Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 8 maj 2012

The Girl With The Dragon Tattoo!

Av Malin wiper - 8 maj 2012 12:30



 


På min bloggvila såg jag lite filmer bl.a denna i regi av David Fincher. Jag har även sett den svenska versionen. I rollerna ser vi: Daniel Craige, Rooney Mara, Robin Wright, Christopher Plummer, Embeth Davidtz, Per Myrberg, Inga Langré mfl.


Klicka här för att kolla på tillfälliga tatueringar 

  

Klicka här för att läsa en recension på Moviezine. Klicka här för att komma in på filmens hemsida


 


HANDLINGEN:

 

Journalisten Mikael Blomkvist har blivit dömd för förtal och vill undslippa uppmärksamheten i Stockholm. Av industrimagnaten Henrik Vanger får han i uppdrag att skriva familjen Vangers släktkrönika, men egentligen vill Vanger att Blomkvist ska undersöka brorsonens dotter, Harriets, mystiska försvinnande sommaren 1966. Blomkvist lär också känna den geniala, men omyndigförklarade, Lisbeth Salander, expert på att ta sig in i datornätverk. Källa wikipedia


  

Rooney Mara 


Filmen var jättebra men jag tycker den svenska är snäppet bättre. Noomi Rapac har en magisk utstrålning som passar som handen i handsken till denna film. Hade man inte henne att jämföra med så hade man tyckt att denna Lisbeth Salander varit jättebra men hon är lite för blek och nedtonad och har inte blicken som Noomi har. Denna Lisbeth Salander heter Rooney Mara. Däremot så tycker jag Daniel Craig var bättre i sin roll än Mikael Nykvist. Dessutom har vi suveräna Stellan Skarsgård som gör en toppenroll i filmen. Det är rätt många Svenska skådespelare med i filmen. Christopher Plummer gjorde även han en toppenprestation. Jag gillade inte ljuset i filmen som var väldigt dystert och platt utan nyanser.

 

 

Jag ger ändå filmen 4 drakar av 5 möjliga. Den svenska versionen skulle jag ge 5 av 5


 

 


 


   



 


Min svåger har gått på en del kurser och nu fått kompetensbevis för att han är "Biografmaskinist" på både det digitala och analoga. Det smäller högt för mig som är en älskare av film. Här ser ni bara överdelen av hans beviskort.  Grattis svågern.... 


 


 
 
Gilla

Gilla

8 maj 2012 13:36

Jag har inte sett den amerikanska varianten än. Men jag kan faktiskt inte tro i alla fall att den skulle vara bättre än den svenska. Den är svårslagen.

Kram/Gilla

http://trebgilla.blogspot.com

Malin wiper

8 maj 2012 14:00

Den är verkligen svårslagen

Ha en fin dag
kram

 
Annelie

Annelie

8 maj 2012 13:48

Jag tycker också den svenska versionen var snäppet bättre.. :o))

MUMS, vilken god smörgåstårta ni såg ut att äta häromdan,, *snålvattnet rinner*, då jag ÄLSKAR smörgåstårta.

Ha det allra bäst och sköt om dig.. // Varm kram

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

8 maj 2012 13:59

Då är jag inte ensam. Smörgåstårtan var helt underbar.

Ha det bäst själv
varm kram

 
Gilla

Gilla

8 maj 2012 14:28

Sv: Det ska verkligen bli skönt att åka iväg till Kos, speciellt som vi trodde att vi skulle bli tvungna att stanna hemma för mitt ben.

Vi hade tur i eländet att vi kunde pausa mellan undersökningarna. Så smakade det ju gott också.

Jag kände mej absolut inte humoristisk medan vi var på lasarettet. Mitt hjärta slog jättefort så nervös jag var. Nu har det lugnat sej.

Tack för uppmuntran.

Kram/Gilla

http://trebgilla.blogspot.com

Malin wiper

8 maj 2012 15:24

Det var verkligen en lättnad. Jag kände bara iväl mig själv och min man när vi varit på sjukhus och både ätit och fikat ;) men som du säger så är det inte kul när man är mitt uppe i detta. Skönt att det inte var nåt. Proppar är inte att leka med och misstänker man nåt så är det lika bra att åka in.

Ha det bra
kramar

 
Vicke

Vicke

8 maj 2012 17:41

den har jag inte sett på ännu, men den står på min lista, ha en fin kväll nu

http://animationsskolan.bloggplatsen.se

Malin wiper

9 maj 2012 08:13

Jag kunde själv inte låta bli att se den fast jag sett den svenska. Bra att kunna jämföra

Ha en fin dag
kram

 
helga

helga

8 maj 2012 19:34

Den filmen skulle jag också vilja se. Vi har ju sett den svenska versionen förstås.

Ha en skön kväll :)

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

9 maj 2012 08:13

En del tycker att den amerikanska versionen är bättre så man kan gott och väl se den för att jämföra

Ha en fin dag
kram

 
Sussi

Sussi

8 maj 2012 21:22

Jag har undvikt att se den Engelsktalande versionen. Tyckte den Svenska var så bra så det räcker med det. Handlingen har man ju sett liksom ;)

Härligt att du är tillbaka igen :)

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Malin wiper

9 maj 2012 08:11

Det gjorde du rätt i och det är ju samma handling

Ha en fin dag
kram

 
Ingen bild

Lambergsfrua

8 maj 2012 22:18

Jag har bara sett den svenska versionen, som jag tycker var jättebra om än lite otäck. Jag är ingen deckar fantast, men ser ju att storyn är bra.
Önskar dig en god natts sömn.
Varma kramar,
lambergsfrua

Malin wiper

9 maj 2012 08:10

Det är verkligen en otäck film men så bra och välgjord.

Då får jag säga Godmorgon istället ;)

Ha en fin dag
kram

 
kaffehörnan

kaffehörnan

9 maj 2012 00:30

Tingelin gu, skönt med lite vila
kram

http://www.kaffehornan.se

Malin wiper

9 maj 2012 08:09

Yes sir!

Ha en fin dag
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards