Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 19 februari 2012

Arkitektur!

Av Malin wiper - 19 februari 2012 15:15

När vi var i Jönköping i går så passade jag på att fota lite hus och fasader mm. Det är kul att titta sig omkring och se så mycket olika arkitektur av både gammalt och nytt




 

Nybyggen med utsikt över Munksjön. På höger sida ligger nya kulturhuset "Spira" Tyvärr så fortsätter byggnaderna utefter hela sjösidan och snart blir det helt igenbommat och man ser inte vattnet längre. Jag skulle inte vilja betala en förmögenhet för att bo där för det är trångt emellan husen och luften runt husen är otroligt dålig eftersom det är sån trafik utanför och en massa rondeller.


Här kommer min man gående från parkeringshuset som är ett litet mysigt ställe där vi nästan alltid ställer vår bil när vi är på Östra sidan av stan. Mr T har på sig en stickad kepsmössa som han köpte på västra torget där dom har en marknad varje lördag. Vi hamnade vid ett bord där dom sålde allt som fanns på bordet för 10 kr/ st och jag själv köpte två vantar och en mössa men det får jag ta i ett annat inlägg.


Jag gillar verkligen detta nya hus som dom fått till så häftigt och lite annorlunda med en lite filmisk känsla.



Här skulle jag vilja stå och titta ner och möta min höjdrädsla...   


  

Här var det låst så jag kunde inte kolla hur det såg ut innanför den fina dubbeldörren


Jag fotade genom gallret men det blev jag inte så mycket klokare av för man ser bara en gul dörr. Det ser ut som innergården är till höger


Det här fina gamla panpiga handtaget satt på en dörr till en elbutik.

 


 

       

Bakom parkeringsplatsen på Västra torget där dom har marknad varje lördag så byggs det bostäder så det knakar om det. Det ser ut att bli många hus och det skall bli roligt att se hur dom kommer att se ut som färdiga



The Corrs står för musiken till detta klipp. Klicka här för att komma in på deras hemsida 

 


I dag blir det inget gjort för vi båda går omkring i myskläder och bara slappar och ser på film och tv. Det faller regnblandat snö ute och det ser inte så inbjudande ut. Man får säga som så att "I morgon är en annan dag"


Ha en fin eftermiddag och kväll

 
 
helga

helga

19 februari 2012 16:42

Så mkt fina hus och spännande med nybyggena också... Skönt att höra att ni har en mysdag. Det behöver man också ibland.

Jag är i Kiruna och här skymmer det nu. Snart ska vi äta middag tillsammans hela besättningen.

http://www.helga1.bloggplatsen.sez

Malin wiper

19 februari 2012 20:07

Det finns en del nybyggen som dom lyckats bra med och dom smälter in i miljön. Man behöver verkligen en dag då man inte gör nåt alls

Vad kul att du är ända uppe i Kiruna och vad kul att ni äter tillsammans i besättningen

Ha en fin kväll
kram

 
Sara

Sara

19 februari 2012 16:49

Fina hus - kul att fantisera om hur man skulle inreda om man bodde på de ställena! Såg att du har en länk om gluten - har du eller nån anhörig intolerans? Min dotter, snart 2, har diagnosen sen ett år ca.

http://www.enhagsvagen27.blogspot.com

Malin wiper

19 februari 2012 20:05

Man undrar verkligen hur det ser ut inne i husen. Jag har IBS och min mage mår bättre om jag äter så mycket som möjligt av gluten och laktosfritt. Vad tråkigt att din dotter som är så liten har fått den diagnosen men tur ändå att det finns mer och mer av gluten och laktosfria produkter

Mvh
Malin

 
kaffehörnan

kaffehörnan

20 februari 2012 00:53

Vad snyggt du fotat, otroligt fin fantasi och kreativa människor
Vad snygg mössa den klär han
kram

http://kaffehornan.se

Malin wiper

20 februari 2012 06:46

Tack snälla du ;) det var snällt sagt.Mössan ser rätt rolig ut men han passar i den

Ha en fin dag

kram

 
skrivmoster

skrivmoster

20 februari 2012 09:48

Det är inte alltid man ser allt det vackra! Du har verkligen lyckats fånga många fina hus och du har blick för det som är originellt och vackert! Tack!!

kramar dig!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Malin wiper

20 februari 2012 11:33

Jag har blivit bättre på att se mig omkring sen jag brände ut mig. Är lite långsammare nu ;)) Tack för dom fina orden goa du

Ha en fin måndag
kramar

 
Pisan

Pisan

20 februari 2012 10:27

Jag älskar sådana där gamla trähus! De är så mysiga :-) Önskar dig en fin måndag vännen! Kramar! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Malin wiper

20 februari 2012 11:32

Detsamma tycker jag.

Ha en fin måndag själv vännen
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards