Öppen Ridå

Alla inlägg under januari 2017

Av Malin wiper - 27 januari 2017 17:00

 


Nu har vi varit till Gym Plus 3 gånger denna veckan så jag har lite träningsvärk i benen, och det är lite på gränsen till för mycket men då får man ta det lite easy i helgen. Jag har börjat med balansplattan och nu behöver jag inte hålla i mig längre. Åker omkring som en galning för att hålla balansen så det ser nog väldigt lustigt ut..  .  Nu måste jag ju även byta gym i och med vår kommande flytt.



En riktig enérgilåt med Leila K "Electric".           


  

Våra bollövningar är väldigt viktiga för oss och nu efter  1,5 år så har vi fått rätt bra balans. A-G har varit på en ny introduktion ang maskinerna och hur man använder dom. Det är som en liten nystart och hon kunde visa mig övningar som jag förut inte gjort helt rätt men nu sitter dom som ett smäck. Även en ny bollövning som vi gjorde i dag. Det gäller att bygga på lite och jag känner att man får lite muskler som styr upp så man kan undvika dom värsta besvären

 

 

 

A-G har köpt en ny sportbag på Stadium i Jönköping. Den är så lagomt stor och praktisk med massor av fack på sidorna och inuti. Den hade kostat flera hundra men var nedsatt i pris och sen hade hon ett presentkort också så hon fick bagen för endast 99 kr. Den är snyggare i verkligheten med olika material. Jag köpte ju en röd/svart/vit Puma på City skor för ett tag sen men den är lite väl stor så den får bli en extaväska att ta med på resor mm.

 

 

 

Dom säljer lite barer i olika smaker som kommer från Quest Bar och dom kostar 20 kr eller 3 för 50 kr. Dom är glutenfria, låg sockerhalt och har hög halt av fiber

 

 

 

Efter gympasset så gick vi som vanligt över till Ritz Konditori. I dag är det rena rama Londondimman, rått och lite snöfrost på marken. Det ser nästan ut som att vintern är på väg..  

 

 

 


Jättefin tårta med höga chokladplattor runt om..  . Vi åt det gamla vanliga men A-G som är smärt och smidig kan unna sig lite sött när hon så önskar. 

 

  

Ritz Konditori har nu massor av fina semlor och som här jätteläckra wienersemlor. Kom ihåg när jag arbetade på kontor för över 47 år sedan, och vi blev bjudna på wienersemlor på kafferasten varje år. Då åt man bara semlor en gång/år men nu serveras dom lite då och då för det är så stor efterfrågan på semlor

 

   

I går åkte jag över till Frejas Bod Second hand med 5 fulla kassar med sånt jag rensat bort. Här ser ni 3 av dom, orkade inte ta alla på en gång. Nu skall jag tömma bokhyllan och sen tändarskåpet. Allt får ta sin tid med välbehövlig vila emellan. När vi flyttat så skall jag kolla efter ett bättre tändarskåp med belysning där jag bara skall ha dom bästa tändarna 

 

        

Dessa tre tändare fick jag i present av min son 2009. Dom har stormlåga och när man öppnar för eld så blinkar raketerna på framsidan och på den till vänster båda pelarna på sidorna. Hoppas ni har en fin fredagskväll att se fram emot. Jag saknar min man och önskade att jag hade kunnat följa med honom  .  Begravningen av hans mamma var jättefin och sen åkte alla till en lokal där det serverades god mat och givande samtal med personer som min man inte träffat på länge. Dom pratade om svärmor och minnena flödade. Nu är min man och hans bror hemma igen hos mellanbrodern och dom skall ta det lugnt resten av kvällen. Själv fortsätter jag packa lite men sen skall jag se på tv och bara slappa.     


 

#Gym #Bollövningar #Sportbag #Quest #Leila #Ritz #Semlor #Frejas 


Av Malin wiper - 27 januari 2017 12:15

 




I dag efter gymmet så talade A-G om att City Skor börjar sin rea så vi gick dit och kollade. Både hon och jag ämnade köpa oss ett par nya skor                            

 

   

Jag köpte dessa fina skor av märket Rieker och dom satt jättebra och jag kan ha dom hela våren . Blixtlås på båda sidor. Dom hade kostat 650 kr nu 325 kr. Mjuka, sköna och behagliga. Jag glömde att fota hela hyllan med reaskor men det finns många olika att välja mellan. Det är otroligt vilka bra inköpare vi har på butikerna i "Vår lilla stad" Det finns alltid nåt för alla.               

 

   

A-G köpte dessa boots som också var jättesnygga och hade ett lite mönster baktill som påminner om "krokodil". Hennes kostade 700 kr men nu 350 kr         

 

  

Här håller Myrna fram en gosetoffel som nu säljs för endast 100 kr                                                  

 

   

Dessa finns att välja mellan och A-G köpte dom till vänster. Jag kan inte gå i tofflor för jag fryser aldrig om fötterna utan går i sandaler istället som är öppna baktill   

 

 

 

Nya väskor inför våren i färger man inte sett på ett tag. Gammelrosa och lejongult. Väldigt fin och mjuk mocca                      

 

   

Dessa två var också häftiga med detaljer     

 

   

Jättesnygga aftonväskor eller som dom heter nu clutch

 

 

                                     

 

   

Vårtnytt i skor med lite klack. Dom är lite puderrosa i verkligheten, fick inte till färgen riktigt.

 

   

Kolla in vilka häftiga boot inför våren. 

 

                             

Ytterligare en version av låten "Walk a mile In my shoes". Nu med Elvis, det finns hur många versioner som helst                 

 

 

Min man ringde nyss och nu är begravningsakten över för hans mamma. Dom var på väg till en lokal för att äta lite gott och samtala. Jag hade bett min man lägga en ros från mig på kistan också, plus att säga farväl.        

  

 

 

 #City #Rea #Rieker #Gosetoffel #Väskor #Aftonväskor #Puderrosa #Elvis #Begravningsakten


Av Malin wiper - 26 januari 2017 16:30

     

Här följer lite bilder på frestelser som jag samlat ihop från några fikastunder från Bageri Rosetten som ligger på kålgården i Jönköping. Sist så åt min man denna fina smörgås som smakade fantastiskt. Dom har hur mycket som helst i smörgåsväg att välja på och ingen är inplastad utan står på brickor i disken. 

 

Klicka här för att se när vi var dit första gången


  

Jag åt som vanligt en sockerfri hallongrotta och sen köpte jag med mig några för infrysning. Bra att ha när vi får besök och jag inte kan äta nåt annat


  

Kolla in vilken idé att göra en semla av en prinsessbakelse. Så påhittigt..     

 

             


  

En annan godsak med Vinbärskvist på toppen

 

                                       


 


Mums! säger jag bara..   tur att mitt sockersug är försvunnet

 

                                   


 

Wow! så frestande, om jag hade haft sötsuget kvar men så fina att titta på

 

   

Vad många olika semlor det finns numera och här ser ni en variant som gapar som en gräddfylld mun.


 

 Jag är barnsligt förtjust i gapande smörgåsar.   

 

     

Så här fint ser det ut utanför Rosetten. Kul att det finns ett Café i ett nytt bostadsområde och inte bara i centrum. När vi flyttar kommer vi att dra ner på cafébesöken och istället gå ut på evenemang emellanåt. Jag längtar efter att gå på nån konsert, musical, teater mm. 

 

  

En detaljbild över balkonger på kålgården

 

Marie Bergman med Lugnare Vatten. Önskar er en njutbar dag

 

   

 

 #Rosetten #Hallongrotta #Gapande #Marie


Av Malin wiper - 26 januari 2017 11:30

                                            


Mary Tyler Moore har gått ur tiden. Hon föddes 1936 i Brooklyn, New York. Hon är en amerikansk skådespelerska som började sin karriär som dansare och blev känd för sina vackra ben, men bytte sen till skådespelaryrket. Efter en del småroller i olika TV-serier fick hon sitt stora genombrott som gullig hemmafru i The Dick Van Dyke Show 1961-1966. Jag kom verkligen ihåg hur populär den serien var och mina föräldrar satt bänkade vid tv-apparaten och skrattade gott. Jag var inte så gammal när serien startade. Serien blev omåttligt populär i Sverige. Hon har inte varit med i så många filmer men hon visade upp stor dramatisk talang 1980 då hon var med i En familj som alla andra.             


Mary Tyler Moore har haft många tragedier i sitt liv. Hennes mor var alkoholist, hennes syster dog av en överdos, hennes bror avled och cancer, och hennes son begick självmord 1980. Hon hade själv alkoholproblem under en period på 1970-talet.Efter det levde hon hälsosamt som vegetarian och var engagerad i djurrättsfrågor och djurskyddsarbete. Hon har genomgått hjärnkirurgi för att avlägsna en godartad meningiom. Hon blev 80 år gammal och var gift med Robert Levine fram till sin bortgång. 

 

 

   

Här ser man skådespelarna som spelade huvudrollerna i Dick Van Dyke Show. Det var en amerikansk tv-serie som ursprungligen sändes på CBS från 1961 med totalt 158 halvtimmeslånga avsnitt som spänner över fem säsonger. Shown skapades av Carl Reiner. Serien vann 15 Emmy Awards. År 2013 var den rankad som nr 20 på listan över det 60 bästa serierna           

 




                

  


Jag har sovit uruselt i natt, ca 3 timmer men jag kom ändå iväg till Gym Plus för ett gympass med A-G. Lite senare i dag skall jag åka iväg med några kassar med utrensade saker till Frejas Bod second hand. Jag var rätt flitig i går och det känns lättande att bli av med överflöd. Min man är på väg med flyget nu upp till norrland. Hoppas ni får en fin torsdag i det lite råruskiga vädret.


 

#Mary #Dick #Robert  

Av Malin wiper - 25 januari 2017 11:15


  

Då var det då dags för min man att resa upp till norr och sin mammas begravning. På grund av sämre förbindelser i Småland så måste han ligga över hos sin bror både dit och tillbaka så han blir borta längre på grund av detta, annars skulle han komma hem mitt i natten. Tur att vi snart kommer närmare flyget. När jag ser den bökiga resvägen med alla byten och väntetid så förstår jag att jag aldrig skulle kunna klara detta med min ländrygg. Än om jag har blivit bättre nu så vill det inte mycket till förrens jag får börja om igen. I morgon åker min man och hans bror med flyget upp till Luleå och sen är det buss därifrån

 

                           


                                                Seven Oaks 


   

Här vinkar min man till mig innan vi skiljs åt..  

 

   

Här åker så bussen iväg med min man först till Jönköping där han får vänta mer än en timme på tåget.Vi har så otroligt svårt för att vara ifrån varandra men ibland måste man. Det känns redan tomt men jag måste aktivera mig och vi hörs på mobilen jätteofta. Eftersom tiden börjar rinna ut innan flytt så måste jag göra så mycket som möjligt hemma men ta pausar emellan så inte ryggen tar för mycket stryk  

 

Traveling Wilburys med Not Alone Anymore


   

En minnesbild från förra lägenheten som var mycket större än den vi har nu. Bäddsoffa och kontor i samma rum och min man hade bra plats för att jobba med datorer. Lägenheten vi  skall flytta till är inte lika stor som den förra men större än den vi har nu. Vi prioriterar guldkanten på tillvaron för pengarna räcker inte till allt numera. Det vi båda har i inkomst nu hade en person ensam så vi hade dubbelt så mycket förut. Nu vill ju moderater och SD att vi skall behålla den högre skatten och jag är inte förvånad. Historien upprepar sig när man ser att dom nu även skall samarbeta. 

 

                                            

 

Nu är jag hemma igen och skall först ta en liten fikarast innan jag börjar packa ner lite från köpksskåpen så vi bara har det nödvändigaste kvar. Vädret är grått, trist, rått med regnstänk, en riktig innerfixardag. Ha nu en skön onsdag kära läsare..            

   



#Resa #Vinkar #Bussen #Wilburys #Minnesbild

Av Malin wiper - 24 januari 2017 13:00

                                  


  

I går då jag öppnade ytterligare en låda från vinden för att kolla blev jag smått chockad. Först och främst kom en hemsk mögeldoft emot mig så jag var tvungen att be min man kolla som inte är mögelskadad, jag fick skölja både ögon och näsa, och i dag är jag rödögd och hes. Han talade om vad som fanns i lådan och jag som trodde allt som låg i var stulet när vi fick inbrott i vårt källarförråd då vi bodde i Katrineholm.

 

                                                         

 

Mr T sa att han skulle försöka rädda sakerna åt mig genom att tvätta allt som låg i lådan. Jag började gråta när jag såg den lilla stickade vita koftan som var en av sakerna. Min mamma stickade den när jag väntade min son så det var det första plagget han hade på sig. Den och det andra har legat i denna låda hur länge som helst. När vi flyttade till denna lägenhet så gick vi igenom alla lådor och då fanns den inte så det måste spöka


  

Mamma satt till och med jättefina knappar i koftan som var dubbelknäppt. Saknaden efter mamma kom över mig så kraftfullt så det gjorde ont


På 1970-talet så var högsta mode för barn med såna här fantomenmössor, och denna stickade mamma samtidigt som koftan. Hon stickade även en fantomenmössa i blått och då såg han verkligen ut som en liten fantom, men den fanns inte i lådan.     

 

  

Efter det hajjade jag till rejält för i lådan låg en t-shirt från 1980-talet med tryck på, föreställande min son och mig. Det var som ett gummerat tryck men nu lite utslätat och missfärgat och även t-shirten är lite grå/beige daskig. Vi hade varsin, och jag kan minnas hur kul vi tyckte det var. Jag trodde inte att det fanns nån kvar så jag blev väldigt förvånad. I lådan låg också en rubiks cube 


   

Hittade också detta kramdjur, en hund som förut var mörkare brun och jätteskön att ta på, nu luggsliten och ännu värre efter att vi måst tvätta allt eftersom det luktade mögel. Denna hund har min son vunnit på Liseberg och jag kom ihåg att jag frågade honom vad han ville att hunden skulle heta. Då sa han "Alkis"..  Jag blev helt förskräckt men sen fick jag mig ett gott skratt för det lät så roligt och hunden ser verkligen ut så med hängande öron, trötta ögon, och tungan som hänger utanför                              

 

   

I lådan låg också en nalle i äkta skinn som han fått av mig som liten. Nu är den sliten och nytvättad. Min son trodde också att dessa saker var borta för länge sen. Jag har en stor låda med andra saker som jag visste om men denna var en överraskning       

 

  

Sen hittade jag en bild bland lösliggande foton på min son men det har jag sett förut. Hunden vet jag inget om så jag får fråga sonen. Det finns mer saker i lådan men dom måste läggas i blöt för att få bort mögeldoften. det är bland annat lego och en liten barnresväska som jag så väl minns mm. Jag vill att sonen skall ta hand om sakerna och ta ställning till om han vill ha kvar allt eller några saker som inte är så förstörda.   


 

Förmiddagen har min man tillbringat på Museiföreningen. Efter lunch är vi tvungna att åka till Jönköping för min nya Lumixkamera har gått sönder. Det ramlade bort en grej baktill där man ställer in kameran och jag satt tillbaka den men den fungerar inte så det är tur att jag har flera reservkameror. Köpte den på Media Markt 9 juli 2016, typiskt att det skulle hända nu. Ha nu en skön tisdag kära läsare och sköt om er

 

 

 

#Låda #Koftan #Tryck #Alkis #Nalle #Son

Av Malin wiper - 24 januari 2017 08:00



                     



Skådespelaren Miguel Ferrer gick ur tiden 19 januari i år, dödsorsak cancer så han blev endast 61 år gammal. Han föddes i Santa Monica, Kalifornien. Miguel Ferrer var en amerikansk skådespelare och han var son till skådespelaren José Ferrer och jazzsångerskan Rosemary Clooney, han var även kusin med George Clooney. En av hans insatser var som hetlevrade Albert i Twin Peaks. Det känns så sorgligt att så många har gått bort på sista tiden och jag tyckte han var en jättebra skådespelare

 

            

 

Klicka här för att se allt han medverkat i och det är rätt mycket bland annat tv-serien NCIS: Los Angeles. Klicka här för att se vad GP skriver. Han var gift och hade tre barn

 


Tribut klipp

 

         

 

 

 

#Miguel #Twin


Av Malin wiper - 23 januari 2017 14:30

  

A-G och jag har haft ett härligt gympass på Gym Plus. Här ser ni en träningsmaskin som jag inte klarar av på grund av nacken. Till och med utan tyngder är den jobbig men denna kvinnan som vi brukar prata med har tränat i många fler år än oss. I dag gick jag även lite på crosstrainern men tog inte i lika mycket och länge som förut. Jag fick sluta med den för ett halvår sedan men då förstod jag inte att man måste gå långsamt fram. Gymägaren Mikael var där och tränade och jag tog bilder man han körde så hårt så jag hann inte få några tydliga bilder tyvärr

 

  

Sen gick vi över till Ritz och pratade och myste en stund. Vi sitter för det mesta vid barbordet för då kan man kolla ut mot torget och se vad som händer. Ingen idé att fota det vi åt för det är samma som alltid, jag en sockerfri hallongrotta och A-G en vanlig kaka                       


 

Gul skapelse med ros och krona. Klicka här för att se hur man gör en Carusel cake        


  

Vi gick in en sväng till Selma Kläder.Ulrika hade sån häftig glittrig top under den snygga jeansjackan. Det står "You are" på tröjan    


  

Sen drog hon med handen över texten och detta kom fram "Beautiful" så det blir "You are beautiful" så fiffigt 

 

Min man har varit nere på museiföreningen ett tag för han måste arbeta bort lite innan han åker upp till sin mammas begravning. Jag kan tyvärr inte åka så långt på grund av min ländrygg. Först måste man åka 36 mil och sen buss till arlanda, därefter flyg och sen buss från Luleå till känns ju inget vidare att inte kunna följa med och stödja min man. Fast han har ju sina bröder och svägerskan mfl där. När han kommer hem så har vi bara några veckor på oss med flytten. Jag kommer att packa lite porslin och annat i köket medans han är borta. 

 


Ett roligt nostalgiklipp från Nöjesmassakern "Rattmuffen". Tyvärr gick Åke Cato ur tiden 9/11 2016. Han och Sven Melander var ju ett radarpar.  Detta klipp håller måttet fortfarande.  

 



 #Gym #Ritz #Selma #Glittrig #Rattmuffen

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards