Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2018

Av Malin wiper - 16 augusti 2018 13:45


 

Akademibokhandeln  Erikslunds Shoppingcenter hade dom en penna som var både praktisk och rolig. Den finns i grått och rosa. Så här ser den ut i mindre storlek

 

 

Sen drar man bara i pennan så blir den dubbelt så lång. Bra att ha med sig i väskan eller fickan. Tyvärr var den rätt dyr med sina 89 kr men jag är så sugen på kulspetspennan så vi får se om den finns kvar nästa gång vi åker dit

 

 

                                   


Amazon   

Myrornas Second Hand i Västerås såg jag denna ursnygga plåthållare för böcker. Den kostade 299 kr. 

 

 

Så här ser den ut från sidan med böcker i och är väldigt stabil. Jag fick verkligen hålla tillbaka för att inte köpa den. Vi har haft så många utgifter med bil och annat så nu måste vi bygga upp en reserv igen så det blir mest nödvändiga saker vi lägger pengar på. På Myrornas har dom en bok/tidningsavdelning som är fantastisk och ser ut som ett bibliotek.

 

 

På retroavdelningen såg jag denna väska då jag tittade upp mot taket. Vilket arbete nån har lagt ner och sen satt ett handtag på. Kan det vara 1970-1980-talet tro?              

 

 

Dom är väldigt duktiga på att dekorera hos Myrornas och göra det lite fantasifullt och iögonfallande. När vi var dit sist så hade dom byggt upp ett podie med bara blå saker i olika färgskala. Detta är bara en liten del av allt

 

                                                   

 

På ett annat ställe kunde man se denna rutiga tygväska med svarta skinndetaljer som kostade 250 kr. Jag kunde inte se nåt märke på väskan men den var lite ovanlig

 

 

Somrigt, svalt och snyggt

 

 

Herrkombination väst, skjorta "Michael Jackson" halsband som förut kostade 50 kr nu 30 kr. Helt nya smycken som jag gissar dom fått från vanlig butik för det fanns massor och även som kvinna med klänning.

 

       

Vad passar väl inte bättre då med Michael Jacksons Earth Song men här som dansnummer från Art Centre

 

Nu har jag inget mer att bjuda på denna gång så jag säger "Hej" och på återseende.. 

 

 

#Akademibokhandeln #Pennan #Plåthållare #Retroavdelningen #Blå #Rutiga #Herrkombination #Earth  

Av Malin wiper - 16 augusti 2018 09:15


                         

 

I går kunde vi inte låta bli att äta på Restaurang Djuphamnen för vi har läst att maten är supergod där sen är miljön häftigt retro. När man kommer in genom dörren så börjar retro och myskänslan direkt infinna sig

 

Klicka här för att se utsidan av restaurangen som har en stor avlång uteplats. Klicka här för att se veckans lunchmeny. Klicka här för att komma in på deras facebook


 

Här beställer man sin mat som är vällagad husmanskost. Det var så mycket folk där så det var inte många platser lediga. Jag passade på att fota när det nån minut var tomt vid beställningsdisken


 

Min man började med att fylla på en tallrik från salladsbaren. Det var fräscht, makaronisalladen var supergod och även coleslaw och tapenad, mycket bättre än det brukar på andra ställen. Det började verkligen bra och man såg hur matgästerna trivdes på restaurangen 

 

                                                       

Lyckasmedmat

 

Jag valde rödspätta med deras egen remoladsås, ärter och potatis. För det mesta så brukar man få en en platt spätta som mest har en tråkig panering men här var spättan hög med vit fin fisk och en frasig supergod panering som inte var tjock utan fisken var dominerande. Jag kan klart säga att det var den godaste rödspättan jag någonsin ätit. Personalen verkar väldigt engagerade och supertrevliga så stämningen var toppen. Jag fick bara i mig två potatisar och tar sällan nån sallad före maten och nu när jag äter mindre så känns det i magen när jag är mätt


  

Min man valde köttfärslimpa som han sa kändes hemlagad och gräddsåsen var krämig aningen syrlig och mycket god. Lingoen som serverades till var som nykoka. Vi satt där och bara njöt och myste av både mat, miljö och bemötande.               


 

     

Eftersom det var så mycket folk där så kunde jag inte ta nåt foto över hela restaurangen så jag skall gå in där nån gång då dom precis öppnat för lunchen. Jag fotade när några bord var tomma men tog bara med nederdelen av bord och stolar för att inte få med några närbilder på folk. Vi satt i en soffgrupp som var röda och vita och såg ut som lack.


 

Efter maten bjöds det på hallon och rabarberpaj, vaniljsås och kaffe. Jag tog en liten portion men orkade inte äta upp allt. Det var också väldigt gott


 

Längst in i lokalen på mitten står en bensinpump mot ytterväggen och hela lokalen är dekorerad med saker från 1950-talet. Det fanns även jukebox och mycket annat där 


 

I fönstret vid vårt bord stod denna modellbil som jag bad min man hålla upp för att få fota. Det var många snygga retrogrejer att lägga blicken på


 

I en glasmonter fanns även massor av modellbilar och annat. Ovanpå glasskåpet stod dessa två "Mimmi och Musse Pigg"                                


 

Två av bilarna i skåpet

 

         

Jag fick veta av min bloggläsare Lena att Elvis dog 16 augusti 1977 så nu är det otroliga 41 år sedan han gick bort. Ändå känns han så levande och ständigt aktuell. Han är en av dom tidlösaste artisterna någonsin. Därför känns det naturligt att sätta in ett musikklipp med Elvis

 

Jag gillar dom flesta låtarna med Elvis men jag väljer en lugn favorit som heter Return To Sender. Elvis du fattas oss. Solen skiner efter en regnskvätt och det är torsdag redan. Ha nu en fin dag kära ni som tittar in. Hoppas ni har/haft en bra semester. Kram från Malin

 

                               


#Djuphamnen #Retro #Husmanskost #Salladsbaren #Rödspätta #Köttfärslimpa #Rabarberpaj #Bensinpump #Modellbil #Mimmi #                  

Av Malin wiper - 15 augusti 2018 19:30


 

I dag när vi var till Västerås så såg vi denna läckra Plymouth veteranbil. Färgen var lite vinröd/brun och registreringsskylten personlig. Klicka här för att se en Plymouth Savoy från 1957

 

                                      

 

 

Tjusiga vingar.

 

   

 

Alltid snygga fälgar på veteranbilar

 

 

Den var inte så lätt att fota så jag fick jobba ett tag i photoshop

 

                                      

 

 

Ohlssons Tyger Erikslund så hade dom tyg med gamla bilar som såg ut som Mustang. 

 

      

The Hot Road Rockabilly band med låten Crazy

 

                                   


Alice's Supplies

 

 


#Plymouth #Vingar #Fälgar #Ohlssons #Rockabilly

Av Malin wiper - 15 augusti 2018 15:30

 

Här ser man Restaurang Djuphamnen dit många med veteranbilar åker och äter, och även dom som arbetar i området runtomkring. Dom hade en Fordonsträff där 1 augusti och ibland bjuds det på musikunderhållning. Vi åt där i dag och det var fantastiskt god mat och vilken retromiljö därinne..Wow! skriver om det i ett annat inlägg. På bildens vänstra sida ser man en röd bil på en pelare. 


  

Så här ser bilen ut på nära håll. Kul med såna riktmärken. Klicka här för att se crazy cars

 

                                          

 

Ryds Glas har en gammal bil på sitt tak och sånt känns kul.

 

                                                 

                                                      

Coolprice

 

 

Ytterligare en bil som en snygg vägvisare och denna gång hos Mellinger Bil AB

 

                                 

 

 

Jag zoomade in bilen lite. Klicka här för att se gamla fina bilar som gått till spillo

 

       


     

Bara ett stenkast från Runes Café bygger dom detta hus som blir trekantigt. Det byggs så det knakas i Västerås. Sen jag var dit första gången i början av 1990-talet så har det hänt mycket och det fanns inga hus alls i hamnen som nu är belamrad av höga hus och restauranger. Varje gång vi åker in dit så har det påbörjats nåt bygge. Nu kom jag lite ifrån ämnent men "En salig blandning" kan funka ibland också

 

                            

 


Ha nu en fortsatt fin dag och njut av lite mer svalka..

 

 

#Djuphamnen #Riktmärken #Bil #Mellinger #Hus 

Av Malin wiper - 15 augusti 2018 08:00



 

I lördags då vi träffade min son så åkte vi även in en sväng till Tidö Slott för att bara gå omkring och titta och mysa. Det var lugnt och stilla och vinden hade avtagit och solen kommit fram. Det första man ser är denna Örn på en hög stenpelare 

                            

    

Utsikt från slottets ena sida ner mot en staty. 

 

  

En av statyerna på nära håll. Svår att fota på grund av solen och att den är så vit


     

Såna här krukor med olikfärgade pelargoner finns det gott om utefter denna bananformade mur


   

Såna här effektfulla träd i rad kan ses vid ingångssidan på huset. Klicka här för att få se bilder på hela slottsbyggnaden

 

                                       

 

 

Min lilla familj på en liten gångväg nedanför slottet 


 

Sen var det dags att gå in på slottets innergård 

 

                                     


     

 

Mot en av väggarna fanns dessa blommor utplacerade som en extra färgklick 

 

  

         

The Lumineers med Nobody Knows from "Pete's Dragon". The Lumineers är ett amerikanskt folkrockband. Klicka här för att höra en annan passande låt. Klicka här för att höra den i körversion. Klicka här för att höra den i reggaeversion



              animated-dragon-image-0009                                           animated-dragon-image-0009




I går dök maskinvaruteknikern upp ang vår tvättmaskin som börjat krångla. Han kollade igenom allt och kom fram till att felet var dämparen och pumpen  så han skall prata med Whirpool och återkommer så fort han kan. 

 

                       Likt en draker väser jag ur mig: Ha en härlig onsdag..animated-dragon-image-0017

 

 


#Tidö #Örn #Staty #Pelargoner #Träd #Lumineers

Av Malin wiper - 14 augusti 2018 13:00

        

När vi var och lämnade in saker sist på Ankis Fyndbod såg jag denna tvättbräda och såna är också bra instrument som en del band involverar i sin musik. Klicka här för att höra ett band där tvättbräda ingår. Dom kallar sig för "Gallamatias orkester"..  . Ordet gallimatias betyder struntprat, nonsens

 

                                 

Så här kan en tvättbräda se ut som används av musiker. Bara att hänga på sig. Den har fått namnet Zydeco efter musikern i klippet nedan. Fast många spelar även på dom gamla tvättbrädorna 


      

Buckwheat Zydeco med Old Times La La. Jag har själv sett denna bluesgrupp live i Göteborg på en klubb då jag bodde där. Det roliga med dom är att dom spelar blues med både dragspel och tvättbräda. Passande till bilden ovan fast då med en modernare och mer praktisk tvättbräda som hängs om halsen. Jag har hans autograf men kan inte hitta den nu

 

                                        animated-accordion-image-0008

 

Buckwheat Zydeco föddes 1947 och dog 2016 i en ålder av 68 år i lungcancer. Hans rätta namn var Stanley Joseph Dural Jr. Han var en amerikansk dragspelare, sångare och även skicklig på orgel. Klicka här för att komma in på hans facebook. Klicka här för att läsa en lite längre biografi över honom

 

  

På Ankis har dom även gamla fina böcker bland annat såna här med ursnygga bokomslag a´la 1950-1960-talet

 

 

På Ankis Loppis hade dom fått in en gammal Räknesnurra från Facit, och den var i så bra skick så vill man köpa den så får man punga ut 650 kr. När jag började arbeta på kontor så fanns det en sån men vi använde den sällan för då fanns det modernare räknemaskiner från Facit och även elektriska skrivmaskiner. Klicka här för att se några fler gamla räknesnurror. Klicka här för att se ytterligare några               


                  Nu önskar jag er en dag där ekvationen går ihop..animated-letter-image-0017




Jag får absolut inte ihop ekvationen gällade alla bilbränder som nu härjar. Nu senast i Göteborg och det kommer nog att eskalera och som det ser ut är det organiserat och det känns skrämmande. Vet ju själv hur det kändes när vi hade en bilbrand utanför vårt hus i Vaggeryd men då var det bara en eller två bilar som brann. Varför inte ägna sig åt att ta fast dom som verkligen ställer till det istället för att skjuta ihjäl en kille med Downs Syndrom.  

 

 

#Ankis #Tvättbräda #Buckwheat #Räknesnurra #Bilbränder

Av Malin wiper - 14 augusti 2018 08:00

 

Efter att vi varit till en av Enköpings "Temaparker" i lördags med min son så åt vi på Saby Jai Thaimat dit vi varit en gång förut och blivit jättenöjda. 

 

                         

 

 

Min son valde tigerräkor med masor av grönsaker, dressing och nån slags hackade nötter. Han tyckte det var supergott.

 

                                              

 

 

Jag tog samma som förra gången vi var dit. Kyckling i en sötsur sås som är den bästa jag smakat på under alla år jag ätit thaimat. Till detta goda grönsaker, ananas, squash mm. Jag fick bara i mig 20% av riset för jag börjar krympa ihop magsäcken. 

 

 

Min man tog också en kycklingrätt fast med ingefära mycket lök och en soyasås. Han var jättenöjd

 

                                  


Campingbestick från Wild & Wolf 

 

Här ser man den långa uteplatsen och längst bort ser man en pizzeria

 

 

Sen åkte vi på gamla väger mot Tidö slott som det var länge sen vi var till. 

 

 

Vi mötte lite cyklister utefter vägen

 

                                     


Beads.US 

 

Från mitt sidofönster fotade jag en skördetröska som var i full gång

 

 

Här börjar vi närma oss Tidö Slott som jag skriver om i ett annat inlägg

 

  

Efter en hel dag med regn har det nu blivit soligt igen men bara 12 grader. I går ringde dom ang tvättmaskinen så i dag kommer dom och kollar upp vad som felas. Ha en fin tisdag

 

      

Flight of the bumblebee framförs här från en scen i filmen Shine från 1996. Det är ett klassiskt stycke som jag hört redan som barn och den finns i många versioner men mest med Symfoni orkestrar. Klicka här för att höra fler och snabbare versioner av stycket

 

 

#Saby #Tigerräkor #Uteplatsen #Gamla #Cyklister #Skördetröska #Tidö #Bumble

Av Malin wiper - 13 augusti 2018 13:45

 

När sonen var här i helgen så åkte vi även till Erikslunds Shoppingcenter och då kan man inte undgå att besöka Flying Tiger. Har man ingen som kan kasta tårta i ens ansikte så finns det en tårtkastare hos dom..    


 

Sonen köpte en liten fyrkantig matlåda med motiv av bland annat en "Sengångare" Dom har blivit populära nu i och med filmen "Zootropolis". Sen köpte han en spegel och en låda med sygrejer som han skall ha med i sin kommande segelbåt nästa sommar. Han hade ett presentkort på Akademibokhandeln så han köpte en bok också

 

Klicka här för att se vad jag skrev om "Zootropolis" 2016

 

 

Det finns även anteckningsböcker av olika slag med "Sengångare" som motiv

 

 

Själv har vi köpt en sengångare som är en dörrstopp för endast 50 kr. 

 

      

Här får ni se hela scenen med sengångarna i filmen som är helt hysteriskt rolig.  Med mitt dåliga tålamod skulle detta vara förödande   


 

Vi köpte kylgelépåsar med såna där massagekulor och på Flying Tiger kostar dom bara 30 kr. På Apoteket över 100 kr. Vi skall testa och se om dom funkar bra. Dom går både att värma och kyla och själv är det kyla som gäller eftersom jag blir inflammerad i både nacke och ländrygg till och från.


  

Så här ser den ut då man tagit ur dom från förpackningen. Vi köpte två stycken och när dom är som kallast så måste man linda in dom i en kökshandduk innan användning

 

 

City Gross säljer just nu såna här timer för endast 20 kr/st. Dom har magnet baktill så dom går även att sätta på kylskåpet. Dom funkar jättebra och finns i färgerna, blått, grönt, svart och rosa. Vi har en svart sen förut som vi köpt på ett annat ställe och den kostade 99 kr

 

                                               


Klicka här för att se rogivande timglas. Klicka här för att se timglasspiraler

 

      

The Rolling Stones med låten Time Is on My Side. Ha nu en fin början på veckan trots att tiden går med raketfart. Ibland vill man bara stoppa tiden så man förhoppningsvis får vara med lite längre

 

#Flying #Tårta #Matlåda #Sengångare #Scenen #Kylgelépåsar #Timer #Rolling

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards