Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 25 februari 2018

Torshälla Skulpturpark och Amy Dickson

Av Malin wiper - 25 februari 2018 08:15


 

Vi åkte ut med bilen i går och min man ville åka till Torshälla som ligger 3,5 mil söder om Hallstahammar. Var inte beredd på att det var så vackert där med vatten, skulpturer, båtar, fin arkitektur mm. Det fanns hur mycket som helst att fota men vi skall åka dit i vår och sommar för vad jag förstår så är måste det vara ännu vackrare på sommaren. Min man säger att vi varit dit förut då vi bodde i Katrineholm men jag har fullständigt glömt bort det. Det var så iskallt i går med minus 10 grader så det var inte lätt att fota utan att förfrysa händerna

 

  

En skulptur i vattnet som går under namnet "Tors bockar". Skulptören heter Allan Ebeling. Klicka här för att läsa om honom

 

   

En skulptur som heter "Manteln" och är skapad av Ebba Bohlin. Jag tycker den är jättehäftig och innovativ. Skulpturen står i "Skulpturpark". Klicka här för att läsa mer. Klicka här för att läsa lite mer om skulpturparken

 

   

Så här blev det då min man ställde sig inne i skulpturen.     

 

   

Läcker skulptur som går under nament "Legacy" skapad av Fredrik  Norén          

 

   

Så här den ut från andra hållet, en dörr som blivit som en spiral

 

   

Den här skulpturen var svår att fota. Den heter "Saxofonisten" och ser ut som en framtida riddare eller nåt från nån sci fi serie. Allan Ebeling har även skulpterat denna skulptur. Vi frös så mycket så vi såg inte allt för det skall finnas många fler skulpturer i parken

 

   

Saxofonisten Amy Dickson spelar här Pavane. Amy Dickson föddes 1982 och är en australisk klassisk saxofonist. Hon började spela piano när hon endast var 2 år gammal och sen saxofon vid 6 års ålder. Hon började spela jazz men sen gick det över till klassiskt. Hon gjorde sin konsertdebut vid 16 års ålder

 

 

Överdelen. Väldigt innovativ och annorlunda skulptur

 

                                                   


 

   

Ytterligare ett konstverk framför ett gammalt hus med hög trapp upp

 

 

Anden ser ut att frysa lite

 

Fortsättning följer för jag tog rätt många bilder. Vi fikade på ett jättemysigt ställe men mer än hälften av bilderna försvann på grund av att det blivit nåt fel på minneskortet. Läste på nätet att det finns fler som drabbats av detta. Jag som även hade fotat lite vinterbilder i Borgåsund och varit till Åsby Hem & Trädgård och tagit bilder. Jag har även filmat och allt är borta..  Får åka till Åsby och ta nya foton och till dom andra ställena längre fram.      

 

  

Precis som på andra ställen så får man se graffiti där också. Detta finns att se på en gammal industribyggnad vid vattnet. Nu är tavlorna vi fick av svägerskan inramade så jag skall försöka sätta upp dom i dag men i en av väggarna måste det borras. Det får jag göra nu för min man kan inte göra sånt nu med trasig axel. Sen blir det bara lite städning och pyssel hemma för man kan ju inte vara ute och förlusta sig varje dag..  fast det är svårt att låta bli. För övrigt har vi nu 12 grader kallt, burr!

 

animated-saxophone-image-0034 Nu önskar jag er en skön söndag med många musikaliska inslag

 

 

#Torshälla #Skulptur #Ebba #Legacy #Saxofonisten #Amy #Anden #Graffiti 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards