Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2018

Av Malin wiper - 22 april 2018 09:30


                         

     

Jag såg en film på Cmore i går som heter Lion och är en biography, drama från 2016. För regin står Garth Davis och i rollerna ser vi: Sunny Pawar, Abhishek Bharate, Drev Patel, David Wenham, Nicole Kidman, Deepti Naval

 

                         

 

En femårig indisk pojke försvinner på Calcutts gator, tusentals kilometer hemifrån. Han överlever många utmaningar innan han adopteras av ett par i Australien. 25 år senare bestämmer han sig för att hitta sin förlorade familj.

 

                                       

Filmen är verklighetsbaserad och det gör den ännu mer gripande. Tårarna kom flera gånger på grund av vad den lilla pojken fick vara med om och han som hade barnrollen var Sunny Pawar och han gjorde en sån otroligt bra rollprestation och hans ögon var så spelande och inlevelsen var total. Det var rätt bra skådespel rakt igenom men pojken var bäst. Klicka här för att läsa en recension jag kan skriva under på 

 

Jag ger filmen 4 tågvagnar av 5 möjliga i betyg

 

       

 

 

 

            

 

                                

 


#Lion #Garth

Av Malin wiper - 21 april 2018 16:30


  

I går satt vi på balkongen för första gången och det var supermysigt. Ingen sol på förmiddagen utan den kommer på eftermiddagen. Balkonglådorna väntar vi lite med. Jag köpte varsin Croissant på ICA till kaffet. Dom är jättefärska och jättegoda. Min man var lite frusen så jag la över honom en av plädarna från soffan. I dag är han lite bättre och just nu sitter han i en fotölj och läser en tjock bok. 

 

                                          


 

     

Jag har inte så mycket att komma med för jag har fullt upp att sköta hemmet och min kära man. Vi har nyss suttit tillsammans i soffan och sett om en bra film. Det är lite kallare i dag med 15 grader och lite blåsigt men solen är framme hela tiden. Önskar er en festlig lördagskväll..                                   



    

David Garrett med med Star Wars. Klicka här för att läsa lite om David och se lite bilder 

                                                   

 

Kom låt oss fly till en bortom horisonten tid. Låt oss älska så tyllet fladdra i den nakna vinden. Början på en dikt jag skrev en gång i tiden men nu kom jag inte ihåg resten och hittar inte diktboken 

 

 

#Balkongen #Film #David #Dikt

Av Malin wiper - 21 april 2018 08:45



När jag var till Apoteket i torsdags för att hämta ut värkmedicin till min man så såg jag denna häftiga Suzuki VS 800 GL motorcykel från 2001

 

                                                      


Motorcykle ring från Titanium


  

    

Canned Heat med On the Road Again. Canned Heat är ett amerikanskt blues- och boogierockband som bildades i Los Angeles i Kaliforninen 1965. Från och med 2010 är många medlemmar utbytta och nån är sjuk. I mars 2015 firade dom femtioårsjubileum. I detta klipp ser vi i alla fall alla orginalmedlemmarna

 

 

På vår innergård är det ett fågelliv nu som heter duga. Jag fotade två duvor som gick omkring och åt på gräsmattan men jag fick zooma kraftigt och och hann bara få en visningsbar bild. Skall använda enbenstativet mer och ta tid på mig så fort jag får tillfälle. Min man fick sitta och sova i natt också men nu mår han lite bättre men kommer inte att gå ut i dag heller utan vänta nån dag till. Vi får se om det blir nåt balkogmys på eftermiddagen då solen letat sig fram dit

 

Hoppas ni får en skön och kvittrande lördag kära ni som tittar in..animated-bird-image-0515

 

#Suzuki #Canned #Fågelliv 

Av Malin wiper - 20 april 2018 15:00

 

 

När min son var till oss för några dagar sen så hade han en konstig sak på sin kamera. Det visade sig vara ett 3D objektiv han nyligen köpt. Det heter 3D Lens in a Cap 9005. Klicka här för att komma in på en sida och se och läsa om objektivet. Det såg väldigt märkligt ut men det kommer  som sagt var nytt hela tiden 

 

                                .


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild

 

   

Här kommer ett klipp som min son skickade över mejl. Tänk ändå vad vår hjärna är programmerad från början så det är inte lätt att göra allt tvärtom och det visar detta experiment

 

                 

Minnesbild på min man i köket på Storgatan där vi bodde efter att vi sålt huset. Förklädet en gåva från Eivor

 

I torsdags ringde det på dörren och det var två trevliga män som skulle kolla spisen. Eftersom den är så gammal och att även dom andra plattorna inte fungerar fullt ut så kommer vi att få en ny spis och då blir det en sån där modern induktionsspis om jag inte hörde fel. Det tar en vecka att få den så under tiden kan vi inte använda den stora plattan för då får vi strömavbrott igen

 

 

Sommaren 2017 på vår balkong

 

Påfört i dag:

 

Tack och lov så mår min man bättre i dag och vi hade tänkt ha lite balkonmys men vid 13.30-tiden fick han värk igen och var tvungen att ta mer medicin men då hade det gått 6,5 timmer sen han tog nåt senast. Dessutom orkade jag inte klä på mig  så det blev en morgonrocksdag. I morgon är en annan dag.

 

  Nu önskar jag er en rosenskimrande fortsättning på dagen

 

    

The White Buffalo med Oh Darling, What have I Done 


 

#Objektiv #Spisen #Experiment #Värktabletter #Buffalo

 

Av Malin wiper - 20 april 2018 09:00


  

I går kom min man hem redan 13.30 och han berömde Köpings sjukhus för både läkare och sköterskor var både trevliga och proffsiga. Det var ingen skada på biceps som dom trodde utan den var påverkad av att Stora deltamuskeln hade slagits loss och var trasig. Därför tog operationen lite längre tid men läkaren tyckte att dom lyckades bra. Han måste ha på sig axelimobelisern hela tiden

 

Han var rätt pigg och värkfri när han kom hem men det var ju för att han fortfarande var bedövad av narkosen och smärtstillande. När vi skulle lägga oss så funkade ingenting och värken kom som en blixt från klar himmel. Han måste därför äta två sorters morfin och även alvedon flera gånger/dag. Efter att vi försökt hitta en ställning för honom med kuddar och annat som avlastar så gav vi upp och han fick sitta i soffan och sova med huvudet snett mot en kudde och uppallad baktill. Sen lag jag på en icegelépåse på axeln och först då kunde han slappna av och somnade en stund. Jag själv har inte sovit en blund i natt utan vakat över honom och fixat tabletterna var tredje timme. Det kan bli så här nu i flera dagar eller en hel vecka om han har otur.  

 

                                   

 

Tänk dom i samma situation som honom eller värre som bli hemskickad och inte har nån som kan hjälpa dom..  Vi har fått ett hårt och inhumant samhälle och det skrämmer mig. Förr fick man ligga inne på sjukhus tills man kunde klara sig hjälpligt själv.  

 

Hade jag haft en oskadad kropp så hade det funkat bättre men nu då jag skall hjälpa honom med allt så har jag fått tillbaka huvudvärken som tydligen kommer från nacken och jag är helt uppspänd. Därför kommer jag inte ut på bloggen lika mycket som förut ett tag framöver. 

 

 

Jag köpte en blombukett till min man med rosor i nästan samma färg vi hade i brudbuketten när vi gifte oss. Buketten kommer från Åsby Floristen

 

                               

 

Nu skall jag lägga mig en stund innan jag kör igång igen. Han är värkfri nu på grund av morfinet så han sover sittande i soffan just nu. Vi tar det som det kommer och jag hoppas ni får en fin dag och helg. Kram till er alla kära läsare                

   

 

#Köpings #Deltamuskeln #Smärtstillande #Oskadad #Blombukett 

Av Malin wiper - 19 april 2018 13:00


 

I morse 05.30 följde jag med min älskling till bussen. Han ville inte att jag skulle köra honom till sjukhuset eftersom jag har problem med nacken och växeln är så trög. Det funkar dit men sen när jag skall åka hem och inte har nån som växlar åt mig så blir det värre. Hem får han sjuktransport och det är bara ca 1,8 mil mellan köping och Hallstahammar. Han packade en väska för säkerhets skull om nåt skulle hända och han måste ligga över. Jag saknar honom redan och känner mig orolig. 

 

     

Johnny Cash med Herts Of Gold


 

På bussen längst bak hade dom motivlackat bygdens son Thore Skogman. Han dog 2007. Nu hoppas jag allt skall gå bra för min man för jag vill ha hem honom så fort som möjligt..  Vi är fortfarande som två "turturduvor". Kärleken har ingen åldersgräns

 

              

Från Naturligtvis 

Så fort han kom fram så ringde han mig och vi har båda så svårt för att vara ifrån varandra men ibland måste man och får bita ihop. Nu har jag bäddat, diskat och satt på en tvättmaskin så jag får bort lite innan Mr T kommer hem igen. Vi har nu städat och fint och jag väntar bara på att nån från bostadsbolaget skall komma och kolla upp spisen som inte funkar. Det var 4 grader varmt när vi promenerade iväg till bussen och det slog mig hur skönt det var ute så tidigt då man bara hörde fågelsången och inget hade riktigt vaknat upp än och tystnaden var total. 

 

                            

 

Några timmar senare:

 

Min man ringde från uppvaket och operationen hade gått bra. Han lät lite så där sluddrande som man är efter en operation så nu får han ligga där ett tag så det dröjer nog några timmar innan han är hemma igen. Han är väldigt bra på att höra av sig och inte hade jag väntat mig att han skulle ringa från uppvaket..  utan när han var i fas för att åka hem..  . Han ringde ytterligare en gång och då lät han vaken och höll på att få kaffe och smörgås. 

 


#Bussen #Johnny #Thore #Turturduvor #Ringde

Av Malin wiper - 19 april 2018 07:45


                        

 

Jag har hittat ett jättebra schampo på Body Shop Erikslund. Det heter "Fuji Green Tea". Köpte även balsam av samma märke. Dom hade extrapris så köpte man både schampo och balsam så blev det halva priset på balsam. Det luktar lite behagligt svagt av te men annars ingen parfym. Håret blev blankare och den torkar inte ut hårbotten så produkterna känns så behagliga och stimulerande både för hår och hårbotten. Vissa shampon har gett mig klåda och lite skorv i hårbotten men det är helt borta nu. Det finns många fler produkter i detta märke och det är drygt eftersom man inte behöver ta i så mycket varje gång. Mr T gillade också shampot

 

                        


Human   


     

 Ada Vox  även känd som Adam Sanders sjunger Feeling Good så bra så det uppstår gåshud.  han/hon var med i American Idol säsong 16

 

I dag opereras min man för axelskadan och jag passar på att göra lite mer hemma innan han kommer hem igen. Vi får se hur mycket jag hinner blogga, lika bra att ta dagen som den kommer ett tag framöver. Sköt om er och ha en riktigt bra dag i vårvärmen

 

                   

 

 

 #Body #Tea #Ada

Av Malin wiper - 18 april 2018 12:30


Nu börjar det verkligen blomma i rabatterna. Fast i dag är det så tryckande så svetten rinner i aniktet på mig. Jag gissar att det blir regn för solen hade inte kommit fram i morse


 

I en liten parkoas i Köping dit vi brukar gå igenom när vi promenerar utefter stranpromenaden


 

Hittade en rolig skylt i Köping som satt ovanför en frisering som heter "Klipp Dig". En riktig uppmaning till dom som går förbi och jag tycker det är kul att man hittar skyltar som inte är stöpta i samma ram. Ibland är det kul att bli överraskad av en skylt. Klicka här för att läsa om friseringen 

 

     

Scott Hamilton på skridskor till låten "Hair" från filmen med samma namn. Ett gammalt klipp från 1996 men så tidlöst. Jag har sett filmen både på bio och som musical. Jag var ju ett stort fan av konståkning så jag såg alla mästerskap och såg då även Scott Hamilton. Han föddes 1958 och är nu en pensionerad amerikansk skridskoåkare och olympisk guldmedaljär. Efter att han slutade så har han både skrivit böcker och varit inblandad i välgörenhet.

 

Klicka här för att se ett klipp från 1994. Han var rätt häftig på uppvisningarna efter tävling 


Försökte fånga en ringduva uppmärksamhet högt uppe i ett träd. Bilden blev inte optimal men jag sätter in den ändå. Klicka här för att se en fantastisk fåglehärmare. Klicka här för att se när han var med i Talang. Han kallas Andris "Fågelviskare"          

 

   

I måndags då vi åkte hem från Köping så stannade vi i Kolbäck och tog en fika på Café Tårtan. Här ser ni ett säkert vårtecken då dom tagit ut stolar och bord. Deras dukar får mig att tänka på "Lady & Lufsen".. 


 

 

Vi tog varsin av deras underbart goda leverpastejsmörgåsar. Dom gör dom medans man väntar så man slipper plasten och det uppskattas. Det slösas verkligen med plastfilm numera trots att det inte behövs. Nu har jag tagit sköldkörtelprov och får vänta ett antal dagar på svar. Vi förbereder oss i dag för min mans operation.

 

 

                               


Tradera 

 

I går när vi slog på stora plattan på spisen så gick strömmen. Då skall man bara trycka upp en knapp i elskåpet men den gick igen och igen. Vi har ringt felanmälan men det är sån kö så man får sitta i mobilen hur länge som helst så vi klickade in att dom skulle ringa upp. Efter det i går så gick stekpannan sönder och nåt sånt har vi aldrig varit med om förut. Jag fick skaftet i handen och resten åkte på golvet. Den stekpannan fick vi gratis som nån slags bonus på Coop i Vaggeryd och det var bara för ca 1,5 år sedan. Tur att vi hade ytterligare en  stekpanna. Jag är inte förvånad för spisen har inte varit bra och plattorna tar en evighet på sig att bli varma. Dom byter säkert plattorna först för nån ny spis får vi nog inte i första taget.

 

 


#Blomma #Parkoas #Klipp #Scott #Tårtan

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards