Öppen Ridå

Alla inlägg den 8 november 2023

Av Malin wiper - 8 november 2023 08:00



                  

 

News.com.au 

Jag har sett en dokumentär på SVT Play som heter Grovstädarna. För regin står Lachlan Mcleod. Den handlar om Sandra Pankhurst  som driver en städfirma som är något utöver det vanliga i Melbourne, Australien

 

Handlingen                 

 

Deras arbete går ut på att rengöra hem som är i så pass dåligt skick att det krävs både specialutrustning och en härdad person för att kunna städa upp dem. Det kan handla om brottsplatser eller hem där samlare har bott i årtionden och fyllt lägenheten så mycket att det knappt går att röra sig där. Hennes egen livshistoria blottlägger djupa sår som man också får ta del av. 

 

Recension

 

Denna dokumentär kunde jag inte slita mig ifrån för den var så bra gjord och det fanns så många bottnar i den. Det var inte bara Sandra och städfirman som stod i centrum i utan även personalen och dom som dom städade hos. Jag satt som på nålar och lät mig guidas genom det jag såg. Hur Sandra kunnat kliva upp från allt elände hon varit med om och sen skapat detta städföretag är en gåta. Hon blev även en älskad föredragshållare. Den måste ses i sin helhet och på slutet brast det för mig så det blev ett Crescendo av tårar. Jag tipsade min man och han såg den också och kände lika som mig.


           

Jag hittade en trailer till dokumentären. Klicka här för att se ett annat klipp som förklarar lite. Fast ibland är det bra att inte veta nåt i förväg utan bara ge sig hän, det gjorde jag och då har man inga förutfattade meningar och det blir mer överraskande. Min son gav det tipset till mig för flera år sedan att inte ta reda på för mycket i förväg och det var ett bra råd


                

Star Mail

Här ser ni Sandra Pankhurst med boken som skrivits om henne och den heter Överlevaren - En sann historia om en Osannolik kvinna. Författaren till boken är Sarah Krasnostein. Sandra dog 2021 i en ålder av 68 år i lungsjukdom. 

 

Hon fick en fråga vad hon ville bli ihågkommen för: Min vänlighet varken mer eller mindre. Inget självförhärligande där inte, så rörande

 

Jag ger dokumentären 4 starka gummihandskar i betyg av 5 möjliga

 

    

Jag blev lite sämre i går och börjad nysa som en galning och fick lite mer snuva men hostan och hesheten har dämpat sig lite. Senare på kvällen så kände jag mig mycket bättre. Jag är feberfri och ser fram emot att bli av med detta. Detta inlägg fick jag skriva i omgångar och dagarna blir ju så långa nu. Ha nu en skön onsdag kära ni som tittar in

 

          

Albin Lee Meldau med Hold your head up (feat. Jack Savoretti

 

#Grovstädarna #Sandra #Överlevaren #Sarah #Albin

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards