Öppen Ridå

Alla inlägg den 8 december 2017

Av Malin wiper - 8 december 2017 17:00



Vårt strykjärn gick ur tiden för nån vecka sen och vi ville inte köpa nåt nytt innan julen eftersom vi inte vill köpa nåt billigt utan ett med kvalitet som håller lite. Helt plötsligt dök detta läckra ångstrykjärn upp på Stadsmissionens second hand. Såg lindrigt begagnat ut och hade en form som tilltalade mig. Såg lite retro ut med runda mjuka former och en beigevit färg som också kändes lite retro. Hör och häpna det kostade bara 40 kr och var superskönt att hålla i och lagomt tungt.              


  

I färgerna kan det vara både 1970-1980-tal men kanske nyare för sulan såg modern ut. Jag har testat strykjärnen och det fungerar perfekt                         


   

Jag hittade ingenting på nätet ang detta ångstrykjärn. Hur jag än söker på nätet så kan jag inte hitta detta märke Carisma typ AK B3. Om nån känner igen denna modell av ångstrykjärn så kan ni väl lägga in en kommentar. 

 

Klicka här för att komma in på Sveriges första strykjärnsmuseum

 

  

Efter några dagar fick min man för sig att han skulle undersöka felet på vårt gamla ångstrykjärn och då visade det sig att det bara behövdes byta ut kontakten..  . Så nu sitter vi här med två ångstrykjärn men det gör ju inget för då har vi ett reservjärn..  . Vårt gamla är ett Philips och det har fungerat perfekt. Klicka här för att se ett riktigt modernt ångstrykjärn

 

     

Ett retrostrykjärn från Huskvarna 1960-talets som såldes på Tradera för 149 kr. Mina föräldrar hade ett liknande när jag växte upp och dom är rätt snygga men då fanns inte ånga så det stänktes på med vatten från stänkflaska i plast med hål upptill på locket. Dom är så snygga så dom går ju att använda som inredningsdetalj


 

     

Klicka här för att se vart jag hittade bilden på denna strykbräda i trä

 

   

Tina Turner med Steamy Windows en låt jag tycker passar bra till inlägget 

 

 

#Ångstrykjärn #Stadsmissionen #Carisma #Tina

Av Malin wiper - 8 december 2017 12:00

 

I går hade vi snö och i dag ser det ut ungefär som på bilden. Det är desstuom flera varmgrader och vädret går upp och ner som på ett EKG. Min man och jag har nån förkylning i kroppen som inte vill bryta ut helt utan vi är rossliga i halsen och känner oss påverkade lite till och från. Hoppas det inte bryter ut och vi får en frisk jul. 

 

                           

 

Flera dar i rad har vi vaknat 07.00 som vanligt men i morse stod klockan på 09.30..  Antar att vi behövde sova ut då. Jag har drömt i natt  att jag miste min kamera och letade överallt men den fanns inte och då kom en person fram till mig med en gammal sliten åldrig kamera som satt på en "duelleringspistol" såna som två personer duellerade med förr i tiden..   Tänk vad konstigt man kan drömma.

 

animated-gun-and-pistol-image-0018 

 

Jag tänkte när jag vaknade: jag måste ju ha åtminstone 2 bra kameror för står jag där utan så blir jag helt ställd och kommer inte att må bra. Både min man och jag har sparat våra små gamla kameror men dom duger inte längre. Min man har också en bra kamera som tar skapliga bilder.

 

                             

 

  

Eftersom vi håller på med att scanna in bilder från föräldrarnas album så hittar jag bilder lite här och var och även lösa som ligger för att scannas in. Här en bild då min son fyllde 14 år och jag hade bakat en tårta med chokladgrodor på toppen. Han ser så söt ut..  . Min man håller på att fixa till bilder ur album nr 3 nu och det tar lite tid för dom är fler i det albumet och han kan inte låta bli att fixa till bilderna eftersom dom är rätt skadade många av dom. Efter att allt det är klart så skall vi scanna in våra egna album också.           

 

 


Jag kom ihåg att jag satt 14 ljus i tårtan så han hade jobbigt med att blåsa ut dom.  Kolla in klockan på armen en sån där typisk 1980-talsklocka. Det är overkligt att tänka på att han nu är 44 år och jag blir ju inte yngre. Det var som härliga Lars Lind sa i TV 4 god morgon TV. Problemet är inte att man blir gammal utan att man känner sig ung. Han är över 80 år och spelar just nu teater med bland annat Claire Wikholm "Vintermusik". Jag är ju så bekant med dom äldre skådespelarna på grund av att jag lyssnade på radioteater från det jag var 10 år och sen blev det TV teater. 

 

    

Loretta Lynn med The Pill som sjöngs av Jill Johnson och Lisa Nilsson på Jills Veranda. 

 

Som vanligt var Jills Veranda även en höjdare i onsdags då Lisa Nilsson gästade. Klicka här för att se programmet. Jag hade inget inlägg att sätta in så jag fick imporovisera lite. Ha nu en skön fredag nu när det är helg igen!!             

 

 

  

#Varmgrader #Drömt #Son #Chokladgrodor #Kamera #Album #Loretta 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards