Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 7 april 2016

J-Södra och G-man och ett korkat förslag.

Av Malin wiper - 7 april 2016 12:30

 

 Mr T här: Malin vaknade med en låsning i nacken så hon kan inte blogga i dag. Jag har tidsinställt detta inlägg som hon skrev i går och hade på kö. Ha det bra


   

Det finns en liten parkoas på Torpa mitt i en trafikerad väg med stoppljus runtom. Denna skulptur står mitt mellan en häck och framför finns några bänkar. Det föreställer en flakmoppe med tre personer närvarande. Nån har satt på dom halsdukar. Konstnären heter Carl-Johan "Skägget" Johansson. Egentligen var det fel dag att fota för solgasset låg starkt bakom skulpturen 


Klicka här för att läsa om detta. Klicka här för att se hur man blir en konstfadder. Klicka här för att se lite  annorlunda skulpturer

 

   

Flakmoppe från 1960-talet. Såna såg man ofta när jag jag var ung. Det var en annan tid, ett annat liv för då jobbade unga killar med att frakta saker på dessa moppar och vi unga tjejer kollade in killarna när dom fräste förbi..   man stod där blygt och fnittrade.

 


     

Den  uttrycksfulla chauffören                                                


  

En av passagerarna på flaket             


  

Den tredje som sitter längst fram på flaket och bakom en hund 

 

EU har förslag på ny lag om att vi inte får fota utomhuskonst...  Jag trodde det var ett försenat aprilskämt. EU borde ägna sig åt viktiga frågor istället men jag är inte förvånad man förstod att EU inte skulle tillföra nåt vettigt, trots höga medlemsavgifter. Om denna lag klubbas igenom så skulle jag bli bötfälld (straffad) för detta inlägg, det är ju helt vansinnigt.  Det går även att fråga konstnären före men hur skall det funka för då får hon/han sitta i telefon eller vid datorn på heltid. Danskarna är urförbaskade för då får inte turisterna fota "Den lile havfrue". Fotar man personer så får man inte ens ha en skulptur i bakgrunden. Då är det lika bra att ta bort all offentlig konst, sen får ju konstnären reklam varje gång nån fotar hans/hennes konstverk, skulptur så jag fattar inte problemet. Det är ett rätt trist "storebror" samhälle vi lever i nu, man blir uttråkad rent ut sagt.

 

   

Skulptören Michael Alfano som skapat denna skulptur, visar hur jag känner inför detta knäppa EU förslag

 

 

 

 #Parkoas #Torpa #Flakmoppe #Carl #uttrycksfulla #EU #Michael

 

 
 
Ingen bild

Systern

7 april 2016 13:14

Hoppas låsningen ger sig snabbt så du får må bra!
Jag hörde också om detta med offentlig konst, det var på radion de sa att högsta domstolen beslutat att man inte längre får fota och lägga ut på nätet. Tänkte direkt på dig. Man måste först be konstnären om lov, som du skrev, och sedan betala det denne begär. Men om det är offentlig konst så har ju redan stat eller kommun betalat en gång för att vi medborgare ska få ta del av den, hur tänker de då om konstnären ska få betalt fler gånger?!? Det är en ding ding värld vi lever i!
Den sista skulpturen du hade i inlägget var ju helt fantastiskt häftig!
Sköt om dig!
kram

Malin wiper

7 april 2016 14:18

Mr T här: Världen är upp och ned men min Malin är lite bättre i nacken. Vi får klä in konstverken i tyg så går det bra att foto.
Ha det gott.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 10 maj 08:45

    Här kommer lite fler båtar jag fotade när vi skjutsade hem min son till Enköping i söndags den 5 maj. Detta är en liten småbåtshamn                        Jag hade ett filmklipp inne i går med en blå figur som jag inte visste vad det ...

Av Malin wiper - Torsdag 9 maj 09:30

    I går besökte vi Röda Korset och såg då att det var Röda Korsets dag. Varje år 8 maj uppmärksammas denna dag av alla Röda Korsare och volontärer. Röda Korset i Västerås har ett sånt uppsving och det har blivit en fantastiskt trevlig träffpun...

Av Malin wiper - Onsdag 8 maj 16:15

    I dag fyller Lasse Åberg 84 år. Denna tavla ovan köpte vi på Läkarmissionens second hand för 75 kr. Den är skapad av Lasse Åberg och går under namnet Självporträtt. Tavlan är signerad av honom 1982 och vår är numrerad i 17/150. Det är en fär...

Av Malin wiper - Onsdag 8 maj 08:45

    Detta är en lånad bild från Restaurang Guru. Vi åt lunch på detta ställe i söndags med min son. Det heter Park Food Court och ligger på Erikslund. Det är ett ställe med många små restauranger och det ser ut som man sitter på ett torg utomhus...

Av Malin wiper - Tisdag 7 maj 09:15

  Nu har Karma Café slagit upp sina portar och vi såg att dom hade ett erbjudande på cheescake med kaffe för endast 60 kr/person. Jag hoppas det går bra för dom för dom hade så mycket fint bröd och smörgåsar, även sallader och annat. Ägaren av caf...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards