Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 25 november 2011

Vimplar!

Av Malin wiper - 25 november 2011 16:27


  

Järnvägsparken denna årstid.


Jag har satt in en tillfällig header som skall smyckas ut lite mer och det håller en vän på att göra just nu. Blev så less på den förra som jag haft i omgångar. Det är min poncho som hänger över kanterna och jag har bara dubblerat...  


  


Min man och jag blev så glada och rörda när vi fick posten i dag.  Vi fick ett brev från tjejerna i stockaryd och dom hade skrivit så fint och skickat med två vimplar som kommer från 50-talet och det står även "Stockarydsparken" på dom och det är stationen och parken som vi är så förtjusta i. Dom ville att vi skulle ha vimplarna så vi tänker på dom när vi inte är där...      Ni är för gulliga Marianne och Annelie...  Marianne har skrivit en förklaring över vimplarna som ingen vet vad dom använts till men dom är sen 50-talets början. Firma Bertils kiosk hade beställt dom. Det är toppen att ha ett minne från Stockaryd som vi besöker så ofta vi kan. Vimplarna ser så fina ut och jag känner för att stoppa in dom i nåt sammanhang och göra nåt kul av dom

 

 


Klicka här för att komma in på stationscafét


  


Klicka här för att se hur man syr vimplar

 
 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

25 november 2011 16:56

Vad trevligt att få vimplarna från Stockaryd! Grattis!
När jag var barn kunde man köpa sådana där vimplar i varje stad och på nästan varenda ort med självaktning. De användes egentligen inte till något. De var helt enkelt souvenirer.

Så fort vi var ute och reste i Sverige köpte jag en vimpel, som jag hängde på väggen i mitt rum. När jag blev äldre, tröttnade jag och kastade allihop! Korkat, kan man tycka idag. Min vän M. valde ut sina finaste och sydde ihop dem till en rund kudde - men jag tror inte att hon har den kvar nu.

Vimplarna ersattes av små tygmärken att sy på jackärmen eller ryggsäcken (vi var scouter). Sedan blev det populärt att köpa klistermärken att sätta på resväskan för att visa att man minsann varit utanför hemortens hank och stör.

Önskar er en mysig adventshelg!
Varma kramar,


http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

Malin wiper

25 november 2011 17:52

Ja du det var så kul och har en idé själv om att göra nåt av dom. Kul detta med att dom användes till en kudde. Inget består ju och man kan inte ha kvar allt i evighet. Kul att du varit mid i scouterna. Härlig kommentar

Ha en mysig adventshelg själv
varma kramar

 
Hebbe

Hebbe

25 november 2011 17:34

Hejsan,,den blir nog fin din Julheader...För mig kan snön gärna vänta till Luzia,,men visst blir det lite ljusare med snö på backen..Det var fint gjort av tjejerna att sända vimplarna..Haé Kram.

http://farfar0hebbe.wordpress.com

Malin wiper

25 november 2011 17:49

Ja den kommer att fyllas på och bli fin sen.

Hoppas det slutar regna och blir lite snö som du säger till lucia. Ja dom är så omtänksamma och snälla

Ha en fin kväll
kram

 
Spanaren

Spanaren

25 november 2011 18:06

Men vilka gulliga vänner ni har *tumme upp*
Pyntat till advent på bloggen det är inte dåligt alls ;.)

Ha en bra kväll med din man/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Malin wiper

25 november 2011 19:17

Det är bara en början på headern som skall bli färgstark senare. Ja du dom är så gulliga

Ha en jättebra kväll själv
Mr T hälsar

 
zoega59

zoega59

25 november 2011 18:09

Inget riktigt dagsljus har vi haft i Stockholm idag, och detta gör mig så trött.
Igår kom det lite regn samtidigt som solen sken.
Men vi får vara glada så länge det är barmark och Berit lämnar oss ifred

Ha en bra kväll
Mvh

http://zoega59.blogspot.com

Malin wiper

25 november 2011 19:16

Här har det också varit mörkt och dystert hela dan. Jag vill inte har barnmark utan lite lagomt med snö ;) fast det vill inte dom flesta verkar det som.

Ha en bra kväll själv

 
ansepanse

ansepanse

25 november 2011 19:10

vilken fin julröd färg din poncho har
mm, det var fint av tjejerna att sända er vimplarna, jag skulle också blivit rörd
bamsekramar och en fin kväll till dig

http://kinaguld.blogg.se

Malin wiper

25 november 2011 19:15

Jag hade den på mig förra vintern på en header. Dom är supergulliga ;)

Bamsekram till dig också

 
≈Sanna≈

≈Sanna≈

26 november 2011 11:19

Men så gulligt av dem! Hoppas att ni hittar någon bra plats att ha dem på i er nya lägenhet sedan, det måste vara riktigt kul med gamla vimplar. Bra med inlägget, nu blev jag påmind om att rösta på dem igen :)
Kram!

http://cdwoman.blogspot.com

Malin wiper

26 november 2011 15:53

Ja dom är så snälla och jag skall nog göra en kudde eller nåt annat att sätta dom på.

Tack för att du röstar goa du
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards