Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 1 februari 2019

Tillbakablick på ett dråpligt vårdminne och Tulia

Av Malin wiper - 1 februari 2019 12:30


 


Nu skall jag berätta om en upplevelse jag hade som 19-åring. Det var inte så roligt då det hände men sen har jag skrattat åt detta många gånger.

 

                                                                                        


Jag arbetade då på kontor men ville känna på hur det var att jobba inom vården. Min faster var sjuksköterska och bodde i Ängelholm. Jag frågade henne om dom behövde folk en sommarmånad då jag hade semester. Det fanns plats för sommarvikarie på ett privat hem och jag förstod sen att det var en del grevar och grevinnor som bodde där så det kostade rätt mycket att bo på det hemmet. Det var en fantastisk innergård med vackra blommor och utsmyckningar och där satt dom äldre och myste fina dagar. 

 

                                  


Rondskål


Det blev en del galet på grund av att jag hade noll erfarenhet av vårdyrket. En dag gav mig en sköterska en stor rondskål och sa att jag skulle borsta tänderna på dom som hade löständer och då ta ut dom och lägga i den stora skålen. Jag blev nervös och visste ju inte vilka som hade löständer så jag drog lite för hårt i en mans tänder och han skek att han hade sina egna. Efter det så gick det bättre och jag hade fatet fullt till slut med löständer som jag sen skulle borsta och sätta tillbaka i personernas munnar.

 

Då kom helt plötsligt en personal och såg helt förstörd ut och sa:

Du skulle ha tagit ut en och en, borsta och sen sätta tillbaka direkt. Nu kommer vi få ett helsike att få in tänderna på rätt person för dom är inte märkta..  . Jag kände mig helt bortgjord och förstörd så jag gick in på toaletten och grät en skvätt. Tack och lov så kom rätt tänder in på rätt person så småningom och det före lunchen..  

 

           

Efter det så hände det lite mer dråpligheter men det blir för mycket i ett inlägg. Sen började jag trivas riktigt bra där och fick fin kontakt med dom boende. Jag fick bo hos fastern och hennes familj i ett rum i källaren. På den tiden fanns ingen distraktion såsom mobiler, nätet eller annat man måste få in i det dagliga livet. 

 

     

Nu passar denna animering från Vickes blandning in för jag kände mig helt hudlös i den rådande situationen. Kära ni som tittar in ha nu en skön fredag och må första februari bli en toppendag      


     

Tulia med Nothing Else Matters. En låt som annars framförs av Metallica. Detta är en annorlunda och häftig version. Klicka här för att läsa om musikgruppen Tulia

 

              

 

#Upplevelse #Vårdyrket #Löständer #Tulia

 
 
Vicke

Vicke

1 februari 2019 13:42

Det är skönt att man kan skratta åt det hela efteråt, men inte så kul när det sker

http://vickesblandning.heymo.se

Malin wiper

1 februari 2019 13:45

Precis så är det ;)

Ha det bra
kram
Malin

 
Pisan

Pisan

4 februari 2019 16:51

:-D Ha ha! Tack för dagens skratt! :-)Jag kan se det hela framför mig :-D Men guuud vad hemskt för dig.... Jag hade också gått på toa och grinat en stund. Skönt att det hela löste sig till slut. Hi hi, jag skrattar än.... :-D Kramis! ♥

http://abrakadabra.bloggplatsen.se

Malin wiper

5 februari 2019 08:23

Vad härligt att du fick ett gott skratt ;) det är ju så dråpligt. När sånt händer så är det hemskt men flera år efterråt blir det roligt ;)

Sen trivdes jag och allt gick bra. Du är för härlig Pisan

Ha en toppendag vännen
kramar från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards