Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 4 juli 2016

Trägalgar med butiksnamn!

Av Malin wiper - 4 juli 2016 13:15

 

Jag hittade en galge i garderoben som jag inte sett förut. Den är så otroligt fin och gjord i ett stycke. Den är konkav och väldigt kraftfull. Den kommer från Pälsateljen Holmgren & Fagerström i Jönköping. Tyvärr hittar jag inte företaget på google, så jag vet inget om dom, finns det nån som kan berätta?. Jag har för mig att det hängde några galgar kvar i linneskåpet när vi flyttade in, om inte så spökar det för jag har inte sett denna förut. Jag blev så faschinerad över hur en galge såg ut förr, så vacker och lyxig motför nu med alla plastgalgar. Jag kommer att kolla efter såna fina galgar på second hand och byta ut en del sämre galgar i garderoben mot såna.

 

  

Så här ser den ut i sin helhet. Jag misstänker att butiken försvann för länge sen. Jag har själv aldrig haft nån önskan att äga en päls för det är inte min stil och jag gillar inte pälsindustrin men numera finns det ju fuskpälsar att tillgå för dom som gillar just pälskänslan


Sen tog jag fram alla galgar vi hade med butiksnamn och jag tror vi har några fler på vinden. Denna kommer från Lundqvists Kläder i Skellefteå. Är det nån som vet nåt om den butiken?. Galgen hade nog min man med sig när vi flyttade ihop för han kommer ju från övre norrland        


    

Galgen är lite sliten men det är bara att putsa lite och lacka. Den är inte lika lyxig, gammal och gedigen som den ovan men ändå snygg                                                              


  

Sen har vi då en lite nyare i blå nyans som kommer från "man Butikerna" som min man kommer ihåg. Min man tror att dom la ner den butiken redan på 1980-talet    


  

Hittade sen ytterligare en galge men den var rätt sliten men fin ändå. Den kommer från Norks Ekiperingsaffär i Jönköping. Det är nog ett tag sen den fanns för ekiperingsaffär har jag inte hört på många år. Är det nån som känner till den fd butiken   

 

   

När jag sen tog fram min sportjacka för att gå till gymmet så hängde den på denna galge med ett konsum-märke som motiv. Kan inte komma ihåg att jag sett den för så jag blev väldigt förvånad. Klicka här för att läsa om Konsums symbol som börjar gå ur tiden. Klicka här för att få lite samhällskunskap i detta ämne      

 

   

Hela galgen och som synes är den lite sliten på ena sidan. Jag hittade en bild på samma galge i en blogg som heter "Galghumor". Klicka här för att komma in och läsa om dess historia, man måste scrolla ner en bra bit på sidan. 

 



  Denna låt har spelats in i många versioner och av många stora artister. Nu väljer jag en mindre känd med bandet  The Western Flyers. Sunny side of the street heter låten. 



#Galgar #Holmgren #Lundqvists #Man #Böjträ #Norks  #Western


 
 
Ingen bild

Lena

4 juli 2016 13:32

Jag har för mig att det fanns en pälsbutik på gågatan smedjegatan) förr. Men vet inte om det var just den😀

Malin wiper

4 juli 2016 13:58

Då är nog galgen därifrån. Tack för att du talade om detta goa du

Det kanske fanns fler men jag tror dom försvann eftersom

Ha nu en skön dag
kramar

 
Annelie

Annelie

4 juli 2016 14:39

Vi har köpt rediga trädgalgar på både Ikea & Clas Ohlson, som vi har i hallen.
För dessa plastgalgar går ju sönder förr eller senare.

Kramizzar.. // Annelie

http://gifta6570.bloggplatsen.se

Malin wiper

4 juli 2016 14:54

Vi har också trägalgar från IKEA och dom är jättebra. Plastgalgar är ingen idé som du säger för dom går sönder

Tack för dina kommentarer
Ha en fortsatt bra dag
kramar från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Juli 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards