Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 13 februari 2012

Melins Café i Sävsjö....

Av Malin wiper - 13 februari 2012 12:31

  

Efter att vi varit till Stockaryd i lördags så åkte vi ill Sävsjö en sväng eftersom det bara ligger 1,4 mil bort. Vi kände inte för att åka hem direkt utan se oss omkring lite. Min man har en kusin i Sävsjö men vi ämnar hälsa på dom vid ett annat tillfälle och ringa  före.


Naturligtvis blev vi kaffesugna efter ett tag....  och stötte på Melins Café som var öppet längst av dom två som låg utefter denna gata. Min man säger att vi varit dit och fikat förut men för många år sedan och när vi kom in så kom minnet tillbaka. Konditoriet är 100 år gammalt.

 



Så här ser det ut från Cafédelen ut mot bröddisken



Dom hade både vanliga semlor och som här med pärongrädde



Hallongrottor med hjärtan som passar bra i morgon då det är "Alla hjärtans dag" Klicka här för att komma in på en sida som heter Kakorna och kaffet 



Så här ser det ut där man fikar och jag tror att det var tre rum.



Jag hittade en gammal glasdörr och spejade in. Visste inte om det var nåt privat men sen såg jag att dom hade ytterligare en lokal



Dom hade lite gamla saker utplacerade på hyllor och sånt är alltid kul att kolla på




Ett glasskåp ut mot skylten med lite gamla kaffekvarnar, kaffekoppar och annat.



En gammal stringhylla med en radio och lite annat. En sån stringhylla känns väldigt tidlös



Här är den inre cafélokalen där vi satt



Häftig klocka med Konditoriets namn på


Sen är det lika bra att lägga korten på bordet.........  vi spårade ur och min man var så glupsk så han hann äta upp locket på semlan innan jag fick upp kameran för att fota....   Till vårt försvar kan sägas att det är väldigt sällan vi faller för frestelser utan tar för det mesta en smörgås.



Jag själv klämde i rejält med en marsipanbakelse och den var verkligen god men jag var proppmätt efterråt eftersom vi ätit både wåffla och smörgås på Stadionscafét....  



Dom hade flera olika skorpsorter man kunde köpa och i en påse var det Italenska skorpor. Det var ett fint konditori och man blev vänligt bemött och stämningen kändes bra. 


  

Här sjunger skådespelaren och sångaren Sigge Fürst låten "Bullfest hela dan". Han föddes 1905 i Stockholm och dog 1984 i Sockholm. Han var även underhållare och programledare. Klicka här för att läsa mer om honom

  

 
 
Annelie

Annelie

13 februari 2012 18:04

Hahahaha,, ja jäkla skit detta att det ska vara sååå lätt att falla för frestelsen.
Men, jag har varit ute och fikat några gånger nu, med både Göran, "M" & "B".. ja var för sig alltså,, men jag har INTE fallit,, utan jag har tatt mig en halv fralla istället.
Men... Hmm.. idag föll jag, när jag var och handlade,, jag var småhungrig, skulle köpa mig bananar också då tänkte jag att jag tar en sån tills jag kommer hem.
Men, de var sååå gröna så jag köpte inga alls.
Men, däremot så köpte jag en 200 grams chokladkaka, schweiernöt som jag bara älskar sååå... tog en rad, å nu ligger den bara där.
Hoppas att Göran äter upp den snabbt.. *L*
Även om han inte är överförtjust i choklad med nötter i.
Hade jag inte varit hungrig,, så hade jag nog aldrig köpt den.
Det var ju fasen att bananerna var gröna istället för gula.

Men, IBLAND måste man få unna sig också,, nackdelen är ju att har man "fuskat" en gång,, så äré ju lätt att denna urspårningen fortsätter,, i alla fall äré så för mig.

Jaja, nog om detta.. Lycka till på din / er viktresa i alla fall.

Varm kram Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

13 februari 2012 23:16

Ja du det är inte lätt att stå emot hur man än kämpar. Jag hoppas ändå att jag skall gå ner till sommaren. Tyvärr har jag sämre karaktär sen jag blev utbränd. Vad duktig du är som inte föll för frestelsen än om man måste unna sig lite ibland. Du är ju så smal nu så en liten bit är ingen fara

Min man älskar också den chokladen.

Tack snälla du vi får se hur det går

God natt
kramar

 
Sussi

Sussi

13 februari 2012 19:06

Här kan man inte komma in och inte dregla ;)
Så mycket gott du bjuder på. I alla fall för ögonen. Vad fint och lantligt det såg ut.

Nu är Doris med i bloggen :)

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Malin wiper

13 februari 2012 23:14

Ja du jag har blivit en frestarblogg ;) Du har också en massa godsaker i dina inlägg så tandvattnet rinner ;)

Då måste jag in och kolla på härliga Doris.

God natt
kramar

 
Kristina

Kristina

13 februari 2012 19:11

Vad mysigt ni har det.
Vilket underbart Cafč ni har hittat, jag tror inte vi har så gamla fina cafečr här där jag bor.
det är så mysigt med gamla serviser och att bli serverad i en gammal porsliskanna.
Vore jag yngre och friskare så skulle jag vilja öppna ett sådant Fik.
Ha det gott och go kram!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Malin wiper

13 februari 2012 23:13

Ja du man är en riktig livsnjutare och det är verkligen att leva i nuet att fika. Detta var sånt café där det bara fanns vanligt kaffe och det är rätt sällsynt numera. Vi har inget sånt gammalt heller. Tyvärr så blev vi inte serverade ur porslinskannor utan det var som vanligt självservering ;) Ja du det hade inte varit dumt med ett eget café

Sov gott
kramar

 
Nina

Nina

13 februari 2012 20:14

Fina gulliga du, tänk att man kan vara så underbart rar, tack vännen! Å så har jag fått en guidad tur i sävsjö plus att jag har fått hänga mé på en fika paus *jummie*
Kramar om massningen :D

http://ninz.bloggagratis.se

Malin wiper

13 februari 2012 23:11

Vilka fina och snälla ord ;) det är du själv också vännen. Härligt att du gillar min guidade tur ;)

Sov gott
varm kram

 
Ingen bild

Bella

19 maj 2012 07:56

Vill bara inflika att klockan är gjord av min mamma Yvonne Ragnarsson :)

Malin wiper

21 maj 2012 08:31

Tack Bella för att du talade om detta. Då skall jag sätta in det i inlägget. Det var en fin klocka

Ha en fin måndag
MVH
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frĺgor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards