Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 12 juni 2023

Optalmica Ögonklinik, ögonfenomen, prästkragar och Alex Kapanos &Clara Luciani

Av Malin wiper - 12 juni 2023 09:00




                                        

Zazzle

Nu skall jag berätta om ett konstigt fenomen som hände efter min första ögonoperation 1 juni och sen 8 juni. Allt fungerade toppen och läkningen gick bra och nu ser jag ju utan glasögon men inte så bra på nära håll så jag har skaffat läsglasögon. Efter första operationen så såg jag en svart kant på yttersidan av vänster öga och den var lite böjd nedtill. Den pulserade lite in och ut och blev senare som en svart smal gardin. Jag trodde då att det var nåt fenomen som sen skulle försvinna.

 

                                         

Efter operationen på höger öga så dök samma sak upp så det var nu två gardiner som pulserar lite in och ut mot ögonen. Jag började åter att läsa lite i broschyren jag fått från Optalmica men där stod bara en massa annat som jag inte råkat ut för. Jag kollade upp detta på nätet och det stod där att ser man svarta gardiner på sidorna om ögonen så kan man ha fått näthinneavlossning. Då måste man åka in akut inom 2 timmar. Jag blev så stressad och jätterädd så vi ringde 1177 men där var det en lång väntetid så jag ringde 112 för att fråga. Då beslöt dom sig för att skicka en ambulans. 

 

                     

Min man fick följa med och väntetiden var 2,5 timmar innan jourläkaren var på plats men min syn hade inte förändrats så det fungerade bra. Både ambulasmännen och dom som tog emot mig på akuten var helt fantastiska så det höga blodtrycket på 197/90 sjönk en aning och jag och Mr T fick sitta på ett lugnt och skönt ställe tillsammans tills läkaren dök upp. Det var en kvinnlig läkare som gjorde en ordentlig undersökning på båda ögonen men hon hittade inga fel på näthinnan så den såg jättebra ut. Sen hade jag väldigt bra syresättning till blodet och det kändes toppen.

 

                   

Fast det kändes inte roligt att jag åkt in och tagit upp tid när det inte var nåt fel. Problemet åtestår så jag har dom två svarta linjerna på båda sidor om ögonen men mest inomhus men i ljuset utomhus ser jag inga såna linjer. Jag har ofta oturen att få såna fel som inte är så vanliga och det känns då konstigt att kanske inte bli trodd av alla. Nu i dag på morgonen har jag ringt till Optalmica ögonklinik som opererade mig.

 

Jag fick så bra förklarat och hon sa att det är linskanten jag ser och det är inte farligt utan syncentrum kan filtrera bort det så småningom. Jag blev så glad och lättad så jag började gråta och då kom allt som varit dom sista 1,5 åren med dessa operationer. Jag är ingen fegis utan väldigt stark när det gäller men när det gäller ögonen är det traumatiskt för mig i och med upplevelser sen förr. Drabbades då av klaustrofobi som jag kämpat mot.

 

 

I går då vi var ute och promenerade med medhavd fika så såg jag denna skylt och blev nostalgisk. Där ligger Herrgärdets Servicehus och Servicehus hette det förr men nu äldreboende. När jag arbetade inom arbetsterapi och även i vården så fanns det inget som hette äldreboende men längre tillbaka så hette det ålderdomshem, lika illa det. När man blir äldre så måste man tydligen bli påmind om detta ständigt och jämt med nya tilltalsord. Det är inte bara segreation bland dom som kommer hit från andra länder utan det har drabbat oss äldre också så  man vet hur det känns. Har alla glömt Dagny och hennes ord: Gamla er inte?. Jag har tack och lov inte råkat ut för nåt än utan ofta fått frågan vad jag jobbar med. Fast när jag ringt till vården och dom sett mitt folkbokföringsnummer så har jag blivit annorlunda bemött tyvärr ett antal gånger

 

Solen fortsätter att skina och vi har 13 grader varmt på morgonen men det blir nog varmare under dagen. Nu skall vi ut igen och ta med oss kaffe och smörgås. Det finns så många fina parker och ställen att slå sig ner på. Jag har lite bilder sen i går men dom får jag ta i ett annat inlägg för nu blev det långt och bara jobbig text

 

Jag tittar in till er mina bloggvänner så fort jag hinner under dagen

 

 

Fast jag kan bjuda på lite prästkragar som jag såg i går 

 

Ytterligare några vid en murkant

 

              Ha nu en jättefin början på den nya veckan mina kära besökare  

 

 

 

           

Alex Kapranos & Clara Luciani med Summer Wine. Den är skriven av Lee Hazlewood. Klicka här för att höra orginalet med Nancy Sinatra & Lee Hazlewood

 

#ögonoperation #gardiner #blodtrycket #Servicehus #prästkragar #Alex #Clara

 
 
Ingen bild

Gunilla

12 juni 2023 14:57

Vilken rysare, du gjorde rätt som ringde ambulansen för det är inget man skall vänta med. Så bra att du fick en förklaring så du slipper gå och fundera.För det är jobbigt att ha i tankarna.

Så skönt att det nu verkar bli så bra efter operationerna och du har det bakom dig.

Alltid är det något som dyker upp och gör så man inte kan slappna av.

Men nu har vi besiktat bilarna så ett år är det klart för.

Varmt så ingen utevistelse förrän till kvällen så det blir lugna gatan här.

En fin början på veckan önskas er!
Varma kramar!

Malin wiper

12 juni 2023 15:23

Precis som du uttrycker så bra så var det en rysare. Det är verkligen härligt att kunna koppla av nu.

Det har varit nåt hela tiden men inget som tagit kol på mig än i alla fall.

Vad härligt att ni besiktat bilen och den gick igenom, sånt är befriande

Här har vi också lugna gatan just nu och bara gör det som behövs. Härligt att det är lite svalare på kvällen

Ha en fin början på veckan ni båda också

Varma kramar tillbaka

 
Micke

Micke

12 juni 2023 19:26

Alltid rätt att ringa 112 vid sådana tillfällen, bra att de skickade en ambulans, inte alltid en självklarhet i dessa tider har jag börjat ana.
Förstår att du blev lättad där, det kan ju bli lite för mycket emellanåt.
Ta hand om dig och ha en fin afton Malin.

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

12 juni 2023 21:29

Det kändes verkligen rätt i och med att det kunde stämma med det jag läste på nätet. Jag blev verkligen förvånad när dom skickade ambulans. Som du säger så kan det bli lite för mycket för oss människor emellanåt. Nu kan jag slappna av

Tack för din omtanke Micke

Ha en fin kväll själv

 
Äventyret framtiden

Äventyret framtiden

12 juni 2023 21:49

Vilket trauma du har varit med om Malin! Usch så hemskt det måste ha varit. Skönt att du fick en bra förklaring och att det "sätter" sig så småningom. Det tar tid ibland. Vet med maken...han har hållit på över ett år med sitt öga som opererades. Nu börjar det normalisera sig...men det var förstås en helt annan operation än vad du var med om.
Skönt att du kan slappna av igen, vara lycklig över ditt seende och visst har du rätt. Det är ungefär som en skamlig sak att bli äldre. Har tänkt på det ett tag på grund av uttalanden som folk gör ...obegripligt. Jag har inte drabbats men själva attityden är märklig.
Var rädd om dig nu!
Kram!

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

13 juni 2023 07:58

Ja du det var ingen höjdare men tack och lov kan jag nu slappna av lite. Vad tråkigt att din man fick såna långvariga besvär med sitt öga efter op. Skönt att det nu börjar bli bättre. Dom första två operationerna som var större än dessa var mycket lättare och läkningen fortskred bra

Ja du det känns som man skall skämmas för att man blir äldre. Jag har inte heller varit med om sånt live men i telefon när dom får mitt personnummer då ändras attityden.

Tack för din omtanke gulliga du.

Ha en jättefin tisdag
Kramar från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Måndag 29 april 09:00

    I lördags besökte vi Röda Korset vårmarknad. Här ser ni ett bord fullt av hembakat bröd och 3 av kvinnorna som bakat brödet. För 50 kr/person fick man välja 3 bakverk/person                                          QueChic   En li...

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards