnystan och stickor. Jag vill så gärna ha ett pannband för dom jag haft förut är utslitna. Jag hade ju kunna köpa ett färdigt pannband men jag vill testa om jag klarar att sticka ett.

   

Klicka här för att komma in på inlägget jag skrev om Garnstugan i går. Klicka här för att se vilka fina sockor min svärmor stickade till mig för ett antal år sedan. Jag valde sockor med lägre skaft. Just nu har jag åkt på en förkylning så jag får skjuta fram stickandet


 

Det jag skall sticka är i Rockabillystuk och tar mig tillbaka till 1950-talet.

 

      

Här ser ni två av dom stickade mössorna som A-G stickade åt mig och jag tror att jag haft dom i minst 4 år. Bild 3 A-G på Mimmis Stickcafé


 

Så här ser det ut och jag brukar passa i pannband men om jag inte gör det nu så ger jag bort pannbandet. Först måste jag se om jag fortfarande kan läsa mönster. Ett pannband kan jag klara av för det påfrestar inte nacken lika mycket och sen får det ta sin tid. Jag har ju två mössor som A-G stickat till mig och dom är så tuffa och tidlösa så jag gillar dom till tusen och har använt dom i flera år nu. 

 

     

Nu passar det bra med lite rockabilly musik. Moonlight Howlers- Rocket to the Moon


 

Mönstret finns i denna gratismönstertidning som jag fick av hon som driver Garnstugan.

 

                          

En animering från Familjen Flinta. Då såg det ut så här men nu stickar snart männen lika mycket och varför inte?. Klicka här för att läsa om Familjen Flinta som roade oss på Tv under 1960-talet


 

En bild jag tog 16/10 2017. Sprakande färger på ljung utanför vårt fina ICA Matkassen

 

I går började jag få ont i halsen och förstod att jag åker på en förkylning och i dag har jag mer ont i halsen och börjar få feber. I vanliga fall har jag 35,9 i feber men nu är den 36,6 och det är som drygt 37,0 för mig. Nån av oss måste ut och handla så vi inte sitter utan mat och annat viktigt om vi blir så dåliga så vi inte kommer ut på ett tag. Vi har ju inga vänner här som vi umgås med och det är inte lätt när man flyttar så mycket som vi gjort. Min mans bror kan inte ta sig hit för han är hjärtopererad och har fullt upp med sig själv och vi hade tänkt åka och hjälpa honom men det går ju inte nu. Sonen arbetar och det är ju ändå 6 mil till Enköping. Vi som hade tänkt åka till honom på söndag men då är vi nog fullt förkylda. Jag bloggar lite då jag orkar och jag har lite bilder klara på lager

 

                                 


Varför inte snyta sig i såna här roliga pappernäsdukar från Partykungen?. Sedlar 500-lappar i kartonger 

 

 

Ha nu en fin tisdag gott folk och tack för att ni tittar in

 

 

 #Garnstugan #Pannband #Moonlight #Flinta #Ljung #Förkylning #Partykungen

Av Malin wiper - 15 oktober 2018 15:00


 

I dag har jag lite svårt för att hinna blogga för min man har blivit förkyld så jag måste ta tag i allt hemma och sen måste jag träna och promenera. Jag känner mig själv lite krasslig i halsen så jag lär åka på detta också. Det räcker inte med knäbesvär, ländryggen, nacken och en knakande käke..  Syrran sa nåt bra och roligt: det måste bli lite jämnvikt..  

 

 

Pianobild från oktober 2017 då vi besökte Hallstaparken. På notstället en bild på ABBA. Vi kommer att försöka gå på ett evenemang som Hallstaparken har framöver men vi kan inte sätta upp oss långt i förväg numera för vi vet inte hur vi mår så livet har blivit lite mer komplicerat

 

Klicka här för att se när vi var till Hallstaparken sist. När vi flyttade hit var vi i bättre form än nu. Klicka här för del 2. Klicka här för att se vad dom har att bjuda på i höst och vinter

 

        

Då passar det bra med en ABBA låt och det blir "The Name Of The Game". Nu har vi närmare till Stockholm så vi skall försöka framöver att besöka ABBA The Museum men vi måste ju vara i form först. När vi bodde i Katrineholm så var vi väldigt ofta i Stockholm.

 

 

Den här bilden som jag tog i oktober 2017 på Myrornas passar bra i detta inlägg då vi snart blir så här utslagna om förkylningen bryter ut helt. Det var 2 år sedan vi var förkylda sist.animated-sick-smiley-image-0026



                                                       


Vi har en sån här Braun digital febertermometer och den funkar jättebra. Vi köpte en mer avancerad för några år sedan och den var så komplicerad och hade så många funktioner så vi var helt utmattade innan vi kunde ta febern. Det blev till slut komiskt så vi satt bara och skrattade.   Vi lämnade in den till second hand efter bara en användning. Den fina hösten håller sig kvar men jag kom inte ut på promenad förrens efter lunchen. Önskar er en fortsatt fin måndag som jag hoppats börjat bra för er

 

                                       

 

 Du som driver bloggen Mitt Nya Liv: Det går inte att kommentera hos dig för bloggen läser inte in utan det står bara och rullar. Jag har försökt flera gånger men det funkar inte. Nåt har blivit fel hos dig för jag kommer in på andras boggar här på bloggplatsen.                                          


#Förkyld #Hallstaparken #ABBA

Av Malin wiper - 15 oktober 2018 09:30

  

Den dan jag var som bäst i mitt knä och kunde promenera lite längre så besökte jag även vår butik "Garnstugan" Vi behövde lite mer karborreband. Dom brukar ha stickcaé hos Garnstugan så bord och stolar står där och väntar. 

 

          animated-cat-image-0560          animated-cat-image-0560          animated-cat-image-0560          animated-cat-image-0560

                             

Klicka här för att komma in på ett inlägg jag skrev förra gången jag var dit. Klicka här för att se när jag var dit i maj 2017. Klicka här för att se våra sockar som vi fick uppstickade

 

 

Rolig skyltdocka med baby i famnen och båda i nystickat. Den stickade kragen dockan har på sig skulle jag vilja ha själv. Om det blir riktigt kallt ute så skall jag fråga om jag kan få den uppstickad. Jag är ju inte så mycket för halsdukar så detta skulle passa mig bättre. 

 

 

Såna här stickade sockar med lågt skaft fick jag uppstickade av min svärmor och dom har jag använt så mycket så dom är nästan utslitna. Dom gröna till vänster ser ut precis som dom jag fick uppstickade hos Garnstugan förra året och dom är väl använda också

 

 

Den stickade barnfilten var nog det mjukaste jag känt på, så gosig

 

                                                     

 

 

Lite andra garner och början på vad som kanske blir en kofta. Jag är ju bättre på att sy än sticka och virka men jag klarade av att arbeta inom arbetsterapi i nästan 8 år. Jag hade ju gått utbildningen men dom flesta där hade handarbetat hela sitt liv men jag lyckades visa vårdtagarna hur man gör genom att läsa mönstren. Att sätta upp vävar blev jag duktig på och det förvånade mig. Jag fick ändå inget inresse för vävning utan det var just att sätta upp vävar som jag tyckte var roligt. Sen var det ju inte bara handarbete på en terapi utan så mycket annat man kunde hitta på för vårdtagarna.

 

 

Två korgar fulla med garner som var nedsatta med 50%

 

                                      


abHandicrafts 

 

Dessa mockasiner var ju hur fina som helst. Jag hade såna som barn och dom verkar få revival lite då och då genom åren.

 

 

Dessa mössor är stickade i ett garn som gör dom självlysande på kvällen. Vilken bra ide

 

  

Hon säljer även hur fina sjalar som helst till pangpris 

 

 

Blandade garner i en fin stor korg som ser lite koffertaktig ut. Jag köpte faktiskt både garn och stickor men det visar jag i ett annat inlägg vad jag skall försöka mig på. Går det inte så får min händiga man ta över..  . Det är ju många män som stickar nuförtiden och det tycker jag är på tiden. Min pappa knöt ryamattor kom jag ihåg och dom blev väl använda hemma och var jättesnygga.

 

     

First Aid Kit med Emmylou. Med denna låt säger jag: Ha nu en härlig början på en ny vecka som började med solsken. Kram från Malin 

 

#Garnstugan #Stickcafé #Skyltdocka #Sockar #Barnfilten #Moccasiner #Mössor #Sjalar #First

Av Malin wiper - 14 oktober 2018 15:00


 

Här kommer lite fler bilder från gårdagens besök på Sagabion Svensk Rockhistoria. Här ser ni trumslagaren som hälsade oss välkomna till föreställningen.


Klicka här för att se förra inlägget för här visar jag bara lite bilder som inte kom med i det förra.

               

 

 

Fem av musikerna, men dom var 8 st

 

 

 

Den här killen tog på sig "Lappmössan" och sjöng låten "Vid foten av fjället" Som var Sven-Gösta Jonsons största hit på den tiden. Sven-Gösta Jonsson föddes 1939 och dog 2013 i en ålder av 74 år. Han var en samisk sångare från Ammarnäs och han fick en stor hit med denna låt.  Gösta uppträdde under namnet "Den rockande samen". Han var alltid klädd i samedräkt. Jag hade själv en lappmössa med tofs när jag var barn för det var supermodernt då

 

Klicka här för att höra låten "Vid foten av fjället" med Sven-Gösta Jonsson.  

             

 

 

Det fanns att köpa biljetter kontant men vi hade redan beställt i förväg  


 

Av denna man köpte vi fikabiljett och vi swichade över pengar men det går även att betala kontant

 

 

Dörren in till biografen

 

   

Det var bara att visa streckkoden i mobilen och sen gå in på bion. 

 

                                                

     

Här sjunger en av dom duktiga sångerskorna en Frankenstein rock som på den tiden sjöngs av Brita Borg. Klicka här för att läsa lite mer om henne. Hon gick ur tiden 2010 83 år gammal 

                  

 

 

Det fanns en del inredningsdetaljer på scenen från en svunnen tid

 

      

Här kör dom igång med Do you love me som annars framförs av The Beatles

 


#Sagabiografen #Trumslagaren #Trumsolo #Musikerna #Fjället #Sven-Gösta #Fikabiljett #Dörren #Streckkoden #Inredningsdetaljer #Beatles

Av Malin wiper - 14 oktober 2018 10:15

  

Här är vi på väg in till Sagabiografen och tror att vi skall se en film om Svensk Rockhistoria. Vi misstog oss rejält men blev inte besvikna ändå utan tvärtom. Det är bra att dom gamla biograferna ta nya grepp för att få publik för det skulle vara trist och sorgligt om dom las ner 

                                      


Här får ni se vad som egentligen skedde. Vi fick oss Svensk Rockhistoria genom musik och teater. Ljudet blev rätt bra på klippet men dom är 100 gånger bättre i verkligheten. Otroligt bra musiker och sångare. Mannen på kontrabas har spelat många år med Cornelis Vreeswijk och dom andra musikerna hade också liknande bakgrund. Dom var superproffs. Här hör ni Elvislåten King Creole. Tyvärr så var det svårt att filma för det var mörk bakgrund så det blev stor kontrast. Allt var annars väldigt färgstarkt.

 

               

Klicka här för att se ett klipp på Stockholm Rockers då dom spelade på nåt köpcentrum. Klicka här för att höra dom i en rockabilly-låt

 

 

När det var paus så blev det fika en trappa upp och vi satt i dessa möbler. Det fanns även en lokal till så det var rätt stort där. 

 

                                         


Q4 


 

Det fanns smörgås och radiokaka. Jag äter ju inget sött men min man tog både smörgås och Radiokaka. Det var väldigt häftigt att dom hade såna för dom var ju populära under 1950-talet. Jag minns att min mamma ofta gjorde den i en bakform men hon kallade den för "Ischokladkaka" och vi barn var eld och lågor varje gång vi skulle få äta sånt. Vi kunde knappt vänta tills den stelnat och mamma eller pappa skar upp den. Sen var det fest

 

 

Här ser ni dom tre musikerna och även en av sångerskorna och hon var även suverän på att dansa. Det blir nog ytterligare ett inlägg men jag har inte fått så bra bilder i biofoajen för ljuset var lite mot gula hållet. Får se om jag kan få till nåt.  

 

                                           


Rockabilly hårband från Adelanto

 

 

Här ser ni dom andra två sångerskorna och alla var så musikaliska och hade toppenröster. Trummisen var berättaren i gänget och förde oss framåt i tiden. 

 

     

Jag spelade in rätt mycket och här kommer nästa låt som är Let's twist again som var en hit med Chubby Checker . Killen som sjunger är hur proffsig som helst och dansar även bra. Det fanns en kille till och han var också suverän. Jag skall försöka få till ytterligare ett inlägg från gårdagskvällen

                       

I dag kommer jag ingenstans för jag har ont både i knät och ländryggen. Jag sitter med kyla för att kunna skriva inlägg i dag. Jag hade velat gå på ett föredrag i dag som handlar om att tyda drömmar men det finns inte på kartan just nu. Min bloggvän Skrivmoster tipsade om detta och hon känner föredragshållaren. Nu hoppas jag ni får en vilsam och skön söndag kära läsare. 



#Sagabiografen #Stockholm #Radiokaka #Chubby

Av Malin wiper - 13 oktober 2018 17:00

 

I dag gick det lite sämre på vår promenad. Jag kom bara 200 m och sen fick jag sätta mig ner en stund i den fina parkoasen på vägen in mot centrum. Jag borde inte ha gjort min träning strax innan vi gick ut utan ha väntat tills efter promenaden. Jag försökte ändå le mot kameran för jag tänker inte ge mig utan kämpa för att så småningom kunna ta mig till gymmet igen

 

 

När vi sen kom in till centrum så kom jag inte längre så Mr T fick hämta bilen medans jag satt på en bänk och väntade. Sen tog vi en tur med bilen i samhället och här åkte vi och kollade runt

 

 

En orange båt stack ut fören från ett garage


              

 

 

En läcker veteranbil såg jag också från bilfönstret. Det är en MERCURY från 1969


 

Jag är förtjust i pelara av alla dess former och vi har såna på många hus här i området

 

     

Sist på IDOL så var det bara två som stack ut för alla andra sjöng falskt och hade valt fel låtar. Här hör ni Nathalie Brydolf som var elegant och sjöng bra. Synd att Vanja åkte ut för det fanns dom som var sämre än henne. Jag tänker direkt på Ann-Margret då jag ser Nathalies röda hårsvall och tjusiga framtoning. Man flyttas tillbaka till 1950-1970-talet. Klicka här för att höra Sebastian som också gjorde rätt bra ifrån sig

 

 

Så här kommer det att se ut framför vårt hus i januari då det blir stambyte. Det blir ingen höjdare och kan ta upp till 7 veckor. Sen bar det hem för att laga till en lunch innan vi skulle iväg till Sagabion för en föreställning om "Svensk Rockhistoria" 16.00

 

 

Så här ser Sagabiografen ut från utsidan. Ha det toppen kära ni och njut av er lördagskväll  

 

 

                                      


Retro biofotölj av återvunnet trä 

 

 

#Promenad #Centrum #Båt #Mercury #Pelare #Nathalie #Stambyte 


Av Malin wiper - 13 oktober 2018 13:00

      

Detta är ett klipp som visar hur en  app kom till. Sonen har filmat och komponerat musiken till klippet. Själva appen har alla hjälpts åt med på sonens arbete. I själva appen har min son komponerat lite mer lungare musik i klassiskt stuk men här är det lite mer fart. Det är min sons arbetsplats som håller på med sånt och några kunder har köpt denna appen. Det blir en releasefest om nån vecka då appen släpps. Väldigt bra dokumenterat hur appen kom till. 

 

                  

Så här skrev min son till mig:


Idag släppte vi vår bakom kulisserna video från digitising av Westerlunds Praktalbum. Klicka här för att läsa om Westerlundsällskapet. Klicka här för att se vart min son arbetar.
           

 

#App #Westerlundsällskapet 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards