Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 18 november 2011

Café Lakatos!

Av Malin wiper - 18 november 2011 17:15

  

Vi har varit till Jönköping i dag och kom nyss hem. Sen åkte vi till vårt stamställe Café Lakatos för att ta oss en fika och träffa Maria Lakatos och hennes medhjälpare Emilia. När jag närmade mig dörren så ser jag en främmande person stå innanför med en bricka. Först trodde jag det var Maria för jag såg bara det mörka håret och vinkade till henne och personen vinkade tillbaka...  . Det var inte Maria så jag kände mig så dum...  Fast kvinnan var så glad och trevlig så det gjorde nog inget. Maria kom fram och pratade med oss och jag frågade om dom blivit fler på cafét. Då sa Maria att hon sålt sitt café till kvinnan som serverade. Jag blev så ställd och är så känslig just nu för det händer så mycket runt mig så jag  fick ta till alla mina krafter för att inte börja storgråta. Det kom ändå en tår så  Maria kom ut och kramade om mig....  . Maria Lakatos har haft sitt Café och chokladbutik i snart 5 år och vi har varit stammisar hela tiden. När  vi började gå dit och fika så hade jag en annan blogg som hette "Tredje akten" Jag har alla foton nersparade på en extern hårddisk.


Klicka här för att komma in på Café Lakatos facebooksida

 


Här en liten minnesbild från vårt fika februari 2010. Hon hade såna goda kakhjärtan med fantastisk sylt i mitten. Hon är så duktig på att baka så vi har fått njuta av många sorter genom åren. Det är i alla fall skönt att inte Cafét läggs ner utan fortsätter i annan regi och den kvinnan skall försöka bevara så mycket som möjligt av kaffesorter och annat som Maria haft sån hög klass på. Det känns ändå konstigt för man har ju  kommit så nära Maria och hennes personal och det är sån härlig och intim stämning där och hon har många stamgäster som gått där lika länge som oss.  Maria blir kvar fram till jul. Förut hade hon en trio som spelade nån gång i månaden  men dom är splittrade nu tyvärr.

Hon och den nya ägaren kommer att ha en mingelkväll måndag 28/11 18-21 och vi är bjudna...    . Vi går ju på mindre kalorier nu men hon sa att det blir småplock så då kan man äta bara det man vill och inte vara så mätt när man går dit. Det kostar inget utan dom bjuder på detta...  Den nya ägaren heter Viktoria och hon har ett annat Café sen förut som heter Malmborgs konditori och ligger vid Rådhustorget.  Klicka här för att komma in på Malmborgs konditoris hemsida


 

Detta var vår fika hos Lakatos 

Här kommer en tårdrypande låt med John Denver och Placido Domingo som heter "Perheps love"...  Jag hörde den på WWR Internetradion i morse när min väninna ia spelade den. Det är bara att bulla upp med lite näsdukar....  


Klicka här för att komma in på John Denvers hemsida. Han dog redan 1997 i en flygolycka endast 53 år gammal.


Klicka här för att komma in på Placido Domingos hemsida


  

Vi fick en jättefin burk med Marias fantastiska kakor julen 2010. Jag får nog göra ett minnesinlägg så småningom.


 

 
 
Stefan Falkelind

Stefan Falkelind

18 november 2011 19:18

Härligt att ha ett favvocafč att gå till. Den där mackan ser så himla god ut.

Sv: Det var inte det jag fikade. hade inte kameran med mig. Men en chokladboll och kaffe blev det. absolut får du länka till mig :) Jag följer din blogg genom Bloglovin. Jag lägger upp en länk till dig med.

http://stefanfalkelind.com

Malin wiper

18 november 2011 19:27

Ja det har varit toppen för hon har haft så bra råvaror i sina bakverk. Vi äter mest mackor nu men det finns hur mycket godsaker som helst där ;)

Chokladboll är gott också och en riktig klassiker. Vad kul att du följer mig på blogovin. Då får jag ta och följa dig där också

Ha det bra

 
helga

helga

18 november 2011 19:42

Det var ju trist med ägarbytet, men du ska att ni även kommer att trivas med den nya ägaren.

Trevligt helg och kram!!

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

18 november 2011 19:47

Tack för dina trösterika ord. Det blir ändå inte detsamma utan nåt nytt. Jag har svårare med förändringar numera.

Trevlig helg själv vännen
kramar

 
Ninz

Ninz

18 november 2011 20:46

Ojojojoj det där var känslosamt! Du har mina fullaste sympatier! Jag skulle inte heller fixa en sån förändring & jag hade börjat lipa, på stört! Nu får vi hoppas att du kommer att bli lika go vän med den nya tjejen som köpt cafét.
Sv; visst har han vuxit på dig min lilla prins :)
Kramen

http://ninz.bloggagratis.se

Malin wiper

19 november 2011 09:00

Jag var en riktig dramaqueen i går ;) det blir så många förändrigar i vårt liv på en gång och sånt tål man inte lika bra numera.

Den nya ägaren var jättetrevlig också.

Din lilla prins var fin både som valp och nu

Ha en härlig dag
kramar

 
Helene

Helene

18 november 2011 23:10

Förstår om det känns trist just nu men du ska se att du kommer att få en ny härlig relation med den nya ägaren så småningom och din fina vänskap med Maria tar ju inte slut bara för att hon inte har kvar cafet! Ha nu en skön helg med Mr T!!!
Hugs & Kisses, Helene

http://www.sistersgiftcompany.com

Malin wiper

19 november 2011 08:57

Du har så rätt så Helene ;) Jag var lite Dramaqueen i går ;). Maria finns ju kvar och man kan ha lite kontakt. Det är bara det att det blir så många förändringar just nu och det tål jag dåligt numera.

Ha en skön helg själv
over there
Hugs & kisses from Malin

 
skrivmoster

skrivmoster

19 november 2011 09:34

Jag förstår dig, eftersom jag varit där med dig och upplevt dessa trevliga personer och en fin stämning. Men jag tror, att det kommer att stanna kvar i väggarna. Det är alltid "jobbigt" med förändringar men ni blir nog goda vänner med den nya ägaren också!

Ha en underbar lördag! Här är sol, lite kyligt och gammaldags marknad ute i Öjeby kyrkstad! Kramar!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Malin wiper

19 november 2011 17:38

Ja vi har ju varit dit tillsammans och det är ett kärt minne. Tur att det är sån trevlig person som skall ta över och har vana av caféverksamhet. Det känns verkligen jobbigt med förändringar numera. Det tyckte jag aldrig förr.

Ha en underbar kväll. Vi har regndugg. Härligt med marknad i Öjebyn.
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frĺgor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards