Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 8 maj 2011

Rådhusparken Jönköping!

Av Malin wiper - 8 maj 2011 09:28

  

En sportbil BMW susade förbi...   



Det är tack vare min bloggvän Maya som vi hamnade på  länsresidenset i går. Hon la in en kommentar till mitt inlägg om paken Vängåvan i Sundsvall. Hon sa att fontänen och parken där liknade Rådhusparken i Jönköping. Vi promenerade dit och gick igenom även Hamnparken. Tack vare att vi var i parken så hörde vi musiken från Länsresidentet...  så tack ...  för en härlig upplevelsedag...   


 

Precis när man kommer in i parken så finns flera ställen med lekgrejer för barn.


  

Det gapar lite tomt i den stora parken men på några bänkar längre bort så satt 3 män och sen några ungdomar på gräsmattan.



  

I den här långa rabatten var sorligt nog dom flesta blommorna döda p.g.a några frostnätter vi hade för ett tag sen.

 

  

En fin gammal staty dyker upp framför mig. Den heter "Harpolekaren och hans son" och är skapad av Stig Blomberg 1947. Han är född 1901 i Linköping och dog 1970. Han var en svensk skulptör. Klicka här för att läsa mer om honom



Stig Blomberg, född 16 oktober 1901 i Linköping, död 1970, var en svensk skulptör


   

I en annan del av parken finns en staty av Viktor Rydberg. Han föddes 1895 i Djursholm i  nuvarande Danderyds kommun i Stockholms län. Han var en svensk författare, skald, journalist, språkvårdare, religionsfilosof, översättare och kulturhistoriker. Det var många kunskaper det....  Klicka här för att läsa mer om honom. 


   

Här har vi då fontänen som ligger i en rundformad parkdel. tyvärr så är den sorgligt bortglömd och inget vatten så långt ögat når...  



Så här såg det ut förr. Klicka här för att komma in på en sida och läsa om fontänen


   

Sen hamnade vi i Hamnparken som nästan sitter ihop med Rådhusparken.


    

Efter alla upplevelser så vandrade vi tillbaka till bilen och här ser ni järnvägsövergången till Piren som har fullt med sommarrestauranger och båtar. Klicka här för att komma in på Pirens hemsida


    

Här ser ni kanalen som kommer från Munksjön ut till Vättern.


   

På andra sidan kanalen stod denna motorcykel med sidovagn. Märket är "MZ" Klicka här för att kolla på nya MZ motorcyklar


   

Klicka här för att komma in på "Farbror Sids blogg" där denna bild finns och nån till på MZ 

 

 
 
Cattis

Cattis

8 maj 2011 11:27

Vad synd att inte fontänen var igång.
Men det blir väl mer och mer så i alla kommuner.
Det dras in på allt.

Kram och ha en bra söndag.

http://www.jagmenjag.se

Malin wiper

8 maj 2011 13:41

Den kommer kanske igång senare får man hoppas. Som du säger så sparar dom in överallt :(

Ha en fin dag
kramar

 
fru-glad

fru-glad

8 maj 2011 11:44

Tänkte bara önska dig o mannen en riktigt fin och solig dag.
Och tacka för rundvandringen i Jönköping med så många fina bilder, så roligt du mår lite bättre och kan vara ute och lufta dig lite.
Själv blir jag nästan galen av att sitta inne i lägenheten, min gube har så ont av artros i knäna att han sällan kan gå ut.Och det är inte samma sak att gå ut själv.
Kramar till dig Wiper och önskar dig allt gott

http://fru-glad.bloggplatsen.se

Malin wiper

8 maj 2011 13:40

Tack snälla du.Ja du det händer mycket på vår och sommar. Vad tråkigt att din man har artros, min man har lite artros också men han har inga stora besvär än. Som du säger så är det inte samma sak att gå ut själv

Ha en fin solig dag vännen

kramar

 
ansepanse

ansepanse

8 maj 2011 12:09

underbara bilder från en härlig dagsutflykt
kramar

http://kinaguld.blogg.se

Malin wiper

8 maj 2011 13:39

Tack! det var väldigt givande

Ha en fin dag
kram

 
Maya

Maya

8 maj 2011 12:46

Nämen! Visst har det alltid varit vatten i fontänen varje sommar...iallafall när vi varit där! Kanske det ska rengöras innan den sätts igång? Jag har kanske nåt foto på den från isomras...kan kolla senare :)

Pelle sa just (innan jag kollade Ditt blogginlägg här) att jag borde lägga upp lite foton från förra sommarens bilsemester (och däribland vårt besök i Jkpg) på bloggen! Vi besöker ju bl.a Jkpg varje sommar!

KUL att Ni fick Er en utflykt till min födelsestad och fick se fontänen hur lik den är Vängåvans fontän i Sundsvall :)

Men nu ska jag vara ute i solen! Kan inte sitta inne i detta vackra sommarväder idag ;) Hjälper Pelle att hänga upp en lamellgardin på vår inglasade altan (jag pekar och han mopnterar - i vanlig ordning haha).
Kram kram!

http://maypel.wordpress.com

Malin wiper

8 maj 2011 13:36

Det är nog så att dom skall sätta igång fontänen senare. Kul om du lägger upp lite foton sen när det blir lite sämre väder för som du säger så vill man vara ute nu. Ja du vi had nog inte upplevt så mycket annars den dagen. Vi har varit ute nu i några timmar och det är lagomt varmt. Härligt att ni får upp skydd på den inglasade altanen för det blir ju så varm annars.

Ha en fin dag
kram

 
Helga

Helga

8 maj 2011 19:14

Vad fint det var där! Jag var mkt i Jönköping förr men nu flyger vi inte dit längre. Ser inlägget om caféet också - det ser så gott och frestande ut!

http://helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

8 maj 2011 20:23

På bara 10 år har det hänt mycket i Jönköping. Känns mycket större nu på både gott och ont. Fast Lakatos har bara funnits i 4 år

Ha en fin kväll
kram

 
skrivmoster

skrivmoster

9 maj 2011 06:55

Trevligt att få följa med på parkbesök! Jag har inte varit där... men jag kände igen mig när vi kom mot piren!
Det blir nog till att hålla ögonen öppna när vi kommer ner! Nu har jag ju så många olika tips från dig!
Kram och tack! Ha en fin dag!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Malin wiper

9 maj 2011 07:57

Jag har knappt varit i den parken heller. Det fanns inget ute på Piren när vi flyttade hit för 10 år sedan utan det kom några år senare. Du har mycket att kolla på när ni kommer ner hit ;)

varsågod! ;)

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards