Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 29 april 2018

Läkaren På Landet drama från 2016

Av Malin wiper - 29 april 2018 08:15

 

Jag har sett en film som heter Läkaren på Landet och är ett Franskt drama från 2016 i regi av Thomas Lilti. Orginaltiteln på filmen är Médicin de Champagne. I rollerna ser vi: Francois Cluzet, Marianne Denicourt, Christophe Odent, Patrick Descamps, Guy Faucher, Maragux Gabre mfl

 

                                                       

 


I över trettio år har Dr. Jean-Pierre Werner praktiserat som läkare på den franska landsbygden. Han är omtyckt av alla och vet allt om deras krämpor, och en hel del annat också för den delen. Men så drabbas läkaren själv av sjukdom och det verkar riktigt illa. En kollega vet på råd och sänder en läkare för att avlasta Jean-Pierre, som accepterar hjälpen ytterst motvilligt. Att hon är kvinna och att hon ser bra ut är väl okej. Men hon är från storstan! Vad vet väl hon om hur det går till på landet?

 

             animated-health-image-0029                                             animated-health-image-0029

 

Filmen är så autentiskt gjord så det känns som att titta direkt in i franska landsbygden och få lära känna olika karaktärer. Skådespelarna är sina roller och inget känns som spelat. Francois Cluzet liknar utseendemässigt Dustin Hoffman men har mycket mer utstrålning och minspel. Jag berördes djupt av filmen som visade på väldig medmänsklighet och alla karaktärer har sin plats i byn. Läkaren är mittpunkten och hjälper folk även med andra dilemman. Det är en känsla i filmen som är svår att förklara, man måste se den. Det var en del bra musik och linedance i några scener men själva bakgrundsmusiken som dök upp ibland var rätt irriterande.

 

Jag ger filmen 4 pillerburkar i betyg av 5 möjliga. Orginaltiteln är "médecin de campagne"

animated-health-image-0023animated-health-image-0023animated-health-image-0023animated-health-image-0023


    

Trailern till filmen

 

Då var helgen nästan slut och det är söndag igen. Hoppas er helg varit till belåtenhet. Njut av en skön söndag. Sen säger min man till mig att det är valborgsmässoafton i morgon och sen första maj..  Jag hänger inte med alls för jag har koncentrerat mig på att få allt att fungera här hemma.  Jag ser fram emot 14 maj då min man får ta bort "Bergsprängaren" under armen..  med mitella blir livet mer normalt. 

               

                                             


#Läkaren #Thomas #Cluzet

 
 
Hebbe

Hebbe

29 april 2018 08:43

Ja det är ju så vanligt med namnet Tyko,minns att det fanns en Tyko i min hemby V Ormsjö i södra lappland..Har aldrig träffat någon Tyko sen dess..Haé Kram.

http://https://farfar0hebbe.wordpress.com

Malin wiper

29 april 2018 14:31

Jag har själv aldrig dykt på det namnet

Ha en fin söndag
kram
Malin

 
Hebbe

Hebbe

29 april 2018 08:44

Ja det är spännande att följa dessa fåglar på så nära håll,är nu säker på att det finns ägg i Fiskgjuseboet..Kul..Haé Kram.

http://https://farfar0hebbe.wordpress.com

Malin wiper

29 april 2018 14:31

Förstår det. Jag gillar verkligen fåglar därför är det så kul att få se dom så nära

kram

 
Annelie

Annelie

29 april 2018 09:16

Tack för filmtipset, den ska jag se om jag hittar på någon av våra filmkanaler.

Ja, jag kan bara hålla med dig, detta åt vet jag inte alls vart det tagit vägen.

Usch vad jobbigt för Mr.T att gå med denna "bergsprängare" under armen...hemskt att det vart så illa när han halkat. Detta har han väl begärt ersättning för hos hyresvärden ??

Ha nu en riktigt fin vårsöndag, här nere har vi en strålande dag.
Kramar Annelie

http://www.nouw.com/gifta6570

Malin wiper

29 april 2018 14:33

Både Brooklyn och Läkaren på landet var jättebra på olika vis

Åren går blixtsnabb och det känns inget vidare i min ålder för den bästa tiden i livet har redan passerat. Inte för dig för du är ju ung fortfarande

Det är inget vidare alls men om några veckor blir han av med den.

Ha en jättefin vårsöndag själv
kram
Malin

 
Veiken

Veiken

29 april 2018 10:31

Jag måste tyvärr erkänna att jag är helt värdelös på att titta på film. Jag somnar efter 10 minuter hur bra den än är. Suck. När barnen var små stod jag upp och tittade på filmer jag ville se...
Håller tummarna för att allt går bra för din man 14 maj!
Ha det gott!

http://veiken.se

Malin wiper

29 april 2018 14:35

Alla har vi ju olika intressen. Själv är jag urusel på att läsa böcker. Har en hel hög jag skall läsa men det har kommit saker emellan.

Tack för din tumhållning. Det ser redan bra ut sa fysioterapeuten.

Ha en skön söndag
kram
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards