Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 28 augusti 2016

Vaggerydsdagen 2016, del 1

Av Malin wiper - 28 augusti 2016 09:45

  

I går hade vi vår välbesökta årliga Vaggerydsdagen. Min man och jag åkte ner till centrum rätt tidigt men ändå hade rätt mycket folk dykt upp. Vi gick först över till Museiföreningen Magnisa Stuga och kollade lite innan allt drog igång. Här ser ni ett öppet fönster från stugans kök, så romantiskt                


  

Jag fotade över häcken där Ordföranden Lars Erik Joakimson står på vänster sida. Sen ser vi på höger sida fd Ordförande Evert Melin. Dom höll på att lägga upp en nyskriven bok på bordet som heter: Waggeryd till Vaggeryd del 1. Den boken skall min man få skriva ett gästinlägg om. Min man har också varit med och fixat många av bilderna i boken    

 

Klicka här för att komma in på Skillingaryd.nu och läsa mer och se bilder från Hemvändardagen. 300 böcker blev sålda. Klicka här för att se fler bilder från Vaggerydsdagen. Klicka här för att se ett filmklipp från Vaggerydsdagen


  

Här ser ni Camilla Appelkvist som arbetar på Hembygdsrådet men sitter i Magnisa Stuga. Hon har gjort hela layouten till boken mm. Bredvid henne ser vi Evert Melin som har stått för mycket av innehållet i boken. Min man får berätta mer i sitt gästinlägg

 

   

Här ser ni vårt exemplar av den fina boken som vi skall ha stående på denna boklist i köket. Jag har börjat läsa i den och kollat dom fantastiska bilderna där man får se hur det såg ut före på många ställen i samhället och även efterråt-bilder. Boken är intressant och lättläst på grund av lagomt med text och många bilder. . Bra jobbat ni som arbetat med boken, vilket jobb ni lagt ner..  som vi andra får njuta frukterna av


  

Ute i trädgården var det full aktivitet och under partytältet sjöd det av liv. Vaggerydsdagen är ju också en "Hemvändardag" så många gamla vänner och Vaggerydsbor träffas igen. Om vi flyttar så kommer vi också att bli hemvändare. Det serverades kaffe och ostkaka 


  

Utmed kortväggen på huset blommar det för fullt. Här en rosa stockros


  

Ena sidan av tomten var täckt av både gamla motorcyklar och även några nya.  I vanliga fall hade jag nog fotat alla.

  

Närbild på en blå snygging


  

Ja!, det fanns hur många läckra som helst att skåda på gräsmattan utanför Magnisa Stuga


  

Min man var in till stugan några gånger för att kolla så att bildspelet funkade


Sen var det då dags för  lite musik av en blåsensemble som spelade ur musikkåren Götas repertoar under ledning av Jan Allan Persson             

 

 

Jag filmade lite av blåsorkestern och omgivningen 

 

 

Jag hade kunnat skriva mycket mer men jag var tvungen att begränsa mig på grund av ryggen. Jag har fått dela upp inläggen så det blir några till, men det kommer att ta tid för jag kan inte sitta så långa stunder.

 

 

Fortsättning följer med del 2.......................



#Vaggerydsdagen #Lars #Evert #Camilla #Partytältet #Stockros #Motorcyklar #Bildspelet #Blåsensemble

 
 
Annelie

Annelie

30 augusti 2016 02:33

Ja, jag är klart imponerad av att även det gamla lever kvar i Vaggeryd.
Wow, vilka pärlor till mopeder,,, snyggt att spara en sådan och behålla de i det skicket.

Stockros är fina,, men när vi hade de i kolonin så var det bara ett "ogräs", de växer ju i både tid och otid.

Fin bild på denna stockros.

Ha nu en jättefin tisdag när det väcks till liv i normal tid (då klockan är 02,32 just nu).

Kramar om.. // Annelie

http://gifta6570.bloggplatsen.se

Malin wiper

30 augusti 2016 07:52

Det finns gamla hus kvar men många pärlor är tyvärr rivna som dom kunde ha rustat upp innan blev för risiga.

Dom hade både gamla motorcyklar och mopeder, hur många som helst men jag orkade inte fota lika mycket som förra året

Det är väldigt vackra rosor, då har dom rensat väl

Ha en jättefin tisdag själv

Jag har också sovit dåligt i natt och drömt en massa, och vaknat flera gånger

Kramar från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards